Gå til innhold

[Løst] Lær deg å kjenne


Anbefalte innlegg

 

Nå må det ikke bli slik at alt med drager er ondt. Må ikke bli slik at DreamWorks' Dragetreneren blir ergo DreamWorks SatanTreneren

 

Dere har helt rett i at man ikke bør overdrive. Men det gjør jeg ikke :)

 

 

I europeisk, kristen tradisjon er dragen oftest fremstilt som ond og farlig. I Åp 12,9 omtales engelen Mikaels kamp mot dragen, «den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan».

 

Kilde: http://snl.no/drage

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært sannsynlig at fortellingene om drager kommer av at det tidligere eksisterte dinosaurer på jorden, LiamH

 

Har også tenkt det kan være et mulig svar. Eller også at det ennå fantes enkelte dinosaurer tidlig i historien...

Eller at det er overnaturlige vesener som enkelte har sett, og at det deretter har utviklet seg til at det overnaturlige vesenet har en bolig i nærheten (enten hule eller borg).

"Eden" av Frank Peretti er en fiffig bok, der folk faktisk blir litt forelsket i en drage som bor i et fjell. Men det viser seg at dragen er et symbol for syndene på stedet.

Lenke til kommentar

 

Har også tenkt det kan være et mulig svar. Eller også at det ennå fantes enkelte dinosaurer tidlig i historien...

Eller at det er overnaturlige vesener som enkelte har sett, og at det deretter har utviklet seg til at det overnaturlige vesenet har en bolig i nærheten (enten hule eller borg).

"Eden" av Frank Peretti er en fiffig bok, der folk faktisk blir litt forelsket i en drage som bor i et fjell. Men det viser seg at dragen er et symbol for syndene på stedet.

Den kan være at en eller annen dinosaurus rase eksisterte lenge etter at de andre var utdødd, men det kan også være funn av dinosaurus skjeletter rundt om kring på jorden som har ført til historiene om drager.

 

dragons-of-old.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Er faktisk en hendelse der Paulus ble steinet så de trodde han var død, og han ble kastet utenfor byporten. Men han ble gjenopplivet, og gikk for å fortsette misjonsreisen sin, som om ingenting hadde skjedd...!

Det kaller jeg et mirakel.

 

Dette er sikkert en fornærmelse... men lurer på hvorfor trådstarter kaller seg for Dragon.

Dette høres ut som oppsinn, hvor har du hørt dette? Jeg er geniuint interessert.

 

Steining er fortsatt vanlig i midtøsten

 

Rock-Attack-AFP.jpg

Ehm, det er forskjell i å bruke stein som våpen, og bruke steiner som straffemetode.'

 

 

Åssen kan myten om drager kommer fra tidlige dinosaurer når nåtidens mennesker ikke eksistererte samtidig med dinosaurer? Drager kan være inspirert av de store øglene i asia, som også har dragefortellinger.

Endret av amir90 waits for alice
Lenke til kommentar

Ehm, det er forskjell i å bruke stein som våpen, og bruke steiner som straffemetode.'

 

 

 

Jødenes forsøk på å steine Jesus Kristus var like spontant som dagens steining i midtøsten, se her:

 

"Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud." (Joh 10:31)

Lenke til kommentar

Mente at det har utviklet seg en oppfatning om at et vesen bodde i en hule eller borg i nærheten, ikke at det faktisk var slik.

 

Overnaturlige vesener som bodde i en hule eller borg i nærheten? Hva slags vesener? Hvor kommer "drage" inn i bildet?

Endret av Dysfuncti
Lenke til kommentar

Kom over denne tråden nå. Gøy å få høre meningene dine, Dragon! :)

 

Kopierer dette spørsmålet som ikke ble besvart, skrevet av Zepticon:

 

"3 - Nei det var disse levereglene som står i GT. Og det er heller aldri skrevet noen plass at disse ikke gjelder lengere. Faktisk sa Jesus det stikk motsatte.
Spøørsmålet da er jo hvorfor ingen følger disse, eller abre velger noen av disse?

Og hvorfor følger man bare de ti bud, mens de andre budene har blitt fjernet fra bibelen?

Det står jo for eksempel klart skrevet at alle som jobber på søndag skal drepes. Og det er klare regler for hvordanarrow-10x10.png man skal selge sin datter som slave. Dette står i BIbelen. Det er Guds ord? Hvorfor følger dere ikke guds ord?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom over denne tråden nå. Gøy å få høre meningene dine, Dragon! :)

 

Kopierer dette spørsmålet som ikke ble besvart, skrevet av Zepticon:

 

"3 - Nei det var disse levereglene som står i GT. Og det er heller aldri skrevet noen plass at disse ikke gjelder lengere. Faktisk sa Jesus det stikk motsatte.

Spøørsmålet da er jo hvorfor ingen følger disse, eller abre velger noen av disse?

 

Og hvorfor følger man bare de ti bud, mens de andre budene har blitt fjernet fra bibelen?

 

Det står jo for eksempel klart skrevet at alle som jobber på søndag skal drepes. Og det er klare regler for hvordanarrow-10x10.png man skal selge sin datter som slave. Dette står i BIbelen. Det er Guds ord? Hvorfor følger dere ikke guds ord?"

Jeg skrev også at jeg trengte tid til å tenke over det, dessuten skal jeg ha en samtale med en pastor i dag. Da kan jeg gå innpå spørsmålene. Jeg skal si "det er noen plagånder på nettet som....."

Endret av Dysfuncti
Lenke til kommentar

 

Jeg bestrider ikke hans eksistens, jeg bestrider hans utføring av mirakler. Det var også det jeg poengterte; Dinosaurer kan bevises. Drager og uforklarlige Jesus-mirakler kan ikke.

I dag bevise at han utførte mirakler for to tusen år siden blir veldig vanskelig, likevel er det veldig lite sannsynlig at alt det som fulgte helt frem til i dag, skjedd bare fordi han sa noe og ikke gjorde noe.

Lenke til kommentar

Også Jesus Kristus er et historisk faktum, like it or not, johanf

 

Sammenlignet med det historikere pleier å ha av kildemateriale om personer som levde for 2000 år siden, er Jesu eksistens ganske bra dokumentert. Flere nokså uavhengige kilder omtaler en som ble kalt Kristus. De viktigste kildene til Jesu liv er de fire evangeliene som står i Det nye testamente. Jesus er også omtalt i flere andre sammenhenger.

 

Likevel kommer det meste av "bevisene" om Jesus fra religiøse tekster. Slike tekster er ikke spesielt godt egnet som gode beviser og tilhører mer kategorien "myter". Når det er sagt, finnes det likevel to historiske kilder sem omtaler Jesus uavhengig av kristen innflytelse; den romersk-jødiske historikeren Josefus og den romerske historiker og senator Tacitus. Det er likevel en del "problemer" med disse kildene. Den ene er trolig redigert og videreført av kristne forfattere som lett kan ha tilført den ene og det andre etter eget behov. Den andre nevner bare at de Kristendommen (de "kristne") har en "figur" som heter Kristus.

 

Alt vi vet om Jesu liv stammer fra evangeliene. De i stor grad myter som er basert på de samme videreførte fortellingene. De er derfor ikke særlig brukbare som kilder. Men evangeliene inneholder også referanser til en mange andre personer enn bare Jesus. Pontius Pilatus, døperen Johannes, Kong Herodes osv. som vi vet har alle sammen eksistert. Den historiske kontekst er altså ikke fri fantasi og dermed er nok Jesus heller ikke er det.

 

Det å derimot kalle ham et "historisk faktum", spesielt i den kontekst du hentyder, altså som Guds sønn, er rett og slett ikke riktig.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...