Gå til innhold

Beste Instillinger for Fuglebilder på Canon EOS 500D?


Anbefalte innlegg

Tror jeg skal dra til JapanPhoto og se litt på linser der. Men besteforeldrene mine lurte på hva slaks kamera jeg ønsket meg til jul, siden jeg ikke har et eget. Hvet dere om et bra Canon kamera som er super og filme og lett og kjapp og supre bilder. Helst ikke så dyr for da er det ikke sikkert jeg får det.

Bare kom med noen fårslag så kan jeg si om det ble for dyrt eller ikke :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! jeg har tenkt og gå ut og ta bilder av noen fugler jeg kommer meg veldig nære dem så jeg har ikke det beste zoome (28-135mm). Men! er det noen som vet om noen gode instillinger så jeg får et klart og tydelig bilde av fuglen?

 

Kommer du nærme nok med 28-135 er det ingenting i veien for å bruke det. Rimelig zoom med mer tele er Canons 55-250 IS II/55-250 IS STM, Canon 70-300 IS og Tamron 70-300 VC. Skal du lenger opp i brennvidde (400mm eller mer) må du vesentlig opp i pris.

 

Hvis det er fugler som sitter i ro på fuglebrett el.l så må du nesten eksperimentere litt for å finne riktig kombinasjon av innstillinger. Er fuglene helt i ro vil en lukkertid på 1/100 sekund holde, kanskje kombindert med f.eks F8. ISO må du da stille for å få denne kombinasjonen.

 

Problemet med fugler er at de sjelden er helt i ro, småfugler som spiser vil f.eks hoppe rundt og ikke minst gjøre raske bevegelser med hodet, og da holder ikke 1/100 sekund for å få fryse bevegelsene. Og det er her eksperimenteringen kommer inn. Går du f.eks til 1/1000 sekund eller raskere får du problmer med ISO hvis det ikke er veldig godt lys. Skrur du ISO opp for høyt blir fjærdrakten grumsete, for lav lukkertid får du uskarpe bilder og med for stor blender blir dybdeskarpheten for liten. Så her må du nesten teste litt innstillinger selv og se hva du blir mest fornøyd med.

 

Så lenge fuglene er (så og si) i ro som du skriver i første innlegg ville jeg staret med å sette opp kameraet med fokus bare i senterpunktet, enketftokus (dvs ikke servo), blenderprioriet på F5.6-F8, og ISO det som skal til for å få 1/250 sekund, ennå kortere i godt lys - gjerne 1/1000. Legg gjerne ut eksempel også som Simen1 forslo i det første svaret.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...