AnonymDiskusjon Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Hei! Jeg trenger litt hjelp her. Er vikar både i barnehagen og hos en omsorgsbolig, der kommunen står som arbeidsgiver i begge tilfeller. Problemet mitt nå er at jeg ved feiltakelse har takket ja til en vakt hos begge den samme dagen, og de har ingen andre vikarer som kan steppe inn for meg. Vaktene er fra 7:30 - 15:00 i barnehagen og 15:15 - 21:00 i omsorgsboligen. Noe som utgjør litt over 13 timer på en dag. Det jeg lurer på, er om jeg har lov til å ta begge vaktene, når det kun er snakk om et engangstilfelle? For min del kan jeg godt gjøre det uten å få overtidsbetalt, har bare så dårlig samvittighet for at jeg glemte meg og sa ja til begge! Anonymous poster hash: c5239...717 Anonymous poster hash: c5239...717 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Kommunen regnes som én arbeidsgiver hva gjelder overtidsbestemmelsene, og er egentlig forpliktet til å sørge for at du ikke blir belastet med overtid hvis vilkårene ikke er oppfylt, men du har ingen plikt til å kreve overtidsbetaling. 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Dersom du den uken ikkje har over 40 timer arbeidstid tilsammen har du ikkje krav på overtidsbetaling, sjølv om du jobber 2 vakter en dag. Du har lov til å jobbe 16 timer en dag, om du har 11 timer hviletid både før og etter dobbelvakten din. Endret 7. desember 2013 av Dragavon Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Dersom du den uken ikkje har over 40 timer arbeidstid tilsammen har du ikkje krav på overtidsbetaling, sjølv om du jobber 2 vakter en dag. Du har lov til å jobbe 16 timer en dag, om du har 11 timer hviletid både før og etter dobbelvakten din. Jaha? Etter § 10-5 kan man gjennomsnittsberegne ukentlig arbeidstid, men ikke daglig arbeidstid. Den skal aldri overstige 9 timer i en 24timersperiode etter første ledd (ordinær skriftlig avtale) eller 10 timer etter annet ledd (tariffavtale), evt. 13 timer etter tredje ledd (tillatelse fra arbeidstilsynet). Så hvor har du det fra at man kan jobbe 16 timer på en dag? 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Så hvor har du det fra at man kan jobbe 16 timer på en dag? (9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Eg har underskrevet avtale om overtid etter denne paragrafen mange ganger der eg er hovedstillitsvalgt. Men det er vel egentlig høyst usikkert om den paragrafen kan brukes i TS's tilfelle Endret 7. desember 2013 av Dragavon Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 § 10-6 (9) er jo ikke et unntak fra retten til overtidsbetalt, men et unntak fra maksimal arbeidstid uavhengig av overtidskompensasjon. 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) § 10-6 (9) er jo ikke et unntak fra retten til overtidsbetalt, men et unntak fra maksimal arbeidstid uavhengig av overtidskompensasjon. Kva snakker du om? Eg snakker om at i en bedrift med tariffavtale, dette inkluderer også kommuner, kan man avtale inntil 16 timers arbeidstid på en dag. Så trådstarter kan jobbe begge vaktene, etter avtale med tillitsvalgte i kommunen. Endret 7. desember 2013 av Dragavon Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Kva snakker du om? Eg snakker om at i en bedrift med tariffavtale, dette inkluderer også kommuner, kan man avtale inntil 16 timers arbeidstid på en dag. Så trådstarter kan jobbe begge vaktene, etter avtale med tillitsvalgte i kommunen. Du sier han ikke har krav på overtidsbetaling, og det er som jeg har påpekt et par ganger feil. Man kan avtale inntil 16 timers arbeidstid på en dag, men man har krav på overtid når arbeidstiden går ut over ordinær arbeidstid. Dette gjelder både grensene for alminnelig arbeidstid per 24 timer og per uke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå