Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ADC konverter, hjelp til enkel oppg

Anbefalte innlegg

Oppgave 6
Anta at du (datamaskinen) leser av tallet 630 på denne 12 bit ADC'en. Hvilken temperatur
tilsvarer det?
hvordan kan jeg løse dette? klarer ikke helt å forstå hvordan jeg oversetter 630 til et temperatur..
men jeg har klart å løse denne oppg.
oppg5. den var forstålig.
Denne 12 bit ADC'en skal brukes for å måle temperaturen. Du har valgt at den skal kunne
måle temperaturen i området fra -30°C til +50°C. Hvor stor unøyaktighet er det i den
målingen? (Altså hvor stor er kvantiseringsfeilen? )
noen som kan hjelpe meg med oppg 6?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar du i oppg 5 har delt opp temperaturområdet over hele området til ADC, slik at -30 gir verdien 0, og at 50 gir verdien 4095.

Du må finne ut hvor mange grader temperaturen stiger med når verdien fra ADC stiger med en (dette gjorde du sikkert også i oppgave 5). Så er det bare å multiplisere antall grader pr ADC verdi med 630 og legge til -30. Du vil ende opp på ca. -17.7.

Lenke til kommentar

Jeg antar du i oppg 5 har delt opp temperaturområdet over hele området til ADC, slik at -30 gir verdien 0, og at 50 gir verdien 4095.

Du må finne ut hvor mange grader temperaturen stiger med når verdien fra ADC stiger med en (dette gjorde du sikkert også i oppgave 5). Så er det bare å multiplisere antall grader pr ADC verdi med 630 og legge til -30. Du vil ende opp på ca. -17.7.

Så hvordan vil formelen for hele denne oppg være?:o

skjønner med å tolke hvordan jeg vil gå fram, step for step, for å løse oppg..

hvordan regner jeg meg framt il hvilken temperatur 630 er? i oppg 5 fant jeg 0,2 i kvanteringsfeil, og +- 0,1 i unøyaktighet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...