Gå til innhold

Beste Instillinger for Fuglebilder på Canon EOS 500D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er det ingen fasit på. Det er en drøss med ulike faktorer som spiller inn. For enkelhets skyld, prøv med full auto, vis frem og forklar hva du synes om resultatet så kanskje vi kan hjelpe deg videre.

 

Det hjelper også med info om fuglen er mørk mot lys bakgrunn eller omvendt, om den sitter i ro eller flyver. Lukkertid, blender, ISO, Ev-kompensasjon, fokusmåte, hvor nært du kommer osv.

Lenke til kommentar

Det er det ingen fasit på. Det er en drøss med ulike faktorer som spiller inn. For enkelhets skyld, prøv med full auto, vis frem og forklar hva du synes om resultatet så kanskje vi kan hjelpe deg videre.

 

Det hjelper også med info om fuglen er mørk mot lys bakgrunn eller omvendt, om den sitter i ro eller flyver. Lukkertid, blender, ISO, Ev-kompensasjon, fokusmåte, hvor nært du kommer osv.

Jeg kommer ganske så nære jeg vet ikke hva jeg skal ha isoen på men jeg har på auto iso nå. Fuglen står stille på et brett så jeg hvet ikke hva slags lukkertid jeg burde bruke

Lenke til kommentar

Canon 28-135 har utmerket skarphet på største blender f/5,6 ved 135mm, så det er helt trygt å bruke det. Med billedstabiliseringen kan du gå helt ned i 1/30 sekund, men dersom fuglene er i bevegelse er det lurt å gå opp i 1/100 sekund eller enda raskere. Du bør bruke lavest mulig iso, men du kan trygt gå opp i iso 800 om du trenger det.

 

Jeg ville satt kameraet i Tv, og satt på 1/100 sekund, og resten i auto. Dersom iso'en begynner å øke opp over 800 må du ned til 1/60 eller enda lavere.

 

Hvis det er lys bakgrunn, setter du eksponeringskompensasjon til +1 for å få god belysning på fuglen.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Canon 28-135 har utmerket skarphet på største blender f/5,6 ved 135mm, så det er helt trygt å bruke det. Med billedstabiliseringen kan du gå helt ned i 1/30 sekund, men dersom fuglene er i bevegelse er det lurt å gå opp i 1/100 sekund eller enda raskere. Du bør bruke lavest mulig iso, men du kan trygt gå opp i iso 800 om du trenger det.

 

Jeg ville satt kameraet i Tv, og satt på 1/100 sekund, og resten i auto. Dersom iso'en begynner å øke opp over 800 må du ned til 1/60 eller enda lavere.

 

Hvis det er lys bakgrunn, setter du eksponeringskompensasjon til +1 for å få god belysning på fuglen.

Ja, tusen takk for hjelpen. jeg kan godt poste et bilde av hva jeg har fått til her

Lenke til kommentar

Ja, det er greitt når objektivet gir gode bilder på største blender, for kameraet velger svært ofte dette automatisk. På mitt Tamron 70-300 må jeg opp i f/8 for å få de skarpeste bildene, og da blir det straks litt mer jobb å kontrollere alle settingene. Men i godt dagslys får jeg helt fantastiske fuglebilder.

Men jeg tenkte og kjøpe ny linse til og ta fine bilder av dyr men det jeg merker når jeg ta bilder 135mm så må jeg sykt nærme. Men hvet du om en bra linse som ikke er så dyr?. Den må funke til alle canon kamerarer siden jeg må kjøpe mitt eget kamera hvis du vet om et bra speilrefleks så kan du slenge med det i tillegg

Lenke til kommentar

For fugler er 300mm et minimum. Skulle ønsket meg 500mm, men det både for stort, tungt og dyrt. Dersom prisen er viktigst er det to objektiver som er aktuelle, Tamron 70-300 og Sigma 70-300, begge med billedstabilisator, og fås godt under 3000 kroner. Men ulempen med begge disse er at de må blendes ned for å bli ordentlig skarpe og krever litt innsats for å yte sitt beste. Skal du har noe bedre enn dette må du opp over 6000 kroner.

Lenke til kommentar

For fugler er 300mm et minimum. Skulle ønsket meg 500mm, men det både for stort, tungt og dyrt. Dersom prisen er viktigst er det to objektiver som er aktuelle, Tamron 70-300 og Sigma 70-300, begge med billedstabilisator, og fås godt under 3000 kroner. Men ulempen med begge disse er at de må blendes ned for å bli ordentlig skarpe og krever litt innsats for å yte sitt beste. Skal du har noe bedre enn dette må du opp over 6000 kroner.

Ja :/ så litt på denne her er den her bra? ktiver/Canon/Canon-EF-70-300mm-F4-56-IS-USM-Telezoom-med-bildestabilisator-107696-p0000029439

Lenke til kommentar

Ja :/ så litt på denne her er den her bra? ktiver/Canon/Canon-EF-70-300mm-F4-56-IS-USM-Telezoom-med-bildestabilisator-107696-p0000029439

Canon sin 70-300 IS er et godt objektiv. Litt dyrere enn Sigma og Tamron sine varianter, så det blir en vurdering om det er verd prisen å bruke ekte Canon-optikk. De yter omtrent det samme. Det finnes dyptgående tester av disse objektivene, og det er nok lurt å lese seg gjennom dem for å gjøre seg opp en mening.

Lenke til kommentar

Kortest mulig lukkertid. Sett kameraet på TV og kjør serie og følgefokus med kun midtpunktet på autofokusen og med lukkertider fra 1/400 eller kortere dersom fuglen beveger seg rolig, flyr den så må du på minimum 1/1000, helst 1/1600 dersom mulig. Regn med å måtte øke iso til 3200 ofte i middels til dårlig lys.

 

300mm er generelt minimum til fugler, et tips er sigma 150-500 dersom du takler vekta (veier snaut 2kg). Skal du ha originaloptikk med tilsvarende rekkevidde så regn med å måtte ta opp lån eller selge bilen (og i endel tilfeller enten pumpe jern i et års tid eller ansette bærer - eller kun ha røret på stativ)

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvis du skal fryse bevegelse, så er det kort lukkerhastighet som gjelder ja. Men kanskje det heller er litt bevegelse som gjør et bilde spennende, sånn som dette...:

 

http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=97924&imageoffset=21&utvalgid=5

Ser man bort fra nær dokumentariske bilder av fugler og går over i kreativitetens frie kunstneriske verden er det mye man kan skape med selv fuglebilder. Personlig liker jeg ofte å finne andre inntrykk i det som ellers oppfattes som ordinære motiv. Det gode med fotografering er at man står selv fritt til å velge uttrykket og dermed blir det hele grenseløst.

 

3686w6d-L.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortest mulig lukkertid. Sett kameraet på TV og kjør serie og følgefokus med kun midtpunktet på autofokusen og med lukkertider fra 1/400 eller kortere dersom fuglen beveger seg rolig, flyr den så må du på minimum 1/1000, helst 1/1600 dersom mulig. Regn med å måtte øke iso til 3200 ofte i middels til dårlig lys.

 

300mm er generelt minimum til fugler, et tips er sigma 150-500 dersom du takler vekta (veier snaut 2kg). Skal du ha originaloptikk med tilsvarende rekkevidde så regn med å måtte ta opp lån eller selge bilen (og i endel tilfeller enten pumpe jern i et års tid eller ansette bærer - eller kun ha røret på stativ)

 

Tor

Litt dumt å anbefale iso 3200 når kun er FF-kameraer som gir brukbart resultat der. Det er videre utopisk å klare 1/1000 sekund med crop-kamera og f/8 som rimelige objektiver må opp i for å levere skarpt resultat på 300mm. Det du skriver er korrekt for utstyr i prisklassen til en middels bruktbil, men ikke på utstyret som TS rår over. Der handler det om å velge kompromissene smartest mulig i hver situasjon.

Lenke til kommentar

Litt dumt å anbefale iso 3200 når kun er FF-kameraer som gir brukbart resultat der. Det er videre utopisk å klare 1/1000 sekund med crop-kamera og f/8 som rimelige objektiver må opp i for å levere skarpt resultat på 300mm. Det du skriver er korrekt for utstyr i prisklassen til en middels bruktbil, men ikke på utstyret som TS rår over. Der handler det om å velge kompromissene smartest mulig i hver situasjon.

Pentax klarer nå lett ISO 3200, og jeg har fått flotte bilder i zoo med ISO 6400 også og det er ikke FF.

Lenke til kommentar

Jo, hvis man er nær nok så tolerer man jo mer sensorstøy. Men det klarar man ikke alltid med 300mm ute i naturen. Men det var og et lite spark til Canon sine crop-sensorer som har merkbart mer støy på iso 3200 enn konkurrentene.

Ja Canon henger etter konkurrentene i APSC markedet når det gjelder ISO egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...