NamNam93 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Hei! Jeg installerte nettopp et nytt GTX 780 fra Gainward GeForce, Phantom edition i min halvannet år gamle pc men jeg har et litt irriterende problem. Jeg har en SSD i maskinen min og maskinen har alltid starta fort opp helt fram til jeg nettopp satt inn det nye grafikkkortet... Nå starter maskinen med en svart skjerm med en blinkende hvit strek oppe i venstre hjørne og så start det B2 nede høyre hjørne. Sånn står maskinen i en god stund før den hopper over til en annen svart skjerm hvor det kommer opp noen rare streker i et halvt sekund før maskinen endelig kommer inn i windows 7. Jeg får ikke opp bildet med hvilke knapper jeg kan trykke for å komme inn i BIOS eller å boote fra en annen lokasjon. Hvis jeg prøver å trykke knappen som egentlig skal ta meg inn i BIOS så henger maskinen seg bare på den neste svarte skjermen. Har prøvd å google litt rundt hvor folk har sagt at man burde ha avinstallert driverne til det gamle skjermkortet, starta maskinen på nytt og så installert det nye skjermkortet og driverne men det gjorde ikke jeg. Jeg gjorde alt samtidig. Har prøvd Clear-CMOS men det hjalp ingenting. Det eneste jeg mangler å teste er å putte inn det gamle skjermkortet (Sapphire Radeon 7950) og se om jeg kan gjøre noe i BIOS men tviler på at det vil hjelpe fordi jeg har prøvd Clear-CMOS. Legger med absolutt jeg har i kabinettet som drar strøm i tilfelle det kan være at PSUen min er for svak. Trenger virkelig hjelp her. Er ikke så veldig inne i alle "termsa" så forklar enkelt Spesifikasjoner: MSI Z77A-GD55 - Hovedkort Intel Core i5-3570k - CPU Gainward GeForce GTX 780 phantom - Skjermkort 8GB Corsair Vengance - RAM Corsair Force 128GB - SSD 1TB Seagate Barracuda - HDD Silver Power SP-S650 - PSU Corsair H60 Hydro series - Vannkjøing CPU NZXT Sleeved LED kit cable 2M green - Lys Fractal Design Adjust 108 Fancontroller - Viftestyring 4 Corsair SP120 quiet edt. - Vifter 1 standard Fractal design vifte Endret 6. desember 2013 av NamNam93 Lenke til kommentar
sevs Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Nå starter maskinen med en svart skjerm med en blinkende hvit strek oppe i venstre hjørne og så start det B2 nede høyre hjørne. Sånn står maskinen i en god stund før den hopper over til en annen svart skjerm hvor det kommer opp noen rare streker i et halvt sekund før maskinen endelig kommer inn i windows 7. Forstår jeg deg rett hvis det er sånn at du kommer inn, men det tar uhorvelig lang tid? Lenke til kommentar
NamNam93 Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 Forstår jeg deg rett hvis det er sånn at du kommer inn, men det tar uhorvelig lang tid? Ja, det tar ekstremt mye lengre tid enn det gjorde med det forrige skjermkortet. Før starten den opp på noen få sekunder med muligheten til å gå inn i bios under oppstart men nå tar det hvertfall 2 minutter, hvis ikke mer før jeg kommer til Windows 7 uten muligheten til å komme inn i bios Lenke til kommentar
NamNam93 Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 Har testa med det gamle grafikkkortet mitt og med en gang jeg putter det inn er det ingen problemer. Tror det er strømforsyningen min som ikke klarer å kjøre det nye kortet. Kan det stemme? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Dette går ikke! Sett inn gamle kortet og redd stumpene! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Har testa med det gamle grafikkkortet mitt og med en gang jeg putter det inn er det ingen problemer. Tror det er strømforsyningen min som ikke klarer å kjøre det nye kortet. Kan det stemme? Jeg tror det er ditt nye skjermkort det er noe galt med jeg. En strømforsyning som er for svak fører bare til at maskinen skrur seg tvert av. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg tror det er ditt nye skjermkort det er noe galt med jeg. En strømforsyning som er for svak fører bare til at maskinen skrur seg tvert av. Eller ikke slår på i det hele Lenke til kommentar
NamNam93 Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 Men er det ikke litt rart at skjermkortet funker fint etter den lange oppstarten da? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Men er det ikke litt rart at skjermkortet funker fint etter den lange oppstarten da? Jo, det er veldig rart, sannsynligvis er det deler av VBIOS er som korrupt eller ikke fungerer som det skal med hovedkortet ditt. Det eneste jeg vet kan skje som ikke er skjermkortets skyld er at UEFI-fastboot-funksjonen i skjermkortet kræsjer med hovedkortets UEFI og det er derfor du får problemer, en oppdatering av UEFI/BIOS på hovedkortet burde fikse det. 3 Lenke til kommentar
NamNam93 Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Jo, det er veldig rart, sannsynligvis er det deler av VBIOS er som korrupt eller ikke fungerer som det skal med hovedkortet ditt. Det eneste jeg vet kan skje som ikke er skjermkortets skyld er at UEFI-fastboot-funksjonen i skjermkortet kræsjer med hovedkortets UEFI og det er derfor du får problemer, en oppdatering av UEFI/BIOS på hovedkortet burde fikse det. Tusen takk! Det løste problemet! Sykt digg å slippe å tenke på retur og sånne greier! TUSEN TAKK! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå