Gå til innhold

Buss for limosin til skoleballet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er positivt at foreldrene pønsker ut alternetive opplegg for å stoppe denne utviklingen. Barn har ikke behov for å ankomme skoleballet i en limosin.

Nå er det vel snakk om ungdom her da, ellers deler jeg synspunktet ditt heilt og full - ungdom har ikke behov for å ankomme skoleballet i en limosin. De har faktisk ikke behov for å ankomme noe skoleball i det hele, og deres foreldre har heller ikke noe behov for å ankomme noe sted i det heile i limosin...

Poeng: Her må man skille mellom hva skolene foretar seg og hva man gjør i privat regi. En skole skal gå foran med et godt eksempel i sin egen atferd, men det er ikke skolene som avgjør hva den enkelte foretar seg.

Skal man se noen vei her må man se på disse barnas foreldre og deres enten ønske om å oppdra sine barn til atferd type "snørrhoven bleie" eller deres likegyldighet i forhold til oppdragelsen av sine barn (tjene penger - enn si bruke dem - er jo viktigere enn noe så likegyldig som barn, dem kan da andre ordne opp i...). Det er gammel og god lærdom at "som far så sønn" og det er ikke for intet man har ordtaket om at "vel skal den først granske mora som vil ha datteren med til presten". Hvorfor skal man i det hele tatt omgås snørrhovne bleier? Etter mitt syn bedre å fryse dem ut (eller inn i et miljø av likesinnede) ved å ignorere dem enn å bli surmaget.Det siste dekker litt for ofte over en rimelig stort porsjon hemmelig beundring også for disse hovne bleiene.

Å gjøre som man gjør her og sette opp buss er fornuftig. Men hvorfor skal den bussen gå til samme ball som de snørrhovne bleiene, så de kan fortsette spillet sitt der? Hva med å la den gå til en samling med regelrett "adgang forbudt for taxier/limosiner, her kommer du bare inn ved å følge bussen"? Gjør du ikke det passer du ikke her for du tihører ikke oss og likesinnede, så da får du finne noe annet hvor din stil passer bedre".

Et skoleball skal ikke være i skolens regi eller "for alle", slikt er bare noe snørrhovne tror for at de skal få en mulighet til å hovere og likegyldige tror fordi da slipper de å anstrenge seg sjøl. I så fall må alle bli enige om et "minste felles multiplum" for hvilke regler som skal gjelde for en slik atferd, og deretter også vise den enigheten i praksis. Det siste trenger man ikke være rakettforsker for å se det umulige i:

Hvordan får du hr Hoven Bleie til å respektere samme regler som Hr Enkel og Grei ønsker eller motsatt? Begge disse har altså like stor rett til å bestemme hvordan deres barn skal oppdras, FN har talt (og etter min mening talt helt riktig) gjennom sin menneskerettserklæring. Å da begynne å lage noe minste felles multiplum som både hr Hoven Bleie og hr Enkel og Grei skal akseptere er det samme som å gjøre begge misfornøyde. Altså skal skolene holde fingrene borte fra slik festivitas "i skolens regi" og overlate denslags til privat initiativ. For øvrig akkurat som de skal med skolebursdager. Det er ikke skolens oppgave å sette regler for slikt, utover for hva som fysisk skjer på skolens eiendom (akkurat som det ikke er arbeidsgivers oppgave å sette regler for slikt for sine ansatte heller, utover hva som fysisk skjer på arbeidsgivers eiendom).

Nei, foreldre må bli mer klare på hvor skapet skal stå hva gjelder oppdragelsen de har ansvaret for - og mindre surmagede når andre gjør annerledes enn dem sjøl og så begynne å mase om "sosialt press". Sosialt press vil alltid finnes, og det er foreldrenes ansvar å lære sine håpefulle å motstå det så langt de mener det er nyttig for den unge. Beste forbildet da er at foreldrene først motstår det sjøl og så kommuniserer veldig tydelig til den unge hvorfor de sjøl velger som de velger. Mange nekter å tro det, men undersøkelser viser igjen og igjen at sjøl for ungdom på 16-17 er absolutt ingen så viktig for oppdragelsen og resultatene av den som mor og far og deres arbeid, holdninger og påvirkning (noe man for øvrig heller ikke trenger være rakettforsker for å finne ut, slikt har foreldre intuitivt skjønt i århundrer, sjøl om det først nå er vitenskaplig fundert dokumentasjon). Under en forutsetning, vel å merke. At de foreldrene ikke sov da barnet var halvparten eller fjerdedelen så gammelt fordi "det klarte seg så godt og skole/barnehage gjorde så OK arbeid" og så gradvis ble skyvd over sidelinjen fordi andre interesser enn barnet fikk hovedplassen i livet deres. Foreldre som har blitt avsatt på en slik måte har seg sjøl å takke når deres unge kneler for sosialt press og hva andre mener i stedet for å knele for ryggrad og hva de sjøl mener.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er veldig lite ungdommer eller noen andre egentlig har behov for. I likhet med Hjemlengsel, synes jeg at det er mer kritikkverdig at rektor forsøker å styre hva som skjer utenfor skolen og at foreldre sperrer veien for limousiner.

"Plass til alle" er en utopi. Det var forskjeller på elevene og familiene deres lenge før skoleballet i 10. klasse og kommer til å være det resten av livene deres. Istedenfor å forsøke å gjøre disse forskjellene usynlige, bør foreldrene lære barna å anerkjenne dem og hvordan de eventuelt skal innfinne seg med å ikke være den rikeste eller mest populære i klassen. Det de gjør nå er å bifalle at barna skal ha vondt av at noen er rikere eller mer populære enn dem, da de egentlig bør oppdras til å finne selvtilliten i seg selv.

Hva gjør de når russetida kommer om tre år? Da vil forskjellene være enda tydeligere. Skal de sette en maksgrense for hvor mye penger som er lov til å sløse bort eller nekte elevene å kjøpe russebil/-buss? Hva skal de gjøre resten av livene til barna sine? Antakelig kan de ikke beskyttes mot forskjellene for alltid.

Lenke til kommentar

Selv bor jeg på "landet", og til og med her er det populært med limousin. Når jeg hadde juleball på ungdomsskolen var det vel en 5-6 limousiner.

Det morsomme var når en morroklump kom i traktor(!) og fikk mer oppmerksomhet en alle som kom med limousin :)

Då jeg voks opp i Ålesund var det en del lignende sprell, hest og tralle, heimelaga trøsykkel-vogn og ja limousiner, selv gikk jeg stort sett til det meste, såg aldri poenget.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er veldig lite ungdommer eller noen andre egentlig har behov for. I likhet med Hjemlengsel, synes jeg at det er mer kritikkverdig at rektor forsøker å styre hva som skjer utenfor skolen og at foreldre sperrer veien for limousiner.

"Plass til alle" er en utopi. Det var forskjeller på elevene og familiene deres lenge før skoleballet i 10. klasse og kommer til å være det resten av livene deres. Istedenfor å forsøke å gjøre disse forskjellene usynlige, bør foreldrene lære barna å anerkjenne dem og hvordan de eventuelt skal innfinne seg med å ikke være den rikeste eller mest populære i klassen. Det de gjør nå er å bifalle at barna skal ha vondt av at noen er rikere eller mer populære enn dem, da de egentlig bør oppdras til å finne selvtilliten i seg selv.

Hva gjør de når russetida kommer om tre år? Da vil forskjellene være enda tydeligere. Skal de sette en maksgrense for hvor mye penger som er lov til å sløse bort eller nekte elevene å kjøpe russebil/-buss? Hva skal de gjøre resten av livene til barna sine? Antakelig kan de ikke beskyttes mot forskjellene for alltid.

Problemet er at når du er 15 år så er du gjerne i dine egne øyner 'voksen' og pappas penger er mine penger. Det å fjerne forskjeller vil aldri bli gjort, men å fjerne element av ufyselighet er greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.osloby.no/nyheter/Kjorer-buss-for-limousin-til-skoleballet-7395998.html

Her har vi det igjen. De rike *****ungene på Ullern, som skal skryte av hvor mye penger foreldrene tjener.

Synes det er positivt at foreldrene pønsker ut alternetive opplegg for å stoppe denne utviklingen. Barn har ikke behov for å ankomme skoleballet i en limosin.

Protip, les artikkelen før du begynner å snakke negativt om en gruppe mennesker basert på hva du tror.

Det er ikke snakk om et vestkantfenomen. På ungdomsskoler over hele byen ønsker avgangselever å gjøre litt ekstra stas på ballet.

Personlig ser jeg ikke problemet med limosin, men ser problemet med folk som ikke klarer å oppføre seg, uavhengig av fremkomstmiddel.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Problemet er at når du er 15 år så er du gjerne i dine egne øyner 'voksen' og pappas penger er mine penger. Det å fjerne forskjeller vil aldri bli gjort, men å fjerne element av ufyselighet er greit.

Så det er et mål i seg selv å hindre at 15-åringer føler seg voksne og/eller bruker pappas penger?

Hvor mange andre kunder enn skoleball-ungdom har disse limousin-byråene egentlig? Det er absolutt ikke noe vestkantfenomen, harrytasser over hele landet liker å kjøre limo. Det er ikke så himla dyrt om alle spleiser.

Det er ikke bare på vestkanten, nei. Jeg gikk på en ungdomsskole i et tettsted like utafor Oslo. Jeg var ikke en av dem, men det var noen på kullet mitt også som kjørte limousin til skoleballet. Så vidt jeg husker, betalte man drøyt 2000 kroner for turen, noe som kanskje er å skylle penger ned i do for mange, men er likevel ikke mer enn at en gjeng 10. klassinger som regel kan hoste opp nok hvis de synes at det er kult.

Lenke til kommentar

Alt man skal ha av "riktige" jakker, sko, mobiltelefoner, hørelurer, klokke, sminke og gud vet hva ellers for å passe inn, er langt mer kostbart enn en skarve limo-tur. For å si det forsiktig. Dette er nok først og fremst en "vi er ikke sånn"-markering, bare en alternativ måte å sprade på.

BTW, traktorkjøring til skoleball er eldste trikset i boka for spirende landbrukshipstere. Men det er kulere enn limo, det skal de ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...