Gå til innhold

Forskjell på realfag og ingeniørfag utdanninger?

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg lurer egentlig på hva som er forskjellen på ingeniørfag og realfag med like eller tilnærmet like navn. Jeg tenker da på innhold i studiene og hva som er forskjell på ingeniørutdanning og realfagutdanning. som for eksempel disse:

"HiOA Ingeniør, bioteknologi og kjemi HING" og "UMB Bioteknologi REALFA"
"HiST Ingeniør, kjemi HING" og "UiO Kjemi REALFA"
"NTNU Nanoteknologi ING4R2" og "UiB Nanoteknologi REALFA"

"NTNU Energi og miljø ING4R2" og "UMB Energi- og miljøfysikk REALFA"

"UiS Informasjonsteknologi SIVING" og "UiO Matematikk, informatikk og teknologi REALFA"

"NTNU Fysikk og matematikk ING4R2" og "UiS Matematikk og fysikk REALFA"

Særlig den siste der den er jo bare stokket om på navnet.
Er det forskjellige ting man kan jobbe med eller de stortsett liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er ganske sikker på at dette er akkurat det samme.

At eit studie har krav om realfag betyr at ein må ha generell studiekompetanse pluss fordjupning i matte og fysikk/kjemi.

For ingeniørutdanninga er det akkurat det samme kravet for å få bachelorgrad som ingeniør.

Så er betegnelsane henta frå forskjellige kilder?

Lenke til kommentar

Siv.ing. og høgskoleingeniør ("ingeniørstudier") er profesjonsutdannelser, mens realfag er frie studier. Profesjonsutdannelser har gjerne strengere krav til hva som MÅ være en del av graden, mens på realfag kan man selv velge i større grad. Ingeniør og realfag innen samme fagområde vil ofte være veldig like, og en bachelor i realfag vil kvalifisere til samme type jobber som høgskoleingeniør mens master i realfag vil kvalifisere til samme type jobber som sivilingeniør.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Bruker-239845

Lurer litt på det samme. :)

Det jeg har hørt, men som jeg ikke vet om stemmer, er at man med en bachelor i ingeniør mer eller mindre er klar for jobb, mens man på realfaglige studier på universitetet egentlig bør ha en mastergrad for å være attraktiv på jobbmarkedet. Selvsagt litt avhengig av hva slags bachelorgrad det er da.

Ingeniørstudier sies å være mer praktisk rettet, mens universitetsstudier er mer teoretiske.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Bruker-239845

Ingeniør og realfag innen samme fagområde vil ofte være veldig like, og en bachelor i realfag vil kvalifisere til samme type jobber som høgskoleingeniør mens master i realfag vil kvalifisere til samme type jobber som sivilingeniør.

Sikker på dette?

Man hører så mye om at høyskoleingeniør er mer praktisk rettet. Usikker på nøyaktig hva det innebærer.

Vurderer selv graden Matematikk, Informatikk og Teknologi på UiO til høsten. Alternativet er høyskoleingeniør innen bygg eller maskin. Jeg er mer fristet til å ta graden på UiO, men jeg er bekymret for at den er mindre markedsførbar som arbeidssøker om jeg ikke går videre med mastergrad.

Personlig synes jeg det virker som en faglig tyngre og bedre utdanning, men det er jo ikke sikkert arbeidsgiver ser dette eller er enig. :)

Lenke til kommentar

Jeg er utdannet ved NTNU, og har aldri studert ved en høgskole. Derfor er det litt vanskelig å sammenligne. Inntrykket mitt er likevel at NTNU er mer teoritung, og gjør studentene bedre til å tenke analytisk, mens høgskolene i noe større grad fokuserer på hvordan ting gjøres i stedet for hvorfor de gjøres. Sånn sett er det en forskjell, og hvordan det slår ut i vil avhenge av arbeidsgiver. Noen vil foretrekke de som er høgskoleingeniør, mens andre vil foretrekke de som har bakgrunn fra NTNU. Jeg ser for meg at en høgskoleingeniør kanskje vil velge en høgskoleingeniør til jobben, mens en NTNU-er vil velge en NTNU-er, uten at det er noen automatikk i dette. En som ikke har bakgrunn fra noen av disse vil nok enten fokusere mest på karakterer, der NTNU er strengest i landet, eller på studiested om han f.eks. har hørt mye positivt om NTNU (vi har de høyeste poenggrensene og et veldig godt rykte i næringslivet). Jeg registrerer at mange arbeidsgivere skryter av at de har mange ansatte med utdannelse fra NTNU.

Til syvende og sist er det opp til deg å selge deg inn i bedriften om du ikke har master/siv.ing. stemplet i panna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...