AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hei, Som tittelen kanskje tilsier, så lurer jeg på om det er vært å sjekke denne hos legen. Har hatt den der i fire-fem år, kjenner av og til stikking fra stedet, og jeg har fått noen andre føflekker med mindre føflekker på seg. Burde jeg dra til en lege med dette? Skal se om jeg får tatt noen bedre bilder senere, da den befinner seg på et utilgjengelig sted (insiden av lysken). Takker på forhånd for hjelpen. : ) Anonymous poster hash: 74c4f...f87 Anonymous poster hash: 74c4f...f87 Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Dra til legen Det er bedre å være på den sikre siden, legen kan evt. fjerne den rett på legekontoret og sende den til analyse. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Dette bør du ta med legen din. I forhold til kriteriene man vurderer føflekker etter er det verdt å sjekke ut hva som skjer. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Den så veldig skummel ut og bør fjernes og sendes til analyse. Kom deg til legen! Lenke til kommentar
G Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg synes det var litt vanskelig å bedømme fra de bildene. Men, jeg fikk en følelse for at det kanskje bare er snakk om et inngrodd hårstrå. Uansett er vel legen bedre til å bedømme det enn oss? Legen kan også fjerne den med skalpell og bedøvelse, og få den sendt inn til biopsi. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Ikke snakk om noe inngrodd hår her. Skummel farge, lite klare linjer fra huden og uregelmessig fasong gjør at du bør virkelig sjekke denne hos legen. Eg siterer fra en "sjekk selv" side. 1. Asymmetriske føflekker: Kan være føflekkreft, siden de fleste normale føflekker er symmetriske, i den forstand at den ene halvparten er som et speilbilde av den andre. Føflekker med mindre celleforandringer er også mer symmetriske enn ved kreft. 2. Border (grense): Føflekkreft har en typisk uregelmessig og uskarp avgrensning. Derfor er føflekker som ikke har en klar og regelmessig kant, og går utenfor sine normale grenser, et tegn på føflekkreft. 3. Colour (farge): Føflekker med celleforandringer eller kreft har fargesjatteringer fra rødbrunt til sort. Føflekkreft har ofte en speilende eller blank overflate. 4. Diameter: Føflekkenes størrelse har også betydning. De minste føflekkene kan være harmløse, men er de i størrelsen 5-7 millimeter i diameter, kan det være kreft. 5. Elevation (hevelse fra overflaten): Hevelse fra overflaten med asymmetriske forandringer gir mistanke om føflekkreft. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Fjernet et par føflekker selv i høst. Det tar kun noen minutter pr. føflekk, så bare bestill time. Ikke noe å vente på! Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hei, Som tittelen kanskje tilsier, så lurer jeg på om det er vært å sjekke denne hos legen. Har hatt den der i fire-fem år, kjenner av og til stikking fra stedet, og jeg har fått noen andre føflekker med mindre føflekker på seg. Burde jeg dra til en lege med dette? Skal se om jeg får tatt noen bedre bilder senere, da den befinner seg på et utilgjengelig sted (insiden av lysken). Takker på forhånd for hjelpen. : ) Anonymous poster hash: 74c4f...f87 Anonymous poster hash: 74c4f...f87 Ujevne føflekker kan være lure å få sjekket. Stikker de litt ut også? Lenke til kommentar
G Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Ikke snakk om noe inngrodd hår her. Skummel farge, lite klare linjer fra huden og uregelmessig fasong gjør at du bør virkelig sjekke denne hos legen. Nå er ikke jeg så bastant som du er. Jeg er ikke sikker, men for meg ser det ut til å likne på et inngrodd hår med 50 % sikkerhet. Skulle vært fint om trådstarter avkrefter for oss alle at ja, det var en føflekk, og at det ikke var et inngrodd hårstrå. Men i lysken har jeg sett inngrodd hårstrå før. Altså er det heller ikke en umulighet. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Inngrodde hår holder seg ikke i 4-5 år. Dette er en prima legesak. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Flott om trådstarter kan avkrefte inngrodd hår, og fortelle oss hva det kan være. Han har vel ikke dødd av føflekkreft i mellomtiden (disse få dagene) vel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå