MetalAndy92 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Har lyst til lage egen vin eller cider. Hva slags ingredienser trenger jeg? Hva slags utstyr? Hvordan gjøres det? Og hvor lang tid tar det? Og hvor mye koster ingredienser og utstyr? Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Det kommer helt an på hvor mye sjel du legger ned i det. Jeg for min del har aldri lagt veldig mye sjel i det, og resultatet har derfor blitt litt deretter, så jeg er ingen ekspert.. Men for å dele min erfaring og kunnskap, så er det aller enkleste å kjøpe et vinsett/vinkonsentrat på f.eks Europris. De har flere smaker, og jeg har testet blåbærvinen og ferskenvinen deres. Settene kommer med bruksanvisning og forskjellige poser til forskjellige formål (gjær, gjærstopp, klaring og andre ting) og det står når i bruksanvisningen når de skal brukes. Du trenger bare kjøpe sukker utenom, og det står i bruksanvisningen hvor mye du trenger. Ellers trenger du et 30L gjæringskar, en gjærlås, og kanskje et annet gjæringskar når vinen skal tappes over til slutt, med mindre du har store nok panner og bøtter fra før som du kan bruke. Hevert er også en fordel. Ellers kan det være greit å ha en mostvekt for å vite hvor langt i prosessen man er kommet. Det er en liten glassvekt som flyter og måler tyngden i væsken slik at man kan regne ut hvor mye sukker som er igjen, og hvor sterk den har blitt. Man kan ikke alltid stole på at "etter så og så mange dager, så ...", for det er avhengig av blant annet temperatur. Skal man ha sånn noenlunde gode resultater bør man følge bruksanvisningen nøye, og prøve å sette det på et sted med noenlunde riktig temperatur. Ikke sett den på varmekablene på badet for å få den til å bli fort ferdig, og ikke hør på dårlige råd fra slektninger som sier at man kan tilsette ditt og datt (hornsalt?) for å få det til å gå fortere. Man bør også være nøye med rengjøring av utstyr. Det er heller ikke om å gjøre å få den så sterk som mulig, så gå helst for den minste mengden sukker som bruksanvisningen foreslår. Angående cider, så kan man enten tilsette litt gjær til slutt når man skal tappe vinen på flasker, slik at denne danner kullsyre. Det andre alternativet er å tilsette CO2 med f.eks en sodastreammaskin, men ikke gjør det en dag du har tenkt å kjøre bil, for dette er en sølete prosess hvor man blir nødt til å supe i seg minst halvparten av cideren for at det ikke skal skumme over. Det kan også virke som at man blir fortere brisen av hjemmebrygg enn kjøpevare, uten at det er noen vitenskaplig grunn til at det burde være sånn. Lykke til Endret 6. desember 2013 av Scriptgutten Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 Det kommer helt an på hvor mye sjel du legger ned i det. Jeg for min del har aldri lagt veldig mye sjel i det, og resultatet har derfor blitt litt deretter, så jeg er ingen ekspert.. Men for å dele min erfaring og kunnskap, så er det aller enkleste å kjøpe et vinsett/vinkonsentrat på f.eks Europris. De har flere smaker, og jeg har testet blåbærvinen og ferskenvinen deres. Settene kommer med bruksanvisning og forskjellige poser til forskjellige formål (gjær, gjærstopp, klaring og andre ting) og det står når i bruksanvisningen når de skal brukes. Du trenger bare kjøpe sukker utenom, og det står i bruksanvisningen hvor mye du trenger. Ellers trenger du et 30L gjæringskar, en gjærlås, og kanskje et annet gjæringskar når vinen skal tappes over til slutt, med mindre du har store nok panner og bøtter fra før som du kan bruke. Hevert er også en fordel. Ellers kan det være greit å ha en mostvekt for å vite hvor langt i prosessen man er kommet. Det er en liten glassvekt som flyter og måler tyngden i væsken slik at man kan regne ut hvor mye sukker som er igjen, og hvor sterk den har blitt. Man kan ikke alltid stole på at "etter så og så mange dager, så ...", for det er avhengig av blant annet temperatur. Skal man ha sånn noenlunde gode resultater bør man følge bruksanvisningen nøye, og prøve å sette det på et sted med noenlunde riktig temperatur. Ikke sett den på varmekablene på badet for å få den til å bli fort ferdig, og ikke hør på dårlige råd fra slektninger som sier at man kan tilsette ditt og datt (hornsalt?) for å få det til å gå fortere. Man bør også være nøye med rengjøring av utstyr. Det er heller ikke om å gjøre å få den så sterk som mulig, så gå helst for den minste mengden sukker som bruksanvisningen foreslår. Angående cider, så kan man enten tilsette litt gjær til slutt når man skal tappe vinen på flasker, slik at denne danner kullsyre. Det andre alternativet er å tilsette CO2 med f.eks en sodastreammaskin, men ikke gjør det en dag du har tenkt å kjøre bil, for dette er en sølete prosess hvor man blir nødt til å supe i seg minst halvparten av cideren for at det ikke skal skumme over. Det kan også virke som at man blir fortere brisen av hjemmebrygg enn kjøpevare, uten at det er noen vitenskaplig grunn til at det burde være sånn. Lykke til Hvordan vet jeg hvor stor alkoholprosenten er eller blir? Eller hvordan kan jeg måle det? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Du får kjøpt eigne alkoholmålere for vin, men det mest nøyaktige er å måle oechslevekta for å finne sukkerinnholdet før og etter gjæringa. Det du måler er eigenvekta til væska, indirekte veit du då kor mykje av væska som er sukker. Då kan du rekne ut heilt nøyaktig alkoholprosent med formelen OG - FG * 0,125 = alkoholinnhold. OG står for original gravity og FG står for final gravity. Slikt utstyr får du kjøpt hos alle som selger utstyr for brygging. Eg vil nok også anbefale at du starter med å kjøpe slike ferdige sett. Men det er ikkje vanskelig å lage alkohol utan slike sett. Det enklaste er å starte med ei væske som inneheld karbohydrat. Dersom du skal lage cider så er det enklaste å kjøpe enten epler som du moser og tynner ut med vatn, eller rett og slett kjøpe ferdig eple juice/nektar. Deretter tilsetter du gjær og lar miksen stå og gjære i eit varmt rom. Kjøper du skikkelig gjær som er berekna til denne type bruk i staden for vanlig bakegjær så får du ikkje denne gjærsmaken som mange opplever når dei berre hiver saman dei billegaste ingrediensane. Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 Jeg har kjøpt vinsett og er i gang med produksjonen. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Hold oss gjerne oppdatert på fremdriften her hvis du vil. Hvilket konsentrat kjøpte du? Hvor mye sukker har du tilsatt? Målte du OG med oechslevekt før du startet osv? Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Hold oss gjerne oppdatert på fremdriften her hvis du vil. Hvilket konsentrat kjøpte du? Hvor mye sukker har du tilsatt? Målte du OG med oechslevekt før du startet osv? Jeg kjøpte vinsett på europris, det fulgte med ferskensmak. Men hvor lenge skal den stå å gjære? Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Husker ikke helt, er en stund siden jeg holdt på med dette, men det var vel ca. 4 uker, om det ikke var 6. Les bruksanvisningen, for man skal først tilsette så og så mye sukker, for så å tilsette mer senere i prosessen. Dessuten skal de forskjellige pulverposene oppi på forskjellige tidspunkter, og gjæren skal løses opp i vann som holder en viss temperatur. Du bør også som jeg og the avatar sier, måle "OG" med oechslevekten i begynnelsen slik at du hele tiden vet hvor langt på vei vinen er kommet. Måler du ikke i starten, kan du heller ikke regne deg frem til alkoholprosent og gjenværende sukker senere. Hvor fort det gjærer er avhengig av blant annet hvor varmt det er, og hvor heldig du har vært med gjæren. Du må ikke tenke "hvor lenge den har stått", det er mer snakk om "hvor mye den er gjæret". Det er heller ikke nødvendigvis ønskelig å la vinen gjære helt ut til sukkeret er brukt opp og gjæren dør. Man ønsker å stoppe prosessen litt før slik at det er litt sødme, og slik at ikke gjæren setter dårlig smak på slutten. Den skal heller ikke stoppes for tidlig, for da blir den for søt. Du kan jo smake på den og stoppe når den er passe søt, men jeg anbefaler på det sterkeste å bruke oechslevekt så du vet hva det er du har på dunken. Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Husker ikke helt, er en stund siden jeg holdt på med dette, men det var vel ca. 4 uker, om det ikke var 6. Les bruksanvisningen, for man skal først tilsette så og så mye sukker, for så å tilsette mer senere i prosessen. Dessuten skal de forskjellige pulverposene oppi på forskjellige tidspunkter, og gjæren skal løses opp i vann som holder en viss temperatur. Du bør også som jeg og the avatar sier, måle "OG" med oechslevekten i begynnelsen slik at du hele tiden vet hvor langt på vei vinen er kommet. Måler du ikke i starten, kan du heller ikke regne deg frem til alkoholprosent og gjenværende sukker senere. Hvor fort det gjærer er avhengig av blant annet hvor varmt det er, og hvor heldig du har vært med gjæren. Du må ikke tenke "hvor lenge den har stått", det er mer snakk om "hvor mye den er gjæret". Det er heller ikke nødvendigvis ønskelig å la vinen gjære helt ut til sukkeret er brukt opp og gjæren dør. Man ønsker å stoppe prosessen litt før slik at det er litt sødme, og slik at ikke gjæren setter dårlig smak på slutten. Den skal heller ikke stoppes for tidlig, for da blir den for søt. Du kan jo smake på den og stoppe når den er passe søt, men jeg anbefaler på det sterkeste å bruke oechslevekt så du vet hva det er du har på dunken. Tror denne tok 10 dager å lage. Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Husker ikke helt, er en stund siden jeg holdt på med dette, men det var vel ca. 4 uker, om det ikke var 6. Les bruksanvisningen, for man skal først tilsette så og så mye sukker, for så å tilsette mer senere i prosessen. Dessuten skal de forskjellige pulverposene oppi på forskjellige tidspunkter, og gjæren skal løses opp i vann som holder en viss temperatur. Du bør også som jeg og the avatar sier, måle "OG" med oechslevekten i begynnelsen slik at du hele tiden vet hvor langt på vei vinen er kommet. Måler du ikke i starten, kan du heller ikke regne deg frem til alkoholprosent og gjenværende sukker senere. Hvor fort det gjærer er avhengig av blant annet hvor varmt det er, og hvor heldig du har vært med gjæren. Du må ikke tenke "hvor lenge den har stått", det er mer snakk om "hvor mye den er gjæret". Det er heller ikke nødvendigvis ønskelig å la vinen gjære helt ut til sukkeret er brukt opp og gjæren dør. Man ønsker å stoppe prosessen litt før slik at det er litt sødme, og slik at ikke gjæren setter dårlig smak på slutten. Den skal heller ikke stoppes for tidlig, for da blir den for søt. Du kan jo smake på den og stoppe når den er passe søt, men jeg anbefaler på det sterkeste å bruke oechslevekt så du vet hva det er du har på dunken. JEg kjøpte en nå og den viser -5. Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 13. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2013 Skal jeg da tilsette mer sukker når den viser -5? Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 (endret) Greit nok at vin fra Europris osv. bare er en start, men ikke forvent at dette skal smake godt. Det står den er ferdig på 10 dager, det kan man bare glemme. Tar fort 3-4 uker. Jeg har pleid å kjøre en easy way, kjøp fryste bær på feks. rema 1000, så kjører du Kargus målingen, med gjær og sukker. Meget frisk og god vin. Jeg kaller det for ekte hagesnurr. Forresten, gjærlås forteller deg hvor langt vinen har gått. Endret 13. desember 2013 av KarmaZ Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 jah, har forsøkt selv og smakt mye annet skvip. uansett hvor heldige folk har vært så sitter alltid den hjemmelagde gjærsmaken igjen, så det er vel ikke om å gjøre å få en god vin, men heller en vin som ikke er så dårlig at den ikke kan drikkes Jeg for min del gidder ikke det greiene der lengre, men tenkte å kanskje forsøke å brygge øl når jeg flytter ut. Jeg har smakt forskjellig hjemmelaget øl, og det virker som det er lettere å få gode resultater med øl enn vin, forutsatt at man er nøye med temperaturer, rengjøring, og har skikkelig utstyr. Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 jah, har forsøkt selv og smakt mye annet skvip. uansett hvor heldige folk har vært så sitter alltid den hjemmelagde gjærsmaken igjen, så det er vel ikke om å gjøre å få en god vin, men heller en vin som ikke er så dårlig at den ikke kan drikkes Jeg for min del gidder ikke det greiene der lengre, men tenkte å kanskje forsøke å brygge øl når jeg flytter ut. Jeg har smakt forskjellig hjemmelaget øl, og det virker som det er lettere å få gode resultater med øl enn vin, forutsatt at man er nøye med temperaturer, rengjøring, og har skikkelig utstyr. Jeg prøver å tappe vinen over i en annen dunke, men jeg skjønner ikke åssen man bruker den hevert greia. Kommer jo ingenting nesten. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Poenget med en hevert er jo å unngå å få med bunnfall og slamm. Dunken du tapper fra må stå høyere enn dunken du tapper i. Derfor man bør plassere dunken fra første stund, sånn at man slipper å flytte på den når man skal tappe om. Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Poenget med en hevert er jo å unngå å få med bunnfall og slamm. Dunken du tapper fra må stå høyere enn dunken du tapper i. Derfor man bør plassere dunken fra første stund, sånn at man slipper å flytte på den når man skal tappe om. Jeg har gjort det. Men hvordan får man den dritten til å begynne funke? Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) bruk munnen og sug til det begynner å renne, med mindre du har kjøpt en med en slags pumpe. Edit: Ja, og så må den dunken med vinen i stå høyere enn den du skal tappe over til, de fysiske lovene gjelder her også Endret 14. desember 2013 av Scriptgutten Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 bruk munnen og sug til det begynner å renne, med mindre du har kjøpt en med en slags pumpe. Edit: Ja, og så må den dunken med vinen i stå høyere enn den du skal tappe over til, de fysiske lovene gjelder her også Jeg fikk det til med noen få liter men så stoppet det bare.Funker ikke en sil og et litermål greit til å ta det over da? Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Nei, en sil vil ta det som fysisk er av grums, mens smuss i selve væsken legges på bunn, og du da stopper opp før det går i den nye dunken. Et kaffifilter vil heller fungere bedre enn en sil. Er ikke noe heksekunst å tappe med hevert. Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Nei, en sil vil ta det som fysisk er av grums, mens smuss i selve væsken legges på bunn, og du da stopper opp før det går i den nye dunken. Et kaffifilter vil heller fungere bedre enn en sil. Er ikke noe heksekunst å tappe med hevert. Fikk det til nå. Tror bare ikke jeg hadde satt dunken høyt nok.Men jeg tar en sil mellom heverten og dunken for å få vekk annet grums. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå