Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flytte soilrør + vannrør inn i veggen?

Anbefalte innlegg

Jobber med å pusse opp badet, men er 2 veldig upraktiske rør som kommer i veien. Joda, kan bygge en kasse osv, men det ødelegger en god del av planene mtp. skap og sånt.
Røret går fra kjelleren og opp til leiligheten i 2. etasje, så jeg må holde meg til hva jeg kan gjøre i min leilighet og kjelleren.

Så, hvordan tror dere det er å flytte de inn i veggen til høyre for bildet.
Resten av veggene i rommet skal rives og bli en del av kjøkkenet...

Hva kan noe sånt koste?

post-27317-0-62548500-1386317407_thumb.jpg

post-27317-0-60953500-1386317409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette soilrøret og vannrørene, er ikke dine! De tilhører enten gårdeier, eller fellesskapet. Så uten tillatelse kan de ikke røres. Kun utvendig vedlikehold, som maling. Heller ikke innkassing, uten videre.

Det blir bare mye "tull" (nesten umulig) og kan blir ganske dyrt, å begynne å rote med dette. Anbefaler deg å glemme dette. Bare mal rørene.

Enklest er nok innkassing, men da soil og vannrør ser ut til å gå på yttervegg, holder det ikke med bare å isolere kassen! Da må det også legges inn, en tilstrekkelig varmekabel. Mulig du har lov, hvis du eier leiligheten, hvis ikke kontakt eier. Gjør du dette (uten godkjenning og uten kvalifisert firma, som utfører dette), vil du bli avsvarlig hvis vannrør fryser og naboene over ikke får vann. Det kan også føre til vannlekasjer.

Å flytte en gammel soil (og avstikket) inn i nabovegg (lydvegg), vil bety mye arbeid, bli dyrt. Heller ikke lovlig, uten kompeserende tiltak (lydgjennomgang og varmesiolering). Foruten opp-pigging av vegg må også gulv (nedover) og himling/tak pigges for avstikkene. Og så kan det komme noen regler(Normal reglementet, o.l.) for rørlegger, angående påskjøting av soil, som kan forkludre. Nei, her er det mye tull og plunder. Og hvis mulig, veldig dyrt. Ingen her vil antyde noe pris, hvis de ikke har vært med på en tilsvarende oppgave.

Så, du får avvente litt og se hva du får av svar. :) Men, jeg fraråder å gjøre noe som helst, av endringer.

Lenke til kommentar

Vi er ett lite borettslag med 4 enheter, så mtp. Hva man kan og ikke, så er det meste ok. Vi har ingen regler mtp. oppussing og sånt. Tillatelse er en bagatell...

Ellers er det en innervegg der alle vegger rundt er innbinding leilighet, så støy, isolasjon osv er ikke noe tema.

Er treverk både i gulv, vegger og himling, så ingen behov for pigging.

Har tidligere skjøt på soilrøret i kjelleren, da var det ikke noe tema engang at jeg gjorde det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør dette mye enklere, hvis det som du sier. :)

Vet ikke hvorfor jeg var så sikker på at dette var murte- eller støpte vegger og dekker. Burde kanskje ha spurt, da du ikke skrev noe om det.

Men hvis jeg ikke missforstår bildet til høyre, så er det et vindu i den ene veggen og da er den ene veggen (i hjørnet) en yttervegg. Og da hjelper det ikke, at den andre veggen du ønsker å gå inn i, er en innervegg. I en tilstøtende vegg (inv. vegg), til yttervegg, er det alltid en kaldsone langt inn i tilstøtende vegg. Nullpunktet forflytter seg. Så, du får i alle fall en frostproblematikk.

Og så sant det er et brann og lydskille (innerveggen), vil det være et brudd på PBL, hvis du svekker det skillet.

Men jeg tviler likevel på, at noen vile gi deg pris her på nettet. Må nok en besiktigelse av en tømrer og en rørlegger, så kan du får et Tilbud. Eller helst flere Tilbud, fra forskjellige.

Jeg er ikke rørlegger, men etter reglene som var for noen år tilbake, så tror jeg soil måtte skjøtes i flens. Er usikker på om det er kommet noe nytt. Men, dette vil jo en rørlegger vite.

Lenke til kommentar

Det er ingen brannvegger noen steder her.

Heller ingen lydskille, kun tomme vegger.

Nei, du ser ingen vinduer, men ett speil. Bak veggen med speil er det ett kjøkken.

Det er ca 2 meter fra røret til den nærmeste ytterveggen. Det er riktignok tilstøtende vegg, men 2 meter inn i leiligheten burde da være nok?

Tømrer?

Why?

soil må forresten ikke skjøtes i flens, de gjorde ihvertfall ikke det i kjelleren når jeg bygget om badet, da brukte de en sånn for å skjøte.

Kan ta bilde om du er interessert i å se hva de har gjorde i kjelleren :)

WEB_Image%201259286089.Jpeg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har slått fra meg tanken om å flytte rørene, blir for dyrt og liten fortjeneste mtp. plass.

Men, er det en løsning å lekte ut veggen så rørene kommer inni?
Det hadde løst flere problemer mtp. andre rør.

Tenkte da å ha en avtagbar sak i der røret splittes i toppen, samt ikke vegg helt ned der skapene kommer, sånn at man kan få tilgang der, holder det?

Eller må man ha tilgang til hele røret hele veien?

Er ett annet soil-rør bygget inn i veggen 2 meter unna, personlig ser jeg ikke problemet med å bygge inn dette røret heller. Men nå ser ikke jeg alt heller ;)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...