cenenzo Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hva avgjør hvor mange kretser du trenger når du lager teller? lager teller av jk vippe. takk på forhånd. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hvor langt du ønsker å kunne telle Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Hvor langt du ønsker å kunne telle 10 , 12 , og 9 ! jeg skjønner liksom opplegget og jeg klarte det for 7. men jeg klarer fortsatt ikke å tenke meg ossen jeg skal tegne opp, slik at den resetter. denne skulle ha telt til 7, men jeg har vist en for mye??? etter 7? jeg får ikke tegninga til å bli helt korrekt. Endret 6. desember 2013 av cenenzo Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Som han over sier. Antall JK-vipper du trenger er gitt ved n: (2^n)-1 = tallet du ønsker å telle til. Først runder du opp til nærmeste tall som går opp i (2^n)-1, altså 1, 2, 3, 7, 15, 31, 63 osv. Skal du telle til 13, runder du altså opp til 15, for så å finne "n" av formelen: (2^n) =15. Det vil si at n må være 4. Så trenger du jo diverse logiske kretser osv. i tillegg til dette da, blant annet for å få telleren til å stanse på 13 og ikke 15. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Ved 10 og 12 trenger du en ny vippe, dersom dette er en decade-teller (altså en teller som ikke teller høyere enn til 9 på det bakerste sifferet. Endret 6. desember 2013 av r2d290 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 Som han over sier. Antall JK-vipper du trenger er gitt ved n: (2^n)-1 = tallet du ønsker å telle til. Først runder du opp til nærmeste tall som går opp i (2^n)-1, altså 1, 2, 3, 7, 15, 31, 63 osv. Skal du telle til 13, runder du altså opp til 15, for så å finne "n" av formelen: (2^n) =15. Det vil si at n må være 4. Så trenger du jo diverse logiske kretser osv. i tillegg til dette da, blant annet for å få telleren til å stanse på 13 og ikke 15. så om jeg skal telle til 10, så trenger jeg 3,3 jk vippe, altså 3? da har jeg en inngang , q1, q2 , q3 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 "men jeg klarer fortsatt ikke å tenke meg ossen jeg skal tegne opp, slik at den resetter." Du skal resette på tallet etter 9, sant? 10 er binært 1010, så hvis du har en OG-port på det mest segnifikante bitet og det nest-minst segnifikante bitet, så vil det si at du vil få en 1 ut av OG-porten hvis (og bare hvis) tallet er 10. Denne utgangen på OG-porten kan du kjøre inn på reset-inngangene.. så om jeg skal telle til 10, så trenger jeg 3,3 jk vippe, altså 3? da har jeg en inngang , q1, q2 , q3 Nei, du må runde opp, ikke ned. Så, du trenger 4 jk-vipper. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 ...fordi: 10 er binært 1010 som er 4 biter. Det høyeste tallet du kan telle med 3 vipper er 111 = 7. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 "men jeg klarer fortsatt ikke å tenke meg ossen jeg skal tegne opp, slik at den resetter." Du skal resette på tallet etter 9, sant? 10 er binært 1010, så hvis du har en OG-port på det mest segnifikante bitet og det nest-minst segnifikante bitet, så vil det si at du vil få en 1 ut av OG-porten hvis (og bare hvis) tallet er 10. Denne utgangen på OG-porten kan du kjøre inn på reset-inngangene.. Nei, du må runde opp, ikke ned. Så, du trenger 4 jk-vipper. Den skal resettes når den har telt til 10 ja tror jeg skjønte mer av det du skrev over, skal prøve å tegne pulsen på nytt nå! Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Gjør det. Hører fra deg. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Gjør det. Hører fra deg. men "inngangen" , gjelder den når jeg leser av det binære tallet? fordi da får vell 10 binære tallet 01010? og man leser nedover eller oppover? da runder jeg opp til nærmeste 5 / hel? Endret 6. desember 2013 av cenenzo Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Tror ikke helt jeg skjønte spørsmålet. Kan du omformulere deg? Ang. hvilken vei man leser: Det er vanlig å lese det mest segnifikante bitet til venstre. Ta for eksempel tallet femtitre: 53. Du leser tallet til venstre først, altså er 5 det mest segnifikante tallet. Du bør derfor også tegne skjemaet "feil vei", slik som er gjort i følgende tegning: Her har du J og K til høyre, og Q til venstre. Hvis du setter det opp sånn, får du det mest avgjørende tallet til venstre. Har du for eksempel HØY på de to Q-ene til venstre, og LAV på de to til høyre, har du binært 1100, ikke 0011. Endret 6. desember 2013 av r2d290 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Tror forresten kanskje jeg skjønte. Du refererer vel til bildet ditt. Du leser ikke det som står ved CLK. Bare det som står ved Q1, Q2, Q3 osv. Og i tilfellet ditt har du det mest segnifikante bittet nederst. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Tror forresten kanskje jeg skjønte. Du refererer vel til bildet ditt. Du leser ikke det som står ved CLK. Bare det som står ved Q1, Q2, Q3 osv. Og i tilfellet ditt har du det mest segnifikante bittet nederst. åh , tusen takk!!!!! Setter sykt pris på dette! nå skjønte jeg det endelig! saken er at den boka jeg leser av , er på engelsk og da er det veldig forvirrende... et spørsmål til, du vet ikke hvilken enkelte tilfeller man bruker negativ/positiv flanketrigget jk vippe? men når du leser av tegningen min, vil du tenke at inngangen har en verdi? 010101? Kan du rette på meg? dette teller til 5 og resetter på 5? dette teller til 10: teller til 7. Ser alt dette riktig ut? Endret 6. desember 2013 av cenenzo Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Tja, det kommer jo litt an på hva slags type system du ønsker. Hvis du noen gang har hatt en digital klokke på hånda, vet du at ting skjer i det du trykker INN knappen. Altså en positiv flanke. Et scenario der du vil bruke negativ flanke er hvis du er en terrorist som har plassert en bombe på 10 gisler, og du holder en utløser i hånda. Hadde denne hatt positiv flanke ville bomben gått av idet du trykker INN knappen. Dette er ganske ubrukelig, for da kan jo politiet bare skyte deg så er problemet løst. Trigger du på negativ flanke, kan du trykke inn knappen uten at det skjer noe, og hvis noen skyter deg vil du automatisk slippe knappen og bomben går av. (I mangel på et bedre eksempel ) Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 men når du leser av tegningen min, vil du tenke at inngangen har en verdi? 010101? Ja, hvis du definerer "inngangen" som klokka di så vil jeg det. For det er nettopp det en klokkegenerator skal gjøre, bytte mellom 0 og 1 i en fast frekvens. Men dette har ikke _direkte_ noen sammenheng med hvilket tall du leser av, bortsett fra at tallet du leser av øker med 1 for hver gang klokka går høy (blir 1). Hvis du mente noe annet, må du utdype hva du mener Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 Ja, hvis du definerer "inngangen" som klokka di så vil jeg det. For det er nettopp det en klokkegenerator skal gjøre, bytte mellom 0 og 1 i en fast frekvens. Men dette har ikke _direkte_ noen sammenheng med hvilket tall du leser av, bortsett fra at tallet du leser av øker med 1 for hver gang klokka går høy (blir 1). Hvis du mente noe annet, må du utdype hva du mener ser de nye tegningene riktig ut? Tusen takk for forklaringen! Den var genial men læringsfult! haha Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Beklager, så ikke tegningene før nå :S Ja, det ser helt riktig ut. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Beklager, så ikke tegningene før nå :S Ja, det ser helt riktig ut. men jk vippe, er det alltid delt på 2 ? kan det være andre tilfeller? har du noe peiling om dvippe og sr - vippe? Tusen takk for hjelpen! Er det noe jeg kan gjøre til gjengjeld? det å få svar på det jeg lurer , er mye lettere enn å lete i en engelsk bok på 900 sider... Endret 6. desember 2013 av cenenzo Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 "delt på 2"? Kan du utdype? Jada, jeg har kjennskap til D-vippa og SR-vippa også, men jeg har ingen planer om å greie ut om alt jeg vet om dem. Er det noe konkret du lurer på og ikke forstår så er det bare å spørre. Bare fortsett å være aktiv på forumet du, så er jeg fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå