Gå til innhold

Felsøking av forsterker


Anbefalte innlegg

hei!

 

jeg holder på å fikse og rense en gammel RCF MFA-1200 forsterker!

 

den sluttet bare å virke under en konsert og har funnet det problemet, det var at det ble kortsluttning imellom transistorene...

 

jeg har renset de for kjølepasta, koblet alt opp (festet ikke transistorene på kjøleribba pga har ikke sisolerings folie) og skrudde på, transistorene ble varme (som de skal) men vifta sveiv ikke, jeg fant ut at jeg hadde glemt å koble til et kort, så jeg tok ut ledningen, tok på meg jordbånd og festet kabelen i det lille korte som jeg hadde glemt, og skulle til å sette det inn i dette kortet:

post-311604-0-33611600-1386426160_thumb.jpg

(er det lille gule korte jeg hadde glemt og det er tatt før jeg begynte å skru den ifra hverandre)

 

så fikk jeg flyttet litt på det og det traff en skrue og sa pang! (va en kondensator som ble utladet) også da tok jeg og la vekk kortet... jeg ladet kondensatorene ut, og koblet alt opp men denne gangen gjore jeg det på gulvet (for å ikke få noe kortsluttning) og da skjedde det ikke noe?

 

så jeg lurer på noen ting:

1. er kondensatoren dø? hvordan kan jeg finne det ut?

2. må disse to gåre ha kontakt med hverandre for at det skal funke?

post-311604-0-83164500-1386426170_thumb.jpg

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg flyttet den forrige tråden din fra 'Kjøling' til 'Elektronikk'. Det er her den hører hjemme.

Så har du opprettet en ny tråd under 'Høyttalere'. Det ser jeg ikke noe poeng i, den er slettet.

 

Vi har retningslinjer som sier: "Det holder med én tråd om ditt emne, ikke opprett flere identiske tråder i forskjellige områder av forumet."

Derfor stenges denne også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...