Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Passat - ESP feil


marnero

Anbefalte innlegg

Hei,

har en 2006 Passat 2.0 TDI 4motion. I vår begynte ESP lampen å lyse, slår seg på etter 5-10 min(uavhengig av om det kjøres eller om bilen står stille). I sommer har den ikke lyst i det hele tatt, mens den nå i høst har begynt å lyse igjen. Begynte å lure på om det er temperaturavhengig. Har ikke tenkt noe særlig over dette og ikke sett det som et problem. Nå som vinteren er kommet kan det jo fort bli et problem, og jeg skal få den inn på verksted asap. I dag virket det som om 4hjulsdriften ikke virket, kan dette sees i sammenheng med ESP feilen? Hva kan årsaken være, både mtp ESP og 4motion?

Tenkte det er greit å ha noe kjøtt på beinet før jeg drar til verkstedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i og for seg enig med mobile999.

 

Samtidig kan det være veldig mye, og det er nokså umulig å gjette hva årsaken er. I beste fall bare feil lufttrykk i et hjul, dårlig kontakt, eller feil på en hjulsensor. I verste fall er ESP/ABS-sentralen i ferd med å ta kvelden, noe som er svært kostbart. Litt usikker på om akkurat din modell bruker den, men mener at Passat er en av VAG-bilene som har vært utstyrt med Teves MK60 ABS/ESP-sentral hvor bremsetrykksensor integrert i enheten feiler. Dette er en dyr feil som har rammet mange, google "Teves MK60", så skjønner du...

 

I tillegg er det andre muligheter, som feks rattvinkelsensor, og du har vel også en separat haldex-styring, og muligens noe sensor på tannstang, som også kommuniserer med samme systemet.

 

Kjenner ikke så mye til det på din bil, men det kan generelt i alle fall være alt fra en liten bagatell, til noe temmelig dyrt og omfattende. (Forøvrig også derfor man aldri, aldri må kjøpe en brukt bil med slik lampe lysende, uten å vite nøyaktig hva som er feil.)

 

Vi får håpe det er noe enkelt og rimelig, og ofte er det nettopp det. Finnes bare ingen fasit før du har fått ut noe feilkoder. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, da er jeg litt klokere. Må bare få et verksted til å sjekke den så fort som mulig, kjedelig å ikke ha verken esp eller drift på alle hjulene nå som vinteren kommer. Leste også at det muligens kunne være dynamoen som er gåen. Skal ikke forundre meg om det er en udugelig dyr ting som er gått, har vært mye dyre feil med den bilen i løpet av de to årene jeg har hatt den.

Lenke til kommentar

Var innom verkstedet i dag og fikk lest av feilen. Feilmeldingen gjaldt visst clutch pumpen på haldex systemet. Eneste jeg vet er at haldex systemet er 4motion. Noen som vil utdype litt? Alvorlighetsgrad/pris o.l?

 

Verkstedet like ved jobben er et Land Rover verksted/forhandler, så de hadde ikke mest greie på problemet fikk jeg inntrykk av. Mekanikeren sa han skulle ringe et VW verksted for å undersøke litt.

Lenke til kommentar

Er vel fortsatt vanskelig å si noe entydig tror jeg marnero. Men på Haldex'en som sitter montert på bakaksel/diff er det en elektrisk pumpe som lager oljetrykk som igjen brukes for å koble haldex-clutchen ut og inn. Og dermed koble firhjulstrekk ut/inn, litt enkelt sagt.

 

Dessverre vet jeg ikke om pumpen er å få som løs del, og er den ikke det, så kan det jo fort bli kostbart er jeg redd. Men selv om feilkoden sier noe i den retning kan det fortsatt godt være bare en sikring som har gått, vann i kontaktene, feil på Haldex-styringsenhet, brudd i en ledning, etc.

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En liten oppdatering, dersom noen skulle komme borti samme feil..

 

Verkstedet rett ved jobben hadde bilen nesten en hel dag, og de fortalte at de ikke kunne finne ut hva feilen var og henviste meg videre til merkeverksted. Dette skulle de ha 1600,- for. Synes det er rart å kreve noe for at de ikke var kompetente nok til å løse problemet. Er dette vanlig?

 

Dro på merkeverkstedet, de utførte en forkontroll med en gang. I løpet av 20 min hadde de funnet problemet og hva som hadde forårsaket det. Pumpen på haldexsystemet hadde gått føyken fordi det aldri hadde vært byttet olje på den. Forrige eier har heller aldri brukt merkeverksted.

I tillegg bemerket de at noen nylig hadde skrudd opp styringsenheten på haldexen, noe som ikke de på merkeverkstedet har lov til en gang. Så det første verkstedet beviste igjen sin inkompetanse. Dersom de hadde ødelagt denne, hadde det kostet ca 12000,- + jobb i tillegg. Heldigvis slapp jeg dette, og endte med 7800,- for bytte av pumpe, ny olje og jobben rundt dette.

 

Har alltid blitt fortalt at det bare er å holde seg unna merkeverkstedene pga prisen. Dette har jeg fått et nytt syn på nå etter mitt første møte med de. Super service(ble kjørt til/fra jobb), forutsigbart og god kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...