Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp til oppsigelse!

Mr.Reese

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det beskriver vel en som jobber i en fulltidsstilling, og ikke deltidsansatt som også er student.. ?

Og ettersom han jobber fra 0-10 timer er det nok ingen avtale om noen fast arbeidstid.

Ja som sagt, det kommer an på hva den den muntlige avtalen er. Ville bare opplyse om hva maks-grensene er. Mange arbeidsgivere som ikke bryr seg om det.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

En person som jobber i stilling som tilkallingsvikar kan i utgangspunktet ikke pålegges å arbeide, fordi det som hovedregel er en del av arbeidsavtalen at vedkommende kan takke nei til tilbudte vakter. Vedkommende vil måtte ta "faste vakter" og følge arbeidsplanen som allerede er satt opp, men trenger ikke ta imot flere vakter.

I hvilke situasjoner arbeidsgiver kan "straffe" en tilkallingsvikar for å ikke ta imot en vakt, nå, det er mer usikkert. Jeg vil anta at det som et rent minimumskrav må gjelde at arbeidsgiver kunne pålagt tilkallingsvikaren å jobbe overtid (et særlig og tidsbegrenset behov for arbeidskraft), herunder må bestemmelsene i arbeidsmiljøloven § 10-6 tiende ledd tas hensyn til:

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Det blir imidlertid bare spekulering fra min side. Problemstillingen er ikke akkurat spesielt aktuell.

Lenke til kommentar

Det er lov til å bruke hodet litt. Uansett hvor mye lyst man har til å slutte i jobben så er det veldig viktig å tenke på senere referanse. Når du skal inn i et nytt arbeidsforhold så ønsker ofte den som skal ansette deg en referanse fra minimum siste arbeidsplass. Om de da får vite at du gikk på dagen, evt gikk og sykemeldte deg pga mistrivsel, så har du laget deg et problem for deg selv. Ja jeg er fullstendig klar over at det ikke framkommer i en sykemelding hva som er årsaken til fraværet. Men alle vet årsaken når en er sykemeldt i oppsigelsestiden, og da blir beklageligvis referansen deretter. Bit heller tennene sammen og gjør jobben din i oppsigelsestiden.

edit: vet at mitt innlegg ikke har noe med juss å gjøre, men behovet for å gi min mening ble for sterk.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det er lov til å bruke hodet litt. Uansett hvor mye lyst man har til å slutte i jobben så er det veldig viktig å tenke på senere referanse. Når du skal inn i et nytt arbeidsforhold så ønsker ofte den som skal ansette deg en referanse fra minimum siste arbeidsplass. Om de da får vite at du gikk på dagen, evt gikk og sykemeldte deg siden pga mistrivsel, så har du laget deg et problem for deg selv. Ja jeg er fullstendig klar over at det ikke framkommer i en sykemelding hva som er årsaken til fraværet. Men alle vet årsaken når en er sykemeldt i oppsigelsestiden, og da blir beklageligvis referansen deretter. Bit heller tennene sammen og gjør jobben din i oppsigelsestiden.

edit: vet at mitt innlegg ikke har noe med juss å gjøre, men behovet for å gi min mening ble for sterk.

Da holder man vel heller arbeidsforholdet utenfor cven, og heller bruker arbeidsforholdet som kom før det som siste referanse. Man har vel ingen opplysningsplikt når det gjelder tidligere arbeidsforhold etter min viten. Har han bare jobbet der noen måneder er det bedre å bare si at man var arbeidsledig i denne perioden. Snakker man om et arbeidsforhold over flere år er det litt mer problematisk og da ville jeg anbefalt å bare bite tenna sammen ut oppsigelsestiden.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Samtidig har han en annen hovedarbeidsgiver, dette er bare en deltidsjobb, så det ville ikke blitt noen hull i CV-en i dette tilfelle.

Selv hadde jeg sikkert gjort som Flodec sier, har man klart 7 måneder et sted klarer man 1 til.

Men samtidig syntes jeg det er interessant og vite litt rundt hva slags rettigheter han har dersom han tar et annet valg enn meg ;)

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hva den muntlige avtalen var vil jeg tro. Han kan uansett ikke sette deg opp mer enn grensene i følgende lover:

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager

§ 10-6. Overtid

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker

For å slippe overtidsarbeid kan du i tillegg ta i bruk dette punktet:

§ 10-6. Overtid

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

det blir vel vanskelig å regne da jeg går på skole som i utgangspunktet skal være 100% belastning, da kan han vel ikke sette meg opp på 37,5 t uken utover dette? men er vel nettopp derfor man bør skaffe seg kontrakt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...