Gå til innhold

Får i praksis sparken i forbindelse med nedskjæringer, men beskjed om at jeg slutter selv, dersom jeg ikke flytter langt.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om jeg har noe å stille med når bedriften kutter stillinger.

Vi hadde et møte i slutten av forrige måned, hvor vi ble informert om at alle måtte kutte på stillingene sine, fordi det kom til å bli nedgang i arbeidsmengde.

Jeg jobber som vekter, og vi har fått beskjed om at to objekter vil redusere avtalen sin. Den ene vil halvere og den andre vil ikke ha noenting fra midten av desember til midten av mars.

Dette påvirker vår avdeling nok til at det blir et stort problem.

Vi får imidlertid et større objekt enn vi noengang har hatt i mai. Og selskapet har derfor formidlet at de ikke vil sparke, men permittere, i utgangspunktet.

Jeg har nå en 50% stilling på kontrakten, fyller en 65% stilling, og jobber i praksis sjelden mindre enn 75-80%.

Det de kunne tilby meg ved førsteutkastet var 10% pluss permisjon. Da svarte jeg at det var mulig at jeg kunne flytte midlertidig til Stavanger for å ta en midlertidig stilling i firmaet der. Da fortalte de meg at jeg kunne velge mellom tre stillinger, 70%, 80%, 100%, da det var det som var ledig der. Jeg sa ifra at det ikke var noe som helst klart svar, da jeg selvfølgelig ikke hadde snakket med hverken dama eller noen andre om dette.

Når jeg prøvde å få kontakt med de i Stavanger, fikk jeg ikke kontakt med dem på en uke, og når jeg endelig fikk kontakt, fikk jeg beskjed om at de kunne tilby en 50% stilling.

Det betyr I praksis at det er så godt som likt for meg om jeg jobber her, eller i Stavanger, og når dama overhodet ikke vil flytte til Stavanger, var det ikke noen tvil.

Det er upraktisk å flytte, samt at vi fremdeles må betale leie her uansett, og alt mulig som til syvende og sist betyr at det rett og slett er helt idiotisk å jobbe Stavanger.

Nå har den ene oppdragsgiveren sagt ifra at de vil fortsette som vanlig fram til mars, etter samtale med vår sjef.

En annen har flytta, og to har fått sparken da de bare hadde kontrakt fram til ut den andre oppdragsgivers terminering.

Det betyr at bortsett fra at én person har måttet flytte arbeidsplass (innad i kommunen, bare), så har alle fått beholde sin stilling.

Jeg fikk I dag en mail fra sjefen om at han ville informere meg om at dersom jeg ikke takket ja til Stavanger, sa jeg opp jobben selv.

Jeg har ikke minst ansiennitet av de gjenværende, noe de var helt klare på at var det de bestemte etter hvem som skulle få sparken, permitteres og slikt.

Spørsmålet mitt er om jeg har noe som helst å stille opp med?

Har de mulighet til å si at hvis ikke jeg flytter 240 km, så sier jeg opp jobben min? Har de i det hele tatt mulighet til å si at jeg velger selv å si opp jobben min?

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har de mulighet til å si at hvis ikke jeg flytter 240 km, så sier jeg opp jobben min? Har de i det hele tatt mulighet til å si at jeg velger selv å si opp jobben min?

Definitivt nei, det å flytte arbeidsstedet 24 mil er heilt klart langt utanfor arbeidsgivers styringsrett.

Eg vil anbefale deg å opptre svært forsiktig i denne saka, sidan det arbeidsgiver tydeligvis ønsker å oppnå her er at du seier opp sjølv slik at arbeidsgiver slepp billegast og enklast unna på din bekostning.

Har du ein tillitsvalgt som du kan ta dette opp med?

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar :-)

Ja, vi har tillitsvalgt, men jeg antar det er for seint å melde seg inn i Arbeidsmansforbundet nå?

Ja, det skjønte jeg forsåvidt allerede når de ville tilby meg en 10% stilling....

Jeg kan gjerne finne meg en ny jobb, men jeg har ingen som helst mulighet til å gå uten lønn hvis det tar meg to måneder, eller lenger, å finne ny arbeidsplass...

Og jeg synes jo selvfølgelig det er ekstra surt når jeg nå har jobbet i et år, men ikke har fått trinn 3 enda, altså ikke er godkjent vekter enda. Dette til tross for at man ikke skal jobbe mer enn et halvt år fra man tar trinn 1, og jeg har jobbet i over et år. Det er også en timebegrensning på 1200 timer, men jeg har allerede før denne måneden er påbegynt passert 1500 timer. Dette har da ikke vært et problem for meg, siden jeg har jobbet like mye allikevel, jeg trenger jo pengene. Men nå er det surt, når de slipper meg fri slik, uten at jeg har fått trinn 3 (som er siste trinn også).
De tilbudte meg å ta det i Oslo i mai (da var det allerede over tidsbegrensinga), men de fortalte ikke meg at jeg måtte stå for reise og overnatting selv, før noen dager før, og da hadde jeg selvfølgelig ikke mulighet til det. Og i september ble jeg også informert om at dette ikke var riktig (da vi byttet sjef), og at de skulle tatt den kostnaden, slik jeg antok. Siden har jeg ikke fått høre noe mer, til tross for at jeg har nevnt det flere ganger, både til gammel og ny sjef.

Lenke til kommentar

Det er aldri forseint å melde seg inn, men du må sjekke om det er krav om at du må ha vært medlem så og så lenge før du får tilgang til f.eks gratis juridisk veiledning.

Eg har god forståelse for at det er vanskelig å gå utan jobb, derfor er det særdeles viktig at du blir oppsagt og ikkje slutter frivillig. Slutter du frivillig så er det 8 vekers karantene før du eventuellt får noke frå NAV dersom det blir aktuellt.

Skal du gå med på å slutte frivillig så må du kreve at arbeidsgiver blar opp for ein sluttpakke til deg.

Lenke til kommentar

Det er aldri forseint å melde seg inn, men du må sjekke om det er krav om at du må ha vært medlem så og så lenge før du får tilgang til f.eks gratis juridisk veiledning.

Det er så vidt jeg vet vanlig at fagforbundende ikke bistår, eller i alle fall ikke i stor utstrekning, i saker som oppsto før man meldte seg inn. Men det er jo verd et forsøk.

Står det noe om flytting i arbeidskontrakten din, TS? Hvis ikke trenger du ikke å flytte. Det er mulig de kan pålegge flytting så langt om du har gått med på det på forhånd (men selv da er jeg ikke helt sikker), men om det ikke er avtalt på forhånd så vil et slikt pålegg være en endringsoppsigelse fra deres side. Altså en oppsigelse med tilbud om ny stilling. Du kan selvfølgelig la være å ta i mot den nye stillingen, og det vil være en oppsigelse fra deres side. Da vil du ikke ha karantenetid, men det kan jo hende NAV krever at du flytter til Stavanger om du har jobbtilbud der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...