Gå til innhold

Buddhisme? Metafysisk filosofi om en transcendent eksistens eller ikke?


Anbefalte innlegg

Ikke mine påstander om Buddhisme, men kommentarene er jeg.


4 noble truths:


life can suck.

Ja, for den som straffes eller lider for/av for andres gjerning


it sucks because we get attached to the stuff that we imagine makes our selves "unique" and "special."

For noe tull! Jeg gleder med over mine anskaffelser. De er et resultat av min evne til å tjene penger. Andre tjener mye mer enn jeg, men det er ikke mitt mål. Prisen er for høy.


There is a way to not be affected by the suckness.

Tenkte grundig på denne, men jeg er allerede i stand til å ignorere denne definisjon av "suckness"


If we open our eyes and follow eight simple methods, we can be freed from letting the suckness affect us.

OK, bring it on!


8 fold path:


No one is absolute nor omnipotent. We're all pretty ignorant.

Usikre, men kunnskapsløse - Nei. Ikke alle:)


If you don't learn to stop and say, "hey, i don't know" you're not going to change yourself in a way that's going to free you from the suckness.

Endelig! Enig.


Don't open your mouth without considering wtf it's going to sound like to the person on the receiving end.

Ok, her også. (selv om jeg bare praktiserer det iblant).


You're not the center of the universe. Your actions not only affect everything around you, they can affect everything around the people around you. Don't do stupid shit that's going to hurt other people or yourself.

Er det en unskyldning at enkelte virkelig trenger å høre sannhet?


Don't take action that's going to make life suck for other people at your benefit.

Innlysende!


If something pisses you off, figure out if you need to fix yourself first.

Det er umenneskelig å forvente!


Otherwise,


Know the consequences of your actions, you dumb fuck. Moreover, everyone has their own reality and their own right to their own level of dumbfuckery. When you make a mistake (you will), don't be proud, admit it, and be open to remedy yourself and the situation. And when in a group take care to not act unless it benefits the group in someway.

Vanskelig


If you don't pay attention to the task at hand you're going to have a bad time. (Stop texting and pay attention to the wheel, you dumb fuck)

WTF is the Wheel?


Var ovenstående Buddhisme 101?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For meg er en buddhist et vanlig menneske som forsøker å først og fremst beseire seg selv. Og de fleste buddhister jeg kjenner, snakker intet om reinkarnasjoner og død, men snakker endel om en serie av gjenfødsler. Og ingen annen "gud" enn en natur vi alle må forholde oss til - og legger til at det finne mange forskjellige mennesker, og dermed mange forskjellige typer buddhister. Så tror jeg også at trådstarter ikke har lest seg særlig opp på emnet sitt.

Har en tildels mer positiv syn (eller kanskje mindre negativt er mer riktig uttrykk) på Buddismen, og Taoismen, enn andre levende religioner, spesielt de Abrahaimske.

 

Hadde gjerne hørt litt mer om både hvordan du havnet opp der, samt forskjellene (og likheter) du ser mtp andre religioner (spesielt Taoisme om du kjenner denne).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hadde gjerne hørt litt mer om både hvordan du havnet opp der, samt forskjellene (og likheter) du ser mtp andre religioner (spesielt Taoisme om du kjenner denne).

 

Jeg begynte i det små, med at jeg plukket opp endel teknikker og "verktøy" for så kalt "personlig utvikling/lederutvikling". Og via trening og implementering, erfarte jeg at disse virket for den hensikten de var ment. Holdt på med dette i noen år, og stadig leting etter fler teknikker og verktøy, brakte meg naturligvis til selv kilden for disse, som er; dhammaen (Buddhas lære)

 

Frem til jeg fikk "dhammaen", var hensikten med all denne søkingen og treningen kun av profesjonell art, men med dhammen, dreide den seg til å gjelde "hele tilværelsen", og det ble den eneste måten å leve på

 

Så var det bare snakk om tid og sted, før jeg tok sjansen fullt ut, og gikk for "all in", dvs; intern og ekstern trening ihh. the eight fold path. Og nå har jeg holdt på med dette så lenge (les, veien er gått såpass langt, at det er ingen vei tilbake ..)

 

Hva angå andre religioner og filosofier, har jeg ett åpent forhold til disse, og bryr meg forsåvidt ikke om dem i det hele tatt - det er kun egen trening og perfeksjonering som betyr noe. Dette kan være fordi det ligger endel premisser i bunn av "all trening", og en av de viktigste (slik jeg har erfart det), er å være utholdende og tålmodig hva angår de forventede resultater av praksisen. Ett råd jeg har tatt til meg fra første stund (det var vel ett av de første jeg snappet opp), var; stick to the teachings

 

Grunnen for det rådet er at vi later til å være veldig utålmodig i våre dager, hva angår behovstilfredsstillelse, og hopper fra "lære" til ny "lære", fra "lærer" og til en enda "større guru" og lærer, hvis vi ikke får "fruktene" av dhammaen (når det passer oss). Så derfor bryr jeg meg ikke om alt mulig som er skrevet, og som kan minne om det samme som Buddha selv lærte bort - jeg har bestemt meg for å følge en læremester og en lære, nemlig; Buddha, dhamma, og sangha - og, den revitaliserte praksis som så kalt "teravada forest line tradition" forfekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...