Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger megahjelp til dekk/felg forklaring her!

stutbokk

Anbefalte innlegg

Hei!

Dekk og felg er jaggu litt av en jungel! Camber,offsett,strekk,spacere,profiler osv osv osv!

Jeg har lest nå det jeg kan om dette i 2 dager i strekk snart, men blir ikke LITT klokere ( ok litt, men mye gjennstår ).

Grunnen til dette, er at jeg vil ha meg nye vinterdekk.

Jeg sliter VELDIG med å se sammenhengen med hva som vil skje, dersom innpresset endres eller hvis dekktykkelsen endres..Forholdene mellom hverandre blir jeg gal av! Hva skjer hvis jeg endrer innpress, men velger brede felg feks? slike spørsmål kommer snart ( les vidre )

Jeg vil gjerne ha 17" vinterjul ( bruker nå 16" )

Jeg kjører en Skoda Octavia Rs TDI 2007 mod.

I vognkortet mitt står det følgende om 17" felgen jeg kan bruke:

225/45R17 dekk + 7JX17

Det står at jeg kan bruke 18" også, men det var planen å bruke til sommeren.

Jeg har nå funnet en felg som har 7,5X17 og ET42. På sommerjula mine nå, så har jeg 225/45R17 dekk på 7JX17 og ET54.

HVA vil skje dersom jeg bruker 225/45R17 på 7,5X17 felg ?!?!

Og hva vil skje siden innpresset på de felgene jeg ser på er mindre? Hvordan er forholdene mellom innpress og bredden på felgen? ( 7x17 eller 7,5x17 osv )

I vognkortet står det også at minimum innpress er 51.

Kan noen med peiling gi meg litt forklaringer/ anbefalinger etc! Blir gal av denne jungelen!

Takk på forhånd! :)

Endret av stutbokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innpress er antall MM anleggsflaten til felgen er flyttet utover fra senter, altså en 7" bred felg, så vil det si antall mm fra 3,5" inn fra ytre kant..

Her ser du forskjell på en 7" felg med 0 innpress (øverst) og 30 innpress (nederst) som du ser har anleggsflaten blitt flyttet utover fra senter.

Her er en 8" felg med samme innpress som 7" over.

Her har jeg satt opp dine sommer felger (hjul 1) mot de felgene du har funnet (hjul2)

Som du ser er gjør endrede dekkbredden, sammen med annerledes innpress at innerkant av felgen blir flyttet 5,6 mm ut fra bilen mens ytterkanten flyttes 18,4 mm ut. Det vil si at du kan risikere at felg/dekk vil rubbe imot skjermen.

Hadde tallene vært motsatt, altså at felgen ble flyttet innover, så kunne du risikert at felgen rubbet mot feks demper/fjør eller innerskjerm.

Lavere innpress vil gi mer stress på nav, hjullager og hjulbolter, pga nm(moment x arm) som blir høyere når hjulet flyttes lenger ut.

På www.motormann.no kan du putte inn forskjellige parameter og sammenligne mellom felgene. Er denne siden jeg har brukt for å illustrere.

Dekkstrekk

Er når du har en felg som er mye bredere enn dekket som skal på.

Feks har du en 8" felg, så er denne 203 mm bred, hvis du da legger på et 190 dekk vil du få 10 mm strekk. Hvor mye strekk varierer også på felgdiameter og dekkmerke.

Stance folket har preferanser på hvilke dekkmerker de bruker for å få maks strekk.

Edit: Håper det hjalp noe, jeg tror jeg har fått det meste riktig, men jeg kan korrigeres da klokken er 02:09, så jeg kan ta feil :p

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Angående innpress er det også verdt å merke seg at endring utover 15mm totalt for begge sider ikke er lov uten egen godkjenning.

Altså max 7mm avvik pr. side, så om du slenger på felger med ET42 og originalt er ET54 er det ulovlig.

Det står i vognkortet hva standard innpress er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Ja det ble litt klarere nå! Men er det slik å forstå, at dersom jeg bruker 225/45R17 på 7x17 felg, med ET42, er sjansen mindre for at ting subber borti hjulbuen/skjermer osv ENN om jeg bruker en felg som er 7.5x17 med likt innpress?

Ja jeg satt å leste til kl03 i natt om alt detta og fikk med meg at jeg kan endre + - 7,5 tot i innpress på hvert hjul på samme aksel. I vognkortet mitt står det at minimum innpress er 51. Kan jeg like vel endre det mindre til da minimum (51-7,5) = ET43,5 ?

Og en ting ti... Når jeg leser i vognkortet, står det jo at jeg kan bruke 7.5x18 felg med 225/40R18 dekk.

Bør det ikke da gå i teorien bra å bruke samme 7,5" på 17" felg uten at det skaper problemer? Og når "loven" sier 7,5 mindre innpress, har de da tatt hensyn til at hvis jeg faktisk minsker med 7,5mm, at jeg ikke vil subbe borti ?

Ble mye spørmål dette :p Men håper de kloke hjerner forstår meg ^^

Lenke til kommentar

Du kan da avvike med inntil 7,5mm fra 51mm.

Men det begrenser seg i praksis til 7mm siden ingen bruker halve millimeter..

Og husk:

Uansett hvilken dimensjon, innpress osv du bruker er det ikke lov at dekk/felg subber noe sted uansett hvor mye bilen fjærer eller svinger.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...