LinuxNewbie Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Prøvde meg litt frem og tilbake og endte selvfølgelig opp med å gi Linux Mint hele harddisken.Hvordan kan jeg få installert windows også så jeg kan velge operativsystem?hvis jeg prøver å boote fra windows-disken restarter maskinen og jeg får beskjed om å sette inn en boot-cd....har prøvd med gparted partisjon program, men får ikke dette til.Er jo en del guider på nett også, men jeg får ingen av disse til å funke.Kan noen med kunnskap forklare meg på enklest mulig måte hvordan jeg skal gå frem her?takk Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Letteste vil være å installere WIndows først, så Linux Mint. Begge operativsystemene skal komme opp i Grub. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Du kan installere Windows i ettertid og deretter fikse Grub slik at den oppdager Windows' boot, men som Petter3k her påpeker er det absolutt enklest å installere Windows før Linux grunnet Windows' tendens til å overskrive Grub (litt ironisk i dette tilfellet though). Har du mulighet til det så kan du jo også vurdere å ha Windows på en disk og Linux på en annen, så slipper du å være redd for at de overskriver hverandre. Det er det jeg har på min maskin; SSD til Linux og en vanlig disk til Windows når jeg innimellom bruker det. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Prøvde meg litt frem og tilbake og endte selvfølgelig opp med å gi Linux Mint hele harddisken. Hvis det var meningen, fordi du stort sett har tenkt å bruke Linux, men trenger Windows innimellom til noen småting kan du jo vurdere å kjøre Windows virtuelt i VMWare eller VirtualBox med Linux som host. Det er mange morsomme fordeler med virtualisering, både av Windows og Linux, det er lett å ta backup av hele maskinen, du kan kopiere den, ta den med på minnepinne. Du slipper re-boot hvis du skal gjøre noe i "det andre" os'et osv. Ulempen er at det er litt ressurskrevende, men det vil funke brillefint med en normal pc og normal bruk. Skal du spille Windows-spill anbefaler jeg å kjøre windows "native", da må du ha dual boot-oppsett eller eventuelt kjøre Linux virtuelt med Windows som host. Det er vel også enklere å få fatt i ferdiginstallerte Linux-images, så slipper du helt å styre med installasjonen, bare last ned en fiks ferdig Linux-pc fra f.eks. VMWare appliances og fyr opp i VMWare Player (som vel er gratis også i windowsversjon tror jeg?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå