Gå til innhold

Vet ikke helt, jeg...

Anbefalte innlegg

Man utvikler seg utrolig mye i 15-20 års alderen. Derfor er det vanskelig å vite hvordan man vil være, og hvordan man vil ha det sammen, etter en tid. Er vel svært få som ender opp med å gifte seg med sin første kjæreste (som gjerne kommer i denne aldersgruppen), uansett hvor stormforelsket (og hvor mange ganger de sier "Jeg elsker deg") de er de første månedene.

Ei venninne av meg var sammen med sin første kjæreste da hun var 13. Stort sett alle vennene av både henne og gutten sa den gangen at "Åh! Dere passer så godt sammen, og blir nok sammen resten av livet." Joda, de holdt nesten et år. Mellom den tid og til hun fylte 20 hadde hun fire kjærester, hvorav hun snakket med meg om forlovelse med i alle fall to av dem. Hun endte ikke opp med noen av dem, og det er både hun, de, vi vennene og familiene glade for.

Det finnes selvsagt unntak - jeg vet for eksempel av et par som ble sammen tidlig ungdomsskole, og i dag fremdeles har det fint sammen som 40-50åringer - men dette er grunnen til at mange reagerer når så unge personer forlover seg.

Dessuten er det, som tidligere nevnt i tråden, ofte slik at utenforstående kan se mønster, forskjeller og faresignaler bedre enn paret selv. Har du sett NRK-serien "Bør de gifte seg?" som går nå? I den serien blir par evaluert av to som vet hva de skal se etter, i både en personlighetstest og oppgaver hvor samspillet utprøves.

Før var nok sex sett på som "hellig", men i dagens samfunn er det på et helt annet nivå enn ekteskap. Derfor er ekteskap "verre".

Jeg reagerer litt på det du skriver her:

Hvis du tar lett på det et ekteskap faktisk er, så har du misforstått noe.

Nei, ekteskap vil ikke si at du skal gi opp studier, venner eller andre ting som du liker, men det betyr at du har en annen å forholde deg til, og det betyr i høyeste grad at du skal dele det største du har med en annen: selve livet.

Aslaug Vaa har forøvrig skrevet et veldig fint dikt om det Å eiga.

- - -

Tror dessverre ikke du har så mye du skulle sagt fra eller til på dette. Ungdommer gjør som de selv vil. Men sørg gjerne for at jentungen/guttekvalpen har skjønt dette med sikker sex.

Utsprang vel først av at en bekjent av TS, som jeg antar er ei jente, hadde forlovet seg. Dessuten er det vel slik som påpekt tidligere i tråden, at et større antall jenter enn gutter drømmer om å gifte seg. Gutta ser da nødvendigvis ikke det store behovet for å forlove seg tidlig. Men absolutt, det gjelder begge kjønn.

Tusen takk for saklig og betydningsfullt svar. Jeg er enig i det du sier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...