Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe en switch. Er denne ok?

Anbefalte innlegg

Først av alt. har ikke noe peiling på switcher. Skal bruke den til å koble sammen to maskiner, samt IPtelefon, når telio starter opp en gang. Så har sett på denne: http://www.databutikken.com/no/default.php...p?artId=3COCSW8

Men så står det på siden der. "OBS: Fungerar endast i Windows 9x samt Windows 2000." Betyr det at den ikke virker med WindowsXP PRO? Noen som vet det? Og er det en bra switch?

Takker for eventuelle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så står det på siden der. "OBS: Fungerar endast i Windows 9x samt Windows 2000." Betyr det at den ikke virker med WindowsXP PRO? Noen som vet det? Og er det en bra switch?

Den er nok helt OK, en switch bryr seg ikke om OS så hva disse dustene mener med dette babbelet er en gåte.

Lenke til kommentar

Har nå lest noen erfaringer om overnevnte butikk. Har funnet produktet en annen plass nå. Takk for tipset.

Siden jeg har fått avklart at det ikke er noen problemer å bruke den med winXP, tror jeg at jeg bestiller den. Dere får ha takk for hjelpen :)

Drakh out...

Lenke til kommentar

Den er nok helt OK, en switch bryr seg ikke om OS så hva disse dustene mener med dette babbelet er en gåte.

Du må da skjønne at den bryr seg om OS! Denne superduper switchen kaster winXP og Linux pakker ut i det store cyberintet! eller kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Enig - har en SMC-router og den har jeg da aldri installert så mye som en fil ned på PCn min... og varm blir den - men who cares...

Lenke til kommentar

Sendte en mail til 3COM, bare for å være sikker. Her er svaret:

Detta är en layer2 ethernet switch, så den är helt OS oberonde. m.a.o

det funkar med XP Pro.

Så jeg fatter ikke hvorfor databutikken skriver det da?

Ser at komplett skriver:

OS påkrevd: Microsoft Windows 95/98, Novell NetWare, Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows NT

Så hvis denne switchen er "oberonde av OS", som 3COM skriver, skulle det jo ikke være noen grunn til å nevne dette. Men-men. har nå bestilt den :)

Lenke til kommentar
Først av alt. har ikke noe peiling på switcher. Skal bruke den til å koble sammen to maskiner, samt IPtelefon, når telio starter opp en gang. Så har sett på denne: http://www.databutikken.com/no/default.php...p?artId=3COCSW8

Om du ikke har bestilt den ennå så ta en titt på Plus utgaven av samme 3COM switch. Den har prioritering av trafikk med tanke på at du skal bruke den til IPtelefoni. Litt dyrere er den dog.

Lenke til kommentar

uavhengig av hvilket lag i osi modellen/tcp ip stacken en nettverksenhet holder på med, så er primærjobben å ta imot en pakke og sende den ut igjen. Det eneste som er interressant i pakken er en eller annen adresse (avhenger av lag) og dette har svært lite med os å gjøre.

Lykke til med switchen din du 8)

Lenke til kommentar

Man skal vel ikke se bort fra at microsoft en dag klarer å lage en switch som kun støtter nyeste versjon av windows, men før det skjer skulle jeg likt å se en ethernet switch som ikke funker med hvilken som helst maskin (PC/Mac/Printer/++) som kjører IP/IPX over ethernet.

Grunnen til at noen hardware butikker / produsenter sier at netverksutstyret krever windows er at de må regne med å få spørsmål om hvordan man skal sette netverksinstillingene, og det har de ikke peiling på for andre os enn windows.

(Og for noen switcher/routere/gatewayer er det mulig å overvåke trafikken via software på en PC. Da kan det tenkes at denne software kun finnes i windows versjon.)

-pg

Lenke til kommentar
Man skal vel ikke se bort fra at microsoft en dag klarer å lage en switch som kun støtter nyeste versjon av windows, men før det skjer skulle jeg likt å se en ethernet switch som ikke funker med hvilken som helst maskin (PC/Mac/Printer/++) som kjører IP/IPX over ethernet.

Da må de jo lage sin egne proprietære protokoll. Det er jo ikke noe headerfelt som kan inneholde denne infoen i tcp og hvis man legger det i selve datadelen så kommer det jo til å gå drastisk ut over overhead...

Det de kunne gjort var å kryptere dataene på applikasjonsnivå, og dekryptere de igjen hos mottaker, slik at swtichen sender alt, men det er ubruklig for alle andre enn samme os, men det sier seg selv at de skyter seg i foten på den måten

Grunnen til at noen hardware butikker / produsenter sier at netverksutstyret krever windows er at de må regne med å få spørsmål om hvordan man skal sette netverksinstillingene, og det har de ikke peiling på for andre os enn windows.

(Og for noen switcher/routere/gatewayer er det mulig å overvåke trafikken via software på en PC. Da kan det tenkes at denne software kun finnes i windows versjon.)

-pg

Der har du et poeng vi andre ikke har tenkt på, men produsenten må være rimelig idiot for ikke å gjøre dette via web... teit å begrense seg til et os når man lager nettverksutstyr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...