Gå til innhold

[Løst] Lær deg å kjenne


Anbefalte innlegg

 

Du har ikke følt og fått, den Hellige Ånd fordi du er ikke Kristen. Det er jo logisk

 

Bare gi opp med å hakke på meg i forsøk på å omvende meg, du vil ikke lykkes.

Eller at det logiske ligger i at det ikke finnes noen hellig ånd... :)

 

Men var det ikke akkurat den som ikke er kristen som ville trengt den hellige ånden? Litt baklengst å vise seg kun for de som allerede tror, er det ikke?

 

Og hvorfor skulle jeg omvende deg? Du ser da ut til å ha det helt fint med intoleransen og hatet du fremmer så langt i dine kommentarer ihvertfall...? Den eneste som kan omvende deg er deg selv, imens får du løpe rundt som den uærlige mennesket du er å "forsvare/juge" unnskyldningene i troen din fordi den ikke henger på greip. Du går nok kanskje en gang lei av å måtte vri hjernen din som en skureklut etter passende unnskyldninger/løgner hver gang noen kjører deg fast og når den dagen kommer da vil du også se lyset... Du vil se at du slettes ikke er fri, men befinenr deg dypt nede i et tankefengsel du ikke ante eksisterte engang fordi du har latt deg rive med i ignorant gudetro. Den "sannheten" du tror du eier vil du finne ut at slettes ikke er noen sannhet, men løgner som blir gjentatt så mange ganger at man er pokka nødt til å være religiøst uærlig for å tro blindt på dem...

 

Du vil oppleve hva det vil si å være et fritt menneske når du ramler ut av tankefengslet du nå sitter i... Og du vil bli vettaskremt når det går opp for deg at det er deg det hele kommer an på, ikke fantasi figuren du har brukt som skyteskive til nå, men så vil det gå opp for deg at det er deg det har kommet an på hele tiden og du vil begynne å nyte livet...

 

Jeg var tretten år da det skjedde meg, jeg begynte å tvile, men fordi jeg valgte å være ærlig mot meg selv og var pisselei av å måtte huske på alle de tillærte unnskyldningene jeg var lært opp til å si hver gang noen satte spørsmål ved min tro, noe som også inkluderte meg selv, så valgte jeg å ta et oppgjør med min tro...

 

Men såklart, i dine øyne var jeg sikekrt ikke kristen, ikke om jeg trodde dobbelt så hardt som deg engang, men jag var faktisk like naiv og uærlig jeg som det du er når jeg valgte å se nærmere på hva jeg trodde på...

 

 

Så raste hele dritten sammen, men det tok faktisk et år eller så før jeg forsto at den sinnaguden jeg hadde tilbedt ikke kom til å slå meg død allikevel (Ja jeg trodde på truslene om helvette og div straff for de som våget å sette spørsmål med steindumme yahwe og var pisse redd en lang stund etter at jeg faktisk sluttet å tro, for jeg trodde virkelig den guden kom til å slå meg ihjel på et eller annet vis... Mitt eneste håp var at han kanskje ikke ville slå ihjel en som var ærlig... (Idag vet jeg jo at denne guden ikke eksisterer (en gud kan godt eksistere, men yahwe gjør det definitivt ikke, til det er han for dum!!) og jeg driter en tynn marsj i både truslene om helvette og det såkalte etterlivet, totalt latterlige tanker og totalt irrelevant for meg. DSlike fantasier er det lenge siden jeg brøy meg om. )

 

Så dette er noe du bør kjempe deg ut av på egen hånd og ikke ved hjelp av meg eller noen andre. For det er ingen andre enn deg selv som kan ønske om at du er ærlig. Du er nok også opplært til å være pisseredd disse truslene skribentene var så vennlige å la til for å holde folk i troen, men det er ingenting å være redd for. Den kristne guden eksisterer aaller mest sannsynlig ikke, det er kun påstander og kirken dreper ikke folk som faller fra lenger... :)

 

Sjkal du gjøre noe med det så er det opp til deg, ikke meg, så vet du det...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare gi opp med å hakke på meg i forsøk på å omvende meg, du vil ikke lykkes.

Jeg skal si "det er noen plagånder på nettet som....."

 

Det er noe veldig umodent sutrete og passivt/aggressivt over hele holdningen din i denne tråden.

 

Først åpner du en tråd for å diskutere/besvare spørsmål rundt religionen din og så oppfører du deg som en liten spurv-unge når du får respons.

 

Reglene er visst at du skal få slenge med kjeften så mye du vil, men får du svar tilbake, så er du et offer.

 

Beklager, men dette blir litt patetisk. Jeg skjønner at du er "under angrep", men du har bedt om det selv og du legger heller ingenting imellom for å svare folk frekt og ufint.

Endret av LiamH
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tilbyr svar fordi jeg kan svare, men det betyr ikke at jeg kan svare på alt. Jeg er ingen superhelt. Bare fordi jeg er kristen, betyr ikke at jeg er ekspert. Bare fordi jeg er kristen betyr ikke at jeg vet alt.

 

Vell, for deg, som er kristen og tror på ett liv etter døden, så kan det da umulig finnes noe viktigere enn å tro på rett gud? Altså, i det øyeblikket du godtar at det finnes en gud, så ahr du ca 30 000 religioner å velge mellom. Altså er det fullt mulig å velge feil.

 

Men, om vi bare ser på de tre abrahamske religionene så stiller det seg følgende:

- Alle tre baserer seg på samme bok

- Alle tre sier at du vil brenne i hellvette om du tror på en av de andre

 

Altså er det 66% sjangse for å velge feil. Da, med tanke på at hele ditt evige etterliv avhenger av dette valget, så ville jeg personlig gjort alt jeg kunne for å bli nettopp ekspert på emnet og ikke bare gjetta...

 

 

Du vet sikkert ikke alt i ditt interessefelt heller. Dessuten synes jeg du skrev på en litt fornærmende måte, "Klarer du ikke tenke selv?" for eksempel. Det er som om du snakker til Kristne som om de skulle vært fra en annen planet. Av og til, har jeg vansker for at personer som skriver i slik tone, og med slike ord, faktisk kan være gamle folk som har barn.

Nei, men da tar jeg heller ikke et standpunkt slik som du gjør. Du vet ikke jo som du selv sier ikke no, og da burde du jo heller ikke bestemt deg for at dette er det jeg gambler hele etterlivet mitt på?

 

Å spørre om du ikke klarer å tenke selv er jo et helt legitimt spørsmål siden du må spørre noen andre om hjelp? Da er du jo bare en sau som følger flokken...

 

Jeg har da vansker for å forstå at voksne folk, som har barn, faktisk fremdeles tror på eventyr om snakkende slanger, jomfruer som får barn, og at folk kan vekkes fra de døde....

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bare fordi jeg er kristen............betyr ikke at jeg ikke er menneskelig

Morsomt du skulle formulere det slik, fordi vår trang til å tro på religion er absolutt menneskelig. Forskere har identifisert nøyaktig de triggerne og mekanismene som for folk til å tro på slike ting, og dermed også hvorfor du tror, noe som igjen vil bety at du absolutt er menneske.

Lenke til kommentar

 

Jeg tilbyr svar fordi jeg kan svare, men det betyr ikke at jeg kan svare på alt. Jeg er ingen superhelt. Bare fordi jeg er kristen, betyr ikke at jeg er ekspert. Bare fordi jeg er kristen betyr ikke at jeg vet alt. Bare fordi jeg er kristen............betyr ikke at jeg ikke er menneskelig

 

Du vet sikkert ikke alt i ditt interessefelt heller. Dessuten synes jeg du skrev på en litt fornærmende måte, "Klarer du ikke tenke selv?" for eksempel. Det er som om du snakker til Kristne som om de skulle vært fra en annen planet. Av og til, har jeg vansker for at personer som skriver i slik tone, og med slike ord, faktisk kan være gamle folk som har barn.

Ser du ikke selv hvor galt og skeivt dette blir?

 

Hvis du ikke kan snakke for deg selv og din egen tru, så er det ikke lengre din tru - da har du troen til de rundt deg som du åpenbart blir hjernevasket av.

 

På tide å ta et skritt tilbake og tenke litt selv. Funder over svarene du har LYST til å gi basert på hva du mener og tenker, og slutt med å måtte ta et skritt tilbake for å se om svaret ditt passer andres syn.

Lenke til kommentar

Verden er nå engang slik at man velger hvilken lærer man vil ha, og så prøver man å ta til seg mest mulig kunnskap fra denne.

Enkelte profeter i Bibelen var således omgitt av profetelever.

 

 

Der tok han kappen som var falt av Elia, slo på vannet og sa: «Hvor er Herren, Elias Gud?» Da Elisja slo på vannet, delte det seg, og han gikk over.
15 Profetdisiplene fra Jeriko som stod rett imot ham, så dette og sa: «Elias ånd hviler over Elisja.» Og de kom imot ham og kastet seg til jorden for ham.

Lenke til kommentar

RWS: Føler du deg bedre av å spy ut fornærmelser og usaklige angrep på kristne i hver eneste tråd du får muligheten til det i?

 

Nei, jeg prøver å nå frem til gale mennesker som tror på rene påstander som ikke engang etter 2000 år klarer å føre bevis med seg... Og er ferdig med å klappe dere på ryggen og stryke dere med hårene, for gjøres det tror dere faktisk at galskapen dere forfekter er rett og sant. Derfor et mer skarpere tonelag, kanskje det trenger igjennom da... Ser ikke sånn ut men det kunne jo tenkes at en av dere plutselig fikk ærligheten over dere og faktisk så på hva dere tror og forfekter.... Bare dere blir provosert nok tenker jeg....

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Protip: Du er klar over at du er i Religion, filosofi og livssyn delen av forumet?

Tja, filosofi tar jo for seg en rekke sannhetsteorier, vitenskapsfilosofi er jo en viktig gren der også ;)

Logikk og kritisk tenking er felt innenfor filosofi fag også.

 

Religionsfilosofi og metafysikk også, som tar for seg argumenter for og imot Guds eksistens.

 

Syns det er helt greit å snakke om bevis jeg.

Det er helt tenkelig å spørre en troende person om hvorfor han tror, svaret "jeg er kristen/muslim etc" er ikke godt nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...