Stianosh Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Hei! Jeg kjøpte for en drøy måned siden ny bil fra forhandler i Bærum. Bilen ble levert med nye, ferdig påmonterte vinterdekk. Type piggfri. Er litt usikker på merket, men erindrer å ha sett "Euromaster" (eller liknende) og "Typhoon". Jeg får ikke sjekka, da bilen står parkert 15 minutter hjemmefra. Som sagt er de piggfri. Denne uka i Trøndelag har det vært snøvær og temperaturer fra noen varmegrader til ca -4 grader. Og jeg har hatt STORE problemer med veigrep! Trodde først det var meg som var uvant med ny bil og vinter, men dette er nå min syvende vinter, og bilkjøring kan jeg. Jeg kan umulig være såååå dårlig, kan jeg? Nå er jeg så forbanna at jeg kunne ha kastet bilen, med dekk, på havet. Dette er 3 gangen denne uka jeg ikke har kommet meg opp bakken til huset der hvor jeg bor. Det er oftere enn hele vintersesongen i fjor! Derfor lurer jeg på om noen kjenner igjen merket på dekkene, og som kanskje har gjort seg liknende erfaringer. PS: dekkene er produsert i uke 43, 2012. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Syntes å huske at jeg hadde "Typhoon" dekk på en bil. Det var riktignok sommerdekk, men det er lisensproduserte dekk. Eller, Typhoon har kjøpt "fjorårets" design av en annen produsent. Tror det var Continental, og så produserer de disse. Så du kjører vel i praksis på dekkene Continental produserte i 2010, som ikke bør være så ille. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Hvis dekka er helt nye (ubrukte) kan det være at de må slites til litt før de fungerer optimalt. http://www.altomdekk.no/?p=214 Ellers må man kjøre litt annerledes enn med piggdekk. Lenke til kommentar
Stianosh Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Hei, og tusen takk for svar! Jeg har sjekket dekkene, og de er av typen Tyfoon Eurosnow 2, produsert i 2012. Funker helt rævva, så i morgen skal jeg kjøpe nye. Har kjørt ganske langt på de allerede den siste måneden, men lite tyder på at de skal bli bedre. Men jeg er uansett takknemlig for de av dere som tok dere tid til å svare meg Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ser at du har bestemt deg for nye dekk, men du kan kanskje ta deg ein prat med forhandler og se om det er noe de kan gjøre? Virker jo banalt hvis de faktisk leverer såpass dårlige dekk med ny bil! Kan det være at hjula er montert feil, dvs. at de er feil kjøreretning? Lenke til kommentar
Stianosh Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Ser at du har bestemt deg for nye dekk, men du kan kanskje ta deg ein prat med forhandler og se om det er noe de kan gjøre? Virker jo banalt hvis de faktisk leverer såpass dårlige dekk med ny bil! Kan det være at hjula er montert feil, dvs. at de er feil kjøreretning? Jeg har sjekket at de er påmontert riktig vei, jeg har vasket dekkene og jeg har kontrollert lufttrykk. Alt er i skjønneste orden. Skal høre med forhandler, bra forslag! Jeg tør uansett ikke kjøre en dag ekstra på de dekkene. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Helt forståelig at du ikke vil kjøre med de dekkene ja, det hørtes jo jævlig ut! Du får satse på at det er produksjonsfeil e.l. med de dekkene der Lenke til kommentar
Hola123214 Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Kan jo være at du trenger piggdekk for å komme deg opp bakken. Kjøreskolens bil har piggfrie dekk, og vi lærer å rygge opp litt bakker siden det er "lettere" å komme opp. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Kan jo være at du trenger piggdekk for å komme deg opp bakken. Kjøreskolens bil har piggfrie dekk, og vi lærer å rygge opp litt bakker siden det er "lettere" å komme opp. Det er dessverre ofte nødvendig på feilkonstruerte biler ja. Det er en grunn til at man tidligere hadde drift bak, det er rett og slett bedre. Problemet på disse moderne grevlingene er flere ting, blant annet at man bruker de samme hjulene til å svinge som å akselerere, noe som sier seg selv at ikke er optimalt. 2 Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Det er et dekk som overhodet ikke er egnet for norske forhold, men passer bra på kontinentet. Ville aldri godtatt dette som noe skikkelig vinterdekk. Det er milevis fra noe Continental produserte i 2010 da gummiblandingen er steinhard og det omtrent ikke finnes seipinger i det hele tatt. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Bare navnet tilsier at jeg aldri hadde kjøpt noe sånt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå