Crowly Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Tviler sterkt på at alle som spiller på Windows i dag kommer til å bytte, er nok de mest interesserte som kommer til å prøve først, særlig de som har prøvd Linux før. Tipper de fleste ikke vet om at det kommer en gang.Det har du nok helt rett i, i alle fall til å begynne med. Det som er mer interessant er hva som kan skje langsiktig. Hvis spilling på linux ender opp med å bli en bedre og billigere (sparer forhåpentligvis windows linsens) enn windows, så kan det være jungeltelegrafen gjør sitt. Så kommer det an på hva Valve, og evt. andre, gjør for å skape oppmerksomhet rundt linux som en spill plattform. En ting er hva dette evt. gjør med linux og windows (og mac) som spill os på pc. En annen, og kanskje viktigere, ting er hva som skjer med plattform/os støtten i spill. Ønsker man å spille de flest spill på pc i dag, er det kun windows som gjelder, forhåpentligvis så vil dette endre på det, slik at utvalget blir like godt uavhengig av hvilket os man har. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Dette trenger linux! Og det er bra Forklar meg gjerne hvordan det vil gagne Linux at en DRM-plattform får større innflytelse på utviklingen og retningen Linux tar? Det vi faktisk trenger er at Ubisoft, EA, Activision, Deep Silver, og gjerne flere utgivere skaper en paraplytorganisasjon sterkt knyttet til AMD og Nvidia med mål om å fremme utvikling og publisering av spill på Linux, det hadde vært et fremskritt. 4 Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Problemet jeg ser her, er at hvis Microsoft tillater dette, vil salget av Windows falle med ~50%. Og dette kan de ikke tillate, så de vil sikkert lobbyere mot dette så godt de kan..Tviler sterkt på at alle som spiller på Windows i dag kommer til å bytte, er nok de mest interesserte som kommer til å prøve først, særlig de som har prøvd Linux før. Tipper de fleste ikke vet om at det kommer en gang. Er nok riktig at alle på Windows ikke kommer til å bytte, men dette er kun snakk om tid så lenge det fins gode alternativer til software brukeren trenger. Linux har større muligheter for å utnytte skjermkort bedre, per dags dato har DirectX ein god del draw calls som skaper forsinkelser og går utover ytelsen. Det som gjør det spesielt interesant er at AMDs egne OpenGL utviklere påstår at dei skal klare å oppnå samme ytelsen som Mantle, om ikkje så har dei ikkje klart jobben sin. Eg har alle mine software behov oppfylt på linux, og skulle gjerne hoppet over om AMD sin driver var på ca. samme ytelse nivå som NVIDIA. Lever i håp enda selv om AMD sparka(omorganisert?) så og si heile linux-avdelingen ca. 1 år siden. Edit: Veit noen om Dota 2 er ein wrapper på linux? Endret 6. desember 2013 av Ganam Lenke til kommentar
Johste Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Mye problemet med Linux er at det i dag bare prater til "nerder som liker å knote med ting". Skal Linux få fotfeste blandt folk flest må dem pakke inn alt avansert og finne en løsning som gjør at alt bare virker fra starten av. 3 Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Jobber all min tid med Windows, og har null praktisk peiling på Linux. Jeg er imidlertid prinsipielt helt for åpne løsninger, og håper at dette endelig går veien, og gir en boost for Linux utover det som Valve oppnår. Jeg ser også fram til det nye konsollet til Valve, og håper at dette bli et bra produkt og en påfølgende suksess. Jeg venter med å kjøpe ny spillPC til jeg vet var dette blir. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Det vi faktisk trenger er at Ubisoft, EA, Activision, Deep Silver, og gjerne flere utgivere skaper en paraplytorganisasjon sterkt knyttet til AMD og Nvidia med mål om å fremme utvikling og publisering av spill på Linux, det hadde vært et fremskritt. Det ønskelige ville vært er et bibliotek som kjører på alle plattformer og inneholder alt det spillutviklere trenger samtidig som det har topp ytelse og "enkelt" kodegrensesnitt mot spillkoden. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Edit: Veit noen om Dota 2 er ein wrapper på linux? Dota2 har egen linux klient. Dog kan du kjøre steam og dota2 gjennom wine hvis du så ønsker. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Mye problemet med Linux er at det i dag bare prater til "nerder som liker å knote med ting". Skal Linux få fotfeste blandt folk flest må dem pakke inn alt avansert og finne en løsning som gjør at alt bare virker fra starten av. Jøss... Hvordan står det til der i 2004? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 På tide å få inn Linux på gamingPCen min igjen snart da! Har brukt min stasjonære som kjører Linux til gaming ganske lenge. Er etterhvert ganske mange spill som er tilgjengelige, og de kjører vanligvis ganske bra Problemet jeg ser her, er at hvis Microsoft tillater dette, vil salget av Windows falle med ~50%. Og dette kan de ikke tillate, så de vil sikkert lobbyere mot dette så godt de kan.. Ser ikke hvordan det er et problem i seg selv. At Microsoft vil prøve å skape problemer derimot er jeg helt åpen for. Forklar meg gjerne hvordan det vil gagne Linux at en DRM-plattform får større innflytelse på utviklingen og retningen Linux tar? Det vi faktisk trenger er at Ubisoft, EA, Activision, Deep Silver, og gjerne flere utgivere skaper en paraplytorganisasjon sterkt knyttet til AMD og Nvidia med mål om å fremme utvikling og publisering av spill på Linux, det hadde vært et fremskritt. Støtte til orga/bedrifter som utvikler drivere, flere brukere gir mer engasjement for testing/utvikling, mer fokus på Linux for desktop m.mer. EA, Activision og co er vel forøvrig ikke akkurat kjent for å være imot DRM heller... Edit: Veit noen om Dota 2 er ein wrapper på linux? Som nevnt har du en native Dota 2 klient. Har spilt ca. 100 timer med denne, og den fungerer veldig bra. Ytelsen er det ingen spesielle problemer med, men det har vært et par kritiske bugs som har blitt sendt ut i updates, tilsynelatende uten at Valve har testet det engang. Men ting bedrer seg, kan absolutt anbefales. Lenke til kommentar
zoqiet Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Dette er på tide! Gleder meg og håper at Linux blir minst like bra som Windows på spilling, da blir det ut med alt av Windows på mine maskiner. Lenke til kommentar
thorlinvalds Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Talen til Gabe i sin helhet: Jeg spiller fint lite selv men det er meget interessant *hvorfor* Valve velger å satse på Linux. (han forklarer det i talen sin) 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Støtte til orga/bedrifter som utvikler drivere, flere brukere gir mer engasjement for testing/utvikling, mer fokus på Linux for desktop m.mer. EA, Activision og co er vel forøvrig ikke akkurat kjent for å være imot DRM heller... Jeg ser fortsatt ikke hvorfor Valve skal være katalysatoren for dette? Valve utvikler ikke drivere, de bringer med svært få kunder (det er svært få spill på Linux-Steam,) og jeg ser ikke hvorfor flere workstations skal gå over til Linux bare fordi også Valve nå jobber med å forbedre OSet. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Jeg ser fortsatt ikke hvorfor Valve skal være katalysatoren for dette? Valve utvikler ikke drivere, de bringer med svært få kunder (det er svært få spill på Linux-Steam,) og jeg ser ikke hvorfor flere workstations skal gå over til Linux bare fordi også Valve nå jobber med å forbedre OSet. Du misforstår. Jeg sa ikke at Valve utvikler drivere, men deres støtte og markedsføring vil påvirke andre til å (forhåpentligvis) gjøre. Å påpeke at det nå er få kunder er et absurd argument, med tanke på der er en gradvis satsing. Desktop betyr heller ikke kun workstation. Man trenger ikke like Steam, men det er da begrenset hvor skeptiker man skal være.. Lenke til kommentar
iStalkPhoto Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Adobe til linux, nå! Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Valve har prøvd å bli hørt hos Microsoft i lang tid, så om Microsoft hadde brydd seg hadde de nok gjort noe med det for lenge siden. Hva nøyaktig er det du mener Valve har spurt MS om som de ikke har fått svar på, eller blitt hørt i? Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Misforstå meg rett nå, jeg er ikke kritisk til utvidet spillstøtte til Linux, men andre tester av Win8 (8.1) med open GL og DX11 mot Linux og open GL 4.0 og 4.3 har motsatt resultat. Der W8.1 jevnt over oppnår bedre ytelse enn man får på Linux. Det er klart at Valve har et mål her, og dermed også optimaliserer denne testen på alle mulige måter. Men ytelsesforskjellen ligger i følge Valve på noen mikrosekunder overhead per batch i D3D. Men en av featurene i DX11 (som også kan brukes om du utnytter DX9 featuresettet i DX11) er multithreaded ekspedisjon av komandoer i en batch. Ved å gjette vilt kan man tenke seg at man ved å utnytte dette i game engine kunne forbedret batch kommando responstiden i DX9. Jeg legger ikke ut noen fasit her, men poenget er at resultatene i en sammenligning vil variere av hvordan en engine utnytter feature sets, API'et og driverne, og ikke minst i hvor stor grad alle disse tingene er optimalisert for akkurat den aktuelle testen. Jeg kunne derfor tenke meg at HW lager en større test med flere spill og flere HW varianter, for å se hvor store forskjellene egentlig er. Da med OpenGL og D3D på Windows og OpenGL på Linux. Slike resultater vil nok endres over tid, med nye drivere og nye OS og OGL/DX versjoner. Men ett sted må man vel starte. Personlig tror jeg ikke ytelsesforskjellene jevnt over kommer til å avgjøre hvilket OS jeg velger uansett, der spiller mange andre ting inn også. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Situasjonen i dag er ikke så interessant. Valve prøve å endre på den, det er resultatet over tid som blir mer spennende. For de aller fleste så spiller nok ikke OS så stor rolle, det som er viktig er hvilke applikasjoner og slik som er tilgjengelig på OSet, at man får dekt sine behov. Kan være vi vil se mer dual boot hvis linux viser seg å bli ett bedre spill os for pc. Blir uansett mye krystall kule titting Lenke til kommentar
Starfjord Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Kanskje jeg skal ha linux i den nye pcn jeg skal bygge til lillebror? Han kan likeså gjerne lære seg det nå. 1 Lenke til kommentar
Puro Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hvem ville trodd at Gabe Newell som tidligere jobbet i Microsoft skulle gå helt imot MS Win8 og satse på open source? Jeg er glad Valve går dypere inn i spill-markedet enn "bare" spill, vi trenger ny-tenkning, og Valve er nok på toppen der. Yay :> Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Forklar meg gjerne hvordan det vil gagne Linux at en DRM-plattform får større innflytelse på utviklingen og retningen Linux tar? Det vi faktisk trenger er at Ubisoft, EA, Activision, Deep Silver, og gjerne flere utgivere skaper en paraplytorganisasjon sterkt knyttet til AMD og Nvidia med mål om å fremme utvikling og publisering av spill på Linux, det hadde vært et fremskritt. Jeg ser ikke på Steam som en drm plattform. Det er for meg en nedlasting plattform der Steam tilbyr drm til de selskapene som ønsker det.Det vil gagne Linux på den måten at større utbredelse vil føre til mer interesse for Linux. Jo flere som bruker Linux i en eller annen form, jo flere folk vil lage programmer for Linux. Flere vil komme med ideer og innspill til Linux samfunnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå