Larsskv1981 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Jeg har et problem med mitt favorittobjektiv – Zeiss 50mm f/2. Det sitter litt løst på kamerahuset – Canon 6D. Dette gjør at kameraet av og til mister "kontakten" med objektivet, og det kommer opp en feilmelding på kameraet. Feilen rettes enkelt opp, ved å "vrikke" på objektivet. Som følge av den manuelle fokusringen, blir det naturligvis en del mer belastning i sideretningen, enn det er på objektiver med autofokus. Faren for at slike feil oppstår, er nok derfor større med Zeiss-objektivet, enn med andre. Jeg merker imidlertid at objektivet sitter litt løsere, og er lettere å "vrikke på", når det sitter på kameraet, enn de andre objektivene mine. Jeg lurer derfor på om det kan være en liten produksjonsfeil på objektivet, eller om det er en "feil" som det er enkelt å rette på. Skruer som kan slakkes eller strammes, kanskje? Jeg vurderer også om jeg skal reklamere på objektivet, for jeg har ikke hatt det lenger enn et halvt år, og feilen har oppstått jevnlig fra det var nytt. Jeg ser imidlertid for meg at de ikke vil finne noe feil ved objektivet. Feilmeldingen oppstår kanskje 1-2 ganger per 100 bilder jeg tar. Noen gode innspill på dette fra dere hadde vært supert! Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hva står det i feilmeldingen da? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Det er litt slakk i rotasjonen i de fleste objektiver - opplevde det samme med min L-optikk, men ettersom jeg brukte mye autofokus var det ikke så merkbart som med manuell fokus-optikken min. Opplever det samme med min Zeiss Makro-Planar 2/50 - en gang i mellom kommer det en feilmelding, og jeg skal skru kameraet av og på for å få objektivet til å fungere. Det er alltid litt produktvariasjon - min Zeiss 1,4/50 satt som støpt på kamerahuset. Vet ikke om det er at det er løst eller hva - kan også være elektronikken som ikke alltid vil... Når jeg selv opplever det får jeg en feilmelding (husker ikke hvilken), og kameraet nekter å ta bildet. Sannsynligvis noe krøll med at objektivet ikke vil blende ned. Endret 6. desember 2013 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 Jeg husker ikke nøyaktig hva som står i feilmeldingen, men jeg mener det står noe om manglende kontakt/kommunikasjon med objektivet. Det forekommer meg at dette skyldes at objektivet beveger seg så mye sidelengs at de elektroniske kontaktflatene (eller hva de heter) mister kontakten. Jeg tipper det hele vil bli avvist som produktvariasjon, hvis jeg reklamerer. En ting som plager meg er at både kameraet og objektivets elektroniske kontakter kanskje blir raskt slitt pga av bevegelsene. På et slikt kvalitetsobjektiv ville det være utrolig surt, om levetiden ble kort pga dette. Jeg har lest noen tråder om dette på engelsk. Noen foreslår å stramme noen skruer i fatningen, men dette virker relatert til å fikse et problem som oppstår på tunge zoom-linser, så jeg er usikker på om det er dette som er oppskriften i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Har som sagt hatt eksakt samme mengde "slakk" i rotasjonen på samtlige L-objektiver jeg har hatt (på flere hus), så jeg ville ikke bekymret meg for slitasje - de er laget for det. Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 Det er en trøst å høre at objektivet mitt antakelig er "normalt". Jeg får vel bare fortsette å finne meg i at det fra tid til annen oppstår feil når jeg skal ta bilder. Har mistet et par gode øyeblikk pga det. Har du registrert noen endring i Zeiss 50 f/2 over tid? Har sideveisbevegelsen blitt "større"? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Næh - ingen spesiell endring. Fatninger i metall, dette her. Lenke til kommentar
tow Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hadde det samme på mitt Sigma 150-500. Der tolket kameraet blenderåpningen til å være f:0, så bildene ble en del undereksponert for å si det mildt. Sendte inn objektivet, og bajonettkoblingen ble byttet ut og justert, på garanti. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Det er en trøst å høre at objektivet mitt antakelig er "normalt". Jeg får vel bare fortsette å finne meg i at det fra tid til annen oppstår feil når jeg skal ta bilder. Har mistet et par gode øyeblikk pga det. Har du registrert noen endring i Zeiss 50 f/2 over tid? Har sideveisbevegelsen blitt "større"? Dette er IKKE standard produktvariasjon på et slikt kvalitetsobjektiv. Ring dem og hør, tipper dem tilbyr full utbedring med det samme. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Dette er IKKE standard produktvariasjon på et slikt kvalitetsobjektiv. Ring dem og hør, tipper dem tilbyr full utbedring med det samme. La oss først høre hva "slarken" er. Trådstarter: Det jeg antar du mener er at når du har montert objektivet på kameraet, så er det en mm eller to du kan vri objektivet i hver retning før det stopper. Er dette riktig? Ikke mye - bare bittelitt. Lesere - prøv selv - er det ikke nettopp sånn på mange objektiver og hus dere har? Eller er det fysisk umulig å rotere objektivet noe som helst, eller sitter det "dønn" fast? Min erfaring er at mine objektiver og mine kamerahus alle har hatt dette, bortsett fra min ene Zeiss 1,4/50, som satt "dønn" stille uten mulighet for noen rotasjon når det var klikket på plass. Prøv også å rengjøre kontaktene på både kamera og objektiv med mikrofiberklut. Endret 6. desember 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Gidder ikke skifte objektiver for å teste. Det som er på 6D akkurat nå sitter fast som bare det, en 24mm/1,4. På 7d står 70-200/2.8 og der er det såpass slark at jeg både ser og hører at jeg kan røre på objektivet. Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 Slarken er på kanskje 1-2mm totalt, hvis man vrir sideveis. Jeg ser at flere av objektivene mine kan vris på samme måte, men så vidt jeg kan se er det litt mer slark i Zeissen. Det er forskjell på objektivene mine. Min Tokina vidvinkel og Sigma 35mm f/1.4 sitter dønn fast. Canon-objektivene lar seg stort sett bevege litt, men tilsynelatende mindre enn Zeissen. Jeg har snakket med Zeiss-importøren nå. De var veldig imøtekommende, og skulle høre med Zeiss i Tyskland om de hadde noen erfaring med dette. Jeg blir imidlertid ikke overrasket om de mener mitt objektiv er innenfor normalen. Lenke til kommentar
KakeMonster3 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Opplever det samme med tele-linsa mi når jeg endrer brennvidden. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Litt slark er OK, men så mye at kameraet mister kontakt er å betrakte som utenfor produksjonstoleranse og skal ikke passere kvalitetskontroll hos produsent. Dette er reklamasjonsgrunnlag. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Vet vi om det er mangelen på fysisk kontakt som forårsaker problemet? Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Nei, det er min teori at det mangler fysisk kontakt. Jeg husker heller ikke feilmeldingen. Siste gangen jeg hadde feil var jeg på farten, og var opptatt av å få tatt bildet, så jeg så ikke så nøye på feilmeldingen. Jeg vet jo at det "fikses" ved å vrikke litt på objektivet. Om det er reklamasjonsgrunnlag eller ikke, tipper jeg produsenter og forbrukere kan være uenige om - særlig når feilien oppstår ganske sjelden, og lett lar seg fikse. Det er uansett svært irriterende når det skjer med et dette objektivet, som på alle andre måter oser av kvalitet. Jeg venter spent på tilbakemeldingen fra Zeiss. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Hvis alle kontaktpunktene mister kontakt kan man jo allikevel "knipse". Da står det blender 00 på displayet, sånn som om man knipser uten objektiv. Vil vel egentlig være rart om bare noen av punktene mister kontakt pga at de forskyves utenfor punktet. Har du prøvd å rense disse kontaktpunktene? Er det bare med dette objektivet det skjer kan du utelukke feil på kamera foreøpig. Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Det skjer bare med dette objektivet, og det skjedde første gangen ila første helgen jeg hadde det. Det er neppe skitne kontaktpunkter. Jeg synes jo dessuten at det lar seg bevege mer, og med mindre motstand, enn de andre objektivene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå