Zander91 Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Hei! Jeg har DENNE laptopen. Den mekaniske HDDen snurrer bare 5400 opm så jeg er ute etter en oppgradering. Jeg lurer da på hva slags muligheter jeg har for oppgradering av HDD. Ideelt sett så skulle jeg hatt erstattet den nåværende HDDen med en 1TB HDD med 7200 opm. Pris har ikke så mye å si i første omgang. Laptopen har også plass til en SSD med mSATA tilkobling (?), så da regner jeg med at en av DISSE vil passe? (ref: http://www.youtube.com/watch?v=gNR6NcyNVcQ ) På forhånd takk! Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Skal du ødelegge garanti, reklamasjonsrett og gjenoppretting? Og i tillegg kjøpe ny Windows?? Jeg ville heller kjøpt en ny maskin. Endret 7. desember 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 Skal du ødelegge garanti, reklamasjonsrett og gjenoppretting? Og i tillegg kjøpe ny Windows?? Jeg ville heller kjøpt en ny maskin. Helt riktig! Ny pc, er ikke et alternativ. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Man mister ikke reklamasjonsrett ved å bytte harddisk og sette inn nye komponenter når det er tilrettelagt for dette. I så fall må butikken bevise at det er brukeren som har gjort noe feil. Tviler på du mister garantien også. Med tilrettelagt mener jeg enkel luke på undersiden e.l. Har bytta harddisk på mange bærbare og på mange av de så står det i brukermanualen hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Er du klar over at fabrikanten av bilseter fotograferer hvert enkelt før de blir levert til bilfabrikken? Er du klar over at fabrikanten av PC utstyrer hver enkelt med et unikt nummer sånn at de kan spores? Er det umulig å tro at en PC er sammensatt av nummererte deler og OS? Selvfølgelig kan hver enkelt gjøre med tingene som man vil. Jeg bare advarer sånn at godtroende ikke skal sette i gang med modifikasjoner uten videre. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Som sagt, det å bytte enkelte komponenter i en laptop er det tilrettelagt for. RAM og HDD er gjengangere her. Ny windows må ikke kjøpes av følgende årsaker. Lisensen er bundet til maskinen og står på undersiden. Da er det bare å skaffe en DVD eller ISO som lisenen gjelder for hvis det ikke fulgte med maskinen. Gjennopprettings partisjonen mistes på denne måten. Det er kanskje ikke så heldig, men man kan alltids klone den gamle harddisken Dine advarsler har ikke noe særlig grunnlag. De som har grunnlag, blank hdd ingen windows dvd og ingen recovery, kan lett omgåes. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Du mister ikke garantien om du bytte fra harddisk til ssd. Har spurt om det selv. Kopi fra mailen jeg fikk. Hei,Garantien vil ikke bortfalle så lenge du ikke skader produktene.Med vennlig hilsen,Stian. Byttet nettopp i mor sin bærbare fra 2008, den ble fly i forhold til harddisken. Samsung 250GiB evo. Endret 8. desember 2013 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg. ville ikke tillatt deg (dere) å drive med sånt i arbeidstiden. Og så enkelt er det i grunnen! Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Men nå det ikke helt dette jeg lurte på da.. Lenke til kommentar
cc Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ja, den disken som fulgte med maskinen din roterer på 5400, men legg merke til at det er en hybrid, den har 8GB SSD den benytter seg av før den går videre til snurredisken. Du har altså en 1TB SSHD. Det er en fin disk å beholde som sekundær om du supplerer med en mSata SSD som settes til hoved OS-disk. Om du klarer deg med mindre lagringsplass bytter du til kun SSD i maskinen, det er alltid å foretrekke. (Ingen bevegelige deler, tåler slag/fall, ingen varmeutvikling, hastighet). @Chris93: Windows 8 OEM lisensnøkler ligger digitalt i EFI (aka bios aka hovedkortet) og står ikke lengre på noe klistremerke på maskinen. Dette er en god ting siden nøkkelen da beholdes uansett disk og man unngår problem med slitt sticker. Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Så jeg vil klare meg fint med en av disse: http://www.komplett.no/search?category=10088_Harddisker%2FSSD&manufacturer=Kingston&manufacturer=Crucial&q=msata+ssd&subcategory=11126_SSD ? Lenke til kommentar
cc Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ja, en sånn skulle holde fint. Har god førstehåndserfaring med Crucial m500, mens Intel 525-serien har jeg mått returnere pga varmeproblemer (kjent problem). 1 Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Ja, en sånn skulle holde fint. Har god førstehåndserfaring med Crucial m500, mens Intel 525-serien har jeg mått returnere pga varmeproblemer (kjent problem). Da blir det nok til det, hjertelig takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå