Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp til oppsigelse!

Mr.Reese

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har jobbet i en bedrift som deltidsansatt nå i snart 7mnd ved siden av en fast stilling, men ønsker nå å slutte i deltidstillingen med umiddelbar virkning.

Sjefen er ekstremt useriøs og jeg tviler på at han vil la meg slutte på dagen da jeg har vært viktig for bedriften siden jeg startet, men klarer ikke å jobbe for han lengre.

Grunnen til dette er flere episoder som har gjentatt seg oppover tiden og som jeg mener bryter flere lover i arbeidsmiljøloven og generell fornuft. Jeg mener dette fordi han blant annet baksnakker andre ansatte og kunder fremfor meg. Jeg har blitt lovet fri flere ganger, men blitt oppringt og tvunget på arbeid ved flere anledninger. Vi blir også satt opp på arbeid kun timer før noe jeg mener er i strid med loven om arbeidsplan.

Det har vært flere episoder, men skal nevne noen jeg mener er mest relevant.

En dag så våknet jeg med ekstrem tannpine og sendte da en melding om at jeg ikke kunne komme på arbeid. Forventet da å få svar som f.eks "god bedring", men i stedet så fikk jeg meldingen "Helt utrolig"... senere så kom det en melding der han skrev at han aldri hadde hørt om et tannlegebesøk som tok hele dagen, men hadde ikke time før på ettermiddagen. Syns dette helt sykt da jeg kun har vært borte to dager siden jeg begynte...

Meldte også i fra for flere mnder siden om at jeg måtte ha fri i slutten av desember til litt uti januar pga reise. Det var ikke noe problem da, men han kom nylig å sa at det hadde han ikke hørt og at jeg ikke kunne få fri på så kort varsel selv om jeg har krav på 4 uker ferie.

En annen ting er at jeg ofte har arbeidet over 9 timer uten å få betalt for overtid.

Trenger råd til hva jeg kan gjøre.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp! Det er bare tull, du har en oppsigelsestid på en måned uten kontrakt.

Så hvorfor i all verden sier du at man kan gå på dagen?

Trådstarter: Du har en oppsigelsestid, og den må du respektere. En arbeidsavtale kan som andre avtaler heves fra begge parter (selv om arbeidstakers heving ikke er omtalt i loven så antar jeg i alle fall det), og grove lovbrudd vil nok kunne anses som vesentlig mislighold av avtalen, men jeg tror ikke noe av det du skriver gir deg grunnlag for å heve.

Når du har bedt om fri: Hvem har du spurt? Har du fått skriftlig tilbakemelding fra noen som faktisk har kompetanse til å innvilge fri?

Lenke til kommentar

Er nok ganske vanlig for oss "ikke jurister" og tro det at man kan gå på dagen dersom man ikke har noen kontrakt, spesielt om man bare er deltidsansatt. Er det ingen kontrakt er det ingen avtale om noe arbeidsforhold, og da tenker nok mange at man offisielt sett ikke jobber der heller.

Kjenner igjen mange av problemene dine hos min egen sjef, og jeg gikk nok også med på mye dårlig betalt overtidsarbeid og mye annet rart i starten. Men man må som regel ta en alvorlig prat med sjefen og bli enige om hvordan ting skal gjøres og få det ned på papiret. Følger ikke sjefen kontrakten da, så missholder han vel arbeidsforholdet og da kan man vel egentlig gå på dagen, men husk at det da fort kan oppstå konflikter om erstatning osv, dersom arbeidsgiveren er kranglete.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Er nok ganske vanlig for oss "ikke jurister" og tro det at man kan gå på dagen dersom man ikke har noen kontrakt, spesielt om man bare er deltidsansatt. Er det ingen kontrakt er det ingen avtale om noe arbeidsforhold, og da tenker nok mange at man offisielt sett ikke jobber der heller.

Jeg spurte ikke hvorfor han trodde det, men hvorfor han skrev det.

Og at det ikke er noen avtale om arbeidsforhold fordi det ikke foreligger kontrakt er helt feil. Avtaler kan inngås muntlig og ved konkludent atferd. Det skal foreligge skriftlig avtale, men virkningen av at det ikke foreligger er ikke at avtale ikke anses inngått.

Lenke til kommentar

Jeg spurte ikke hvorfor han trodde det, men hvorfor han skrev det.

*

Joda jeg så det. Men han skrev det jo mest sannsynligvis fordi han trodde det, og det var også derfor jeg kom med en antagelse av hvorfor han trodde det.

Men jeg er enig i at man ikke skal skrive ting man tror, men kun ting man vet.

Hvordan løser man en slik konflikt om det ikke er noen skriftlig avtale? Hvordan vet man om man i det heletatt bryter avtalen når man ikke har noen avtale og se på? Hvordan vet man hvilket part som har rett når det er kun ord mot ord ved en eventuell konflikt som kan oppstå her.

Ble mye vist om om arbeidskontrakt her, noe som vi ikke har fått noe informasjon om fra TS, men jeg spør av nysgjerrighet da jeg flere ganger har vært i små diskusjoner om tema ;)

Lenke til kommentar

Du må nesten skille mellom bevismessige og rettslige spørsmål. For de bevismessige spørsmål (jobbet A for bedriften B) må man se på f. eks. lønnsutbetalinger, telefonsamtaler, vitneutsagn fra andre ansatte m.m.

For de rettslige sidene har man arbeidsmiljøloven og en del ulovfestet kontraktsrett. Har man først kommet til at det foreligger en arbeidsavtale (og det spørsmålet vil sjeldent være særlig vanskelig å svare på i slike situasjoner - om du har jobbet og mottatt lønn så er det vanskelig for arbeidsgiver å komme seg unna) så regulerer jo arbeidsmiljøloven det meste, også oppsigelsesstid.

Lenke til kommentar

Som leder hadde jeg møtt en slik påstand med "hvis det ikke finnes noe arbeidsforhold vil jeg ha tilbakebetalt all lønna jeg har utbetalt deg - du jobber jo ikke her". Tåpelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som leder hadde jeg møtt en slik påstand med "hvis det ikke finnes noe arbeidsforhold vil jeg ha tilbakebetalt all lønna jeg har utbetalt deg - du jobber jo ikke her". Tåpelig.

Hva er tåpelig?

Om arbeidsgiveren ikke ønsker skrive noen arbeidskontrakt syntes jeg heller det er han som er tåpelig og mest sannsynlig kun ute etter midlertidig arbeidskraft uten forpliktelser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Til trådstarter. Om arbeidsforholdet går utover helse kan du sykemelde deg. Det blir i isåfall en sak mellom deg og fastlegen din. Om du velger en slik løsning kan du gå sykemeldt ut oppsigelsestida.

"Alle arbeidstakere har krav på en skriftlig arbeidsavtale

Det skal inngås en skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Dette gjelder uavhengig av om det er en fast stilling eller en midlertidig ansettelse, og uavhengig av arbeidsforholdets varighet. Det gjelder ingen unntak fra denne regelen. Det er arbeidsgivers ansvar å utarbeide en skriftlig arbeidsavtale. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen."

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Hva er tåpelig?

En naiv og håpløs tro på at hvis det ikke finnes noe skriftlig så eksisterer det ikke noe underliggende forhold, illustrert av hvor lite du er villig til å akseptere det hvis arbeidsgiver bruker det samme prinsippet mot deg. Nå finnes det heldigvis ikke noe slikt prinsipp.

Lenke til kommentar

Når arbeidsgiver ikke betaler overtidsbetaling blant andre ting, så virker her som han missholder arbeidskontrakten uavhengig om den eksisterer eller ikke, og eksisterer den ikke bryter han vel også arbeidsmiljøloven. Gir ikke det arbeidstakeren rett til og kunne gå på dagen?

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Nei, brudd på arbeidsmiljøloven gir som nevnt over ikke nødvendigvis rett til å gå på dagen.

Men vedkommende sin fastlege vil etter all sannsynlighet klare å gjøre at vedkommende slipper å møte opp på jobb i oppsigelseperioden dersom forholdene er gale nok

Samtidig så har arbeidsgiver uhorvelig stor makt over den ansatte:

Vedkommende skriver attesten til den ansatte, og en manglende eller dårlig attest kan stikke kjepper i hjulene for en videre karrière, uansett hvor dyktig personen er.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt var aldri om brudd på arbeidsmiljøloven ga han den retten, jeg påpekte det bare i samme setning at arbeidsgiveren også bryter den dersom det ikke eksisterte noen kontrakt, noe som vi ikke kjenner til om det gjør eller ikke enda.

Men, brudd på arbeidskontrakten gir arbeidsgiver rett til og sparke en ansatt på dagen.

Har ikke arbeidstakeren den samme rettigheten?

Edit: TS nevner også han ikke har hatt ferie enda, kan han ikke da også ta ut ferien sin i oppsigelsestiden? Ville heller valgt det fremfor å sykemelde seg i perioden dersom det er en mulighet.

Er det også sikkert at ikke oppsigelsestiden uten kontrakt på en måned gjelder deltidsansatte?

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt var aldri om brudd på arbeidsmiljøloven ga han den retten, jeg påpekte det bare i samme setning at arbeidsgiveren også bryter den dersom det ikke eksisterte noen kontrakt, noe som vi ikke kjenner til om det gjør eller ikke enda.

Men, brudd på arbeidskontrakten gir arbeidsgiver rett til og sparke en ansatt på dagen.

Har ikke arbeidstakeren den samme rettigheten?

Nei, brudd på arbeidskontrakten gir ikke arbeidsgiver rett til å sparke en ansatt på dagen. Det krever vesentlig mislighold, og det gjør det nok andre veien også. Ethvert kontraktsbrudd gir ikke hevingsrett, på samme måte som enhver mangel ikke gir hevingsrett i kjøpsforhold.

Lenke til kommentar

Hypotetisk sett, når det ikke finnes noen kontrakt, arbeidsbeskrivelse eller hvor stor stillingen er, kan man da bli tvingt på jobb den nest måneden? Jeg har for eksempel veldig varierende timeantall i mnd pga av studier. enkelte mnd 0-10 timer, andre opp mot fulle arbeidsuker. sjefen kan vel ikke da sette meg opp på vakter i hytt og gevær i oppsigelsestiden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hypotetisk sett, når det ikke finnes noen kontrakt, arbeidsbeskrivelse eller hvor stor stillingen er, kan man da bli tvingt på jobb den nest måneden? Jeg har for eksempel veldig varierende timeantall i mnd pga av studier. enkelte mnd 0-10 timer, andre opp mot fulle arbeidsuker. sjefen kan vel ikke da sette meg opp på vakter i hytt og gevær i oppsigelsestiden?

Det kommer vel an på hva den muntlige avtalen var vil jeg tro. Han kan uansett ikke sette deg opp mer enn grensene i følgende lover:

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager

§ 10-6. Overtid

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker

For å slippe overtidsarbeid kan du i tillegg ta i bruk dette punktet:

§ 10-6. Overtid

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...