Gå til innhold

linux/windows trøbbel

Anbefalte innlegg

Prøvde meg litt frem og tilbake og endte selvfølgelig opp med å gi Linux Mint hele harddisken.

Hvordan kan jeg få installert windows også så jeg kan velge operativsystem?

hvis jeg prøver å boote fra windows-disken restarter maskinen og jeg får beskjed om å sette inn en boot-cd....har prøvd med gparted partisjon program, men får ikke dette til.

Er jo en del guider på nett også, men jeg får ingen av disse til å funke.

Kan noen med kunnskap forklare meg på enklest mulig måte hvordan jeg skal gå frem her?

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan installere Windows i ettertid og deretter fikse Grub slik at den oppdager Windows' boot, men som Petter3k her påpeker er det absolutt enklest å installere Windows før Linux grunnet Windows' tendens til å overskrive Grub (litt ironisk i dette tilfellet though).

Har du mulighet til det så kan du jo også vurdere å ha Windows på en disk og Linux på en annen, så slipper du å være redd for at de overskriver hverandre. Det er det jeg har på min maskin; SSD til Linux og en vanlig disk til Windows når jeg innimellom bruker det.

Lenke til kommentar

Prøvde meg litt frem og tilbake og endte selvfølgelig opp med å gi Linux Mint hele harddisken.

Hvis det var meningen, fordi du stort sett har tenkt å bruke Linux, men trenger Windows innimellom til noen småting kan du jo vurdere å kjøre Windows virtuelt i VMWare eller VirtualBox med Linux som host.

Det er mange morsomme fordeler med virtualisering, både av Windows og Linux, det er lett å ta backup av hele maskinen, du kan kopiere den, ta den med på minnepinne. Du slipper re-boot hvis du skal gjøre noe i "det andre" os'et osv.

Ulempen er at det er litt ressurskrevende, men det vil funke brillefint med en normal pc og normal bruk. Skal du spille Windows-spill anbefaler jeg å kjøre windows "native", da må du ha dual boot-oppsett eller eventuelt kjøre Linux virtuelt med Windows som host. Det er vel også enklere å få fatt i ferdiginstallerte Linux-images, så slipper du helt å styre med installasjonen, bare last ned en fiks ferdig Linux-pc fra f.eks. VMWare appliances og fyr opp i VMWare Player (som vel er gratis også i windowsversjon tror jeg?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...