Gå til innhold

Feilsøke forsterker


Anbefalte innlegg

hei! jeg driver å renser og fikser en gammel forsterker som tok kvelden her etter en konsert med hard trøkk på forsterkeren, jeg har feilsøk så å si hele forsterkeren og finner ingen feil, så jeg har skrudd av kortene ifra kjøleribbene og fjerne kjølepastaen og noe papir (som ver helt ødelagt) og så koblet jeg den isammen (uten å sku kortene fast i karbinettet og kjøleribbene) da ble igjaffal transistorene varme og det hørtes ut som om det var liv i den (koblet ikke til vifter eller lys pga var bare for å sjekke om det skjedde noe) så jeg tror det har vært en kortsluttning i kjøreribba mellom transistorene...

 

så jeg lurer på følgene:

1. hvor burde jeg kjøpe kjølepasta? (trenger mye)

2. hvor og hva er det papire som var der? (har lest at det er en slags beskyttelsespapir)

3. hva kan jeg gjøre for å få litt bedre kjøling i den? det er 1 80mm vifte på hver side (altså 2 80mm vifte) og 2 store kjøleribber (1 på hver side)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viste at de var bygt opp av en ramme av metall ;) mn viste ikke at det kan være flere hunder voldt potenialforskjell mellom de :O

 

okay... mn da kan det være en kortsluttning som he gjort at den er dø... fordi det som lå imellom var det ikke mye igjen av... men hvor får jeg tak i det? og trenger jeg kjølepasta?

Lenke til kommentar

Du trenger varmeledende folie som ikke leder strøm.

Du finner masse her: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?pageNo=2&toc=20514&orderBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&filterClause=&pageSize=10

 

F.eks: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-646-51&toc=20514

 

Det er mulig det er det samme som "glimmer" (som er et ord jeg ikke er kjent med).

Og så er jeg vant med å bruke en plastikkplugg der hvor skruen skrus inn (for å forhindre kontakt), samt en isolert skive på mutter. Mulig du har dette?

 

Disse tingene kan også ofte finnes på strømforsyninger man også kan demontere (om man har noe skrap liggende)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

okay :) har funnet ut at det var kortsluttning som var feilen :) men et annet spørsmål nå! hvordan i H******e får eg tømt kondensatorer for strøm uten at d smeller!?

 

og trenger jeg son beskyttelses folie til disse?

post-311604-0-20243200-1386413327_thumb.jpg

 

 

ser ut som disse her..

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-605-39&toc=20514 det er igjaffal slik formen på transistorene er...

 

 

 

Det er mulig det er det samme som "glimmer" (som er et ord jeg ikke er kjent med).

Og så er jeg vant med å bruke en plastikkplugg der hvor skruen skrus inn (for å forhindre kontakt), samt en isolert skive på mutter. Mulig du har dette?

 

Disse tingene kan også ofte finnes på strømforsyninger man også kan demontere (om man har noe skrap liggende)

 

hvor kan jeg få tak i plastikkplugg? på monter? og isolert skive har jeg ikke.... (hvordan har det funket i så mange år uten de to tingene? :p jaja når jeg er fyst i gang så kan jeg gjøre det sikkelig... :)

 

må desverre kjøe de tingen når jeg ikke har en strømforsyning liggene i skapet (som jeg vet om igjaffal)..

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Det er mulig det er det samme som "glimmer" (som er et ord jeg ikke er kjent med).

Det har samme funksjon, ja. Glimmer er nok et gammeldags produkt.

 

Store Norske Leksikon:

"Naturprodukter. Glimmer har stor fasthet mot elektrisk gjennomslag og tåler varme og stort trykk. Det brukes som isolasjon mellom kommutatorsegmentene på elektriske maskiner og til fremstilling av forskjellige glimmerprodukter som brukes til isolasjon av høyspenningsviklinger i maskiner. Glimmerprodukter i form av ark er godt egnet som isolasjon for kommutatorer og statorviklinger i elektriske maskiner."

Lenke til kommentar

jeg har renset de for kjølepasta, koblet alt opp (festet ikke transistorene på kjøleribba pga har ikke sisolerings folie) og skrudde på, transistorene ble varme (som de skal) men vifta sveiv ikke, jeg fant ut at jeg hadde glemt å koble til et kort, så jeg tok ut ledningen, tok på meg jordbånd og festet kabelen i det lille korte som jeg hadde glemt, og skulle til å sette det inn i dette kortet:


post-311604-0-37334400-1386429264_thumb.jpg


(er det lille gule korte jeg hadde glemt og det er tatt før jeg begynte å skru den ifra hverandre)



så fikk jeg flyttet litt på det og det traff en skrue og sa pang! (va en kondensator som ble utladet) også da tok jeg og la vekk kortet... jeg ladet kondensatorene ut, og koblet alt opp men denne gangen gjore jeg det på gulvet (for å ikke få noe kortsluttning) og da skjedde det ikke noe?



så jeg lurer på noen ting:


1. er kondensatoren dø? hvordan kan jeg finne det ut?


2. må disse to gåre ha kontakt med hverandre for at det skal funke?


post-311604-0-39270400-1386429258_thumb.jpg


3. hva skjer hvis jeg tar vekk en kondensator også setter spenning på?? eventuelt hva vil skje?


Endret av iam99pk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De to "gråe" er likeretterbroer, de omgjør vekselspenning fra transformatoren til likespenning - som fortsetter gjennom kondensatorene.

Kondensatoren tåler en god del den, er nok ikke død av en kortslutning. Men noe annet kan ha blitt ødelagt, før eller ved kortslutning.

Ved slik kortslutning kan kobberbaner på kretskortene brenne opp, dog vil dette være lett å se.

 

Trenger du ny isolerings-"greier". Søk ebay etter "mica insulator" eller silicon insulator, transistor osv... det finnes forskjellige størrelser, så finn ut hvilken transistor innpakning du har. F.eks TO-220

 

Edit: Du kan utlade kondensatoren ved "kortsluting" med en en motstand, slik at energien blir til varme i motstanden.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

De to "gråe" er likeretterbroer, de omgjør vekselspenning fra transformatoren til likespenning - som fortsetter gjennom kondensatorene.

Kondensatoren tåler en god del den, er nok ikke død av en kortslutning. Men noe annet kan ha blitt ødelagt, før eller ved kortslutning.

Ved slik kortslutning kan kobberbaner på kretskortene brenne opp, dog vil dette være lett å se.

 

Trenger du ny isolerings-"greier". Søk ebay etter "mica insulator" eller silicon insulator, transistor osv... det finnes forskjellige størrelser, så finn ut hvilken transistor innpakning du har. F.eks TO-220

 

Edit: Du kan utlade kondensatoren ved "kortsluting" med en en motstand, slik at energien blir til varme i motstanden.

 

 

takk! :D ja fant ut at de gråe var likeretterbro :)

 

ja har feilsøkt litt og fant ut at en motstand var gåen, så har bestilt nye slik en, men finner ingen andre feil.. så satser på at det bare var den motstanden som er ødelagt :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei! da var det lenge sieden sist.. fikk motstanden og loddet den inn i kortet, koblet til KUN det lille kortet, det funket fint, så koblet jeg til det store med kondensatorene, den ene siden, og inngangene til forsterkeren (xlr, jack pluggen) med en gang jeg bridde om bryteren kom det MASSE hvit røyk ut ifra motstanden og så skjedde det ikke noe mere og jeg tok vekk kontakten...

kom på at det var dumt å koble til mer enn ett brett om gangen fordi nå vet jeg ikke hvilken brett som er gåen, MEN heldigvis så har jeg 4 motstandere til så har fire forsøk igjen!

 

men jeg lurer på om noen vet om det kan være transistorene som kan være gåen? fordi har to kosrt (koblet til det ene istad) som er til koblet til kjøleribba (ikke nå lengre fordi venter på varmeledene folie) men 10 transistorer på hver...

Lenke til kommentar

DA har jeg endelig funnet ut hva som er feil! eller igjaffal hvilken kort deter... det er begge kortene med alle transistorene, reiner da med at det er noen transistorer som er gåend siden motstanden går med en gang...

 

hvis dere tror det er noe annet i kortene som kan være gåend så gjærne si ifra :) har bare 3 forsøk til før jeg må bestille flere motsandere.. ;)

Lenke til kommentar

Hva med en sikring? Kanskje til og med en automatisk bryter? :) Så slipper du å ødelegge motstander støtt?

Kan jo kjøpes på en lokal clas ohlson eller biltema om det gjør ting lettere.

 

Har feilsøkt døden ut av en forsterker en gang, og fant et par feil etter hver. Men når jeg klarte å kortslutte greia, og flere komponenter begynte å dø, så brukte jeg så mange timer at jeg ga opp. Dette var da på skolen når vi lagde noen forsterkerkort.

Destruksjon av effekttransistorene var en klassiker som gikk igjen hos mange, men igjen, siden vi ikke akkurat har noen skisse på kretsen, eller sitter med den i hånden, så er det vanskelig å gjette seg til. :hm:

Lenke til kommentar

hei! :) takk for tipset! :)

 

 

 

 

Destruksjon av effekttransistorene var en klassiker som gikk igjen hos mange, men igjen, siden vi ikke akkurat har noen skisse på kretsen, eller sitter med den i hånden, så er det vanskelig å gjette seg til. :hm:

 

nei det var skisse på kretsen... har leitet mye rundt på nettet men klare ikke å finne det noen plass :( og går ikke ann å sende mail til RCF heller fordi de er jo konk..

Lenke til kommentar

Ellers kan man kanskje se litt grovt på hvordan ledningsbanene går til/fra motstanden for å kanskje kunne gjøre en litt mer kvalifisert gjetting om hva den går til.

Men igjen, det begrenser seg jo litt til erfaring og kunnskap rundt det hele, samt hvor tålmodig man eventuelt måtte være.

Lenke til kommentar

ja... men den motsanden får ligger mellom av og på bryteren og spolen... så går det inn til det kortet med alle kondensatorene og likeretterbroene og det, så kan du koble til kortet til inngangene (xlr, jack pluggene) også kan du koble til begge de "lange" kortene som har hengt på kjøleribba (begge de lange og kortet med inngangene kobler du til det med kondensatorene i, det går også en kobling ifra inngangs kortet til de "lange"

 

det var son ca igjaffal.. har også funnet ut at det må være noe galt med de to "lange" kortene fordi hver gang jeg kobler de til så går motsanden...

Lenke til kommentar

Ok. :)

 

Sleit litt med å skjønne alt du skrev, men dette ga meg gode indikasjoner:

 

 

men den motsanden får ligger mellom av og på bryteren og spolen... så går det inn til det kortet med alle kondensatorene og likeretterbroene og det

For det betyr at vi i hovedsak snakker om at det er feil i selve strømforsyningen til forsterkeren. Så kanskje det hadde vært en ide å se om den fungerer så fremt du ikke kobler til strømforsyningskretsen til forsterkeren?

Om du ikke allerede har gjort det. Gjerne sjekke at spenningen ut ser grei ut, selv om dette gjerne krever et oscilloscop.

Om strømforsyningen er OK, og det viser seg at det er forsterkeren som har kortslutningen, og dermed overbelaster strømforsyningen. Så kanskje det kunne være verdt et forsøk å bruke en ekstern strømforsyning med "over-current protection" som gjør at den ikke brenner opp hver gang du prøver å finne kortslutningen(e).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

okay.. det fyste korte med den motsanden som går hele tiden er rett etter av/på bryteren. så den får 230v også går det inn i spolen og etter spolen ligger kortet med kondensatorene (det er vel det som er strømforsyninga...) kondensaotrene får spenning så tror ikke det er noe galte der... og motsanden går ikke når det kortet er koblet til, jeg tror det er noen transistorer som eg gåend, fordi når jeg kjente på de etterpå så var de 3-4 siste transistorene kalde og de fyste varme..

 

 

hvis jeg ikke er helt dum så er det vel de kortene som er gåend (kotrsluttning i) siden motsanden går ikke før jeg kobler til de kortene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...