Gå til innhold

Vet ikke helt, jeg...

Anbefalte innlegg

Hei! Har grublet lenge over dette nå... Altså, hvorfor er det så rart (i dagens samfunn) at en jente gifter seg når hun er 15-19 år? Hvorfor skal hun blir kalt for uansvarlig, dum og ansvarsløs? Når enkelte jenter horer rundt og ligger med alle før de har fylt 15, hvorfor kan de da ikke gifte seg med en person de elsker uten at noen skal ha noe å si om det? Jeg kjenner noen jenter som begynte å ha sex i åttende/niende klasse, de drikker og de har hatt abort. Hvorfor er EKTESKAP en så svær ting når sex og alkohol ikke er det? Å ligge rundt er en typisk tenårings-ting, men å gifte seg er galt. Det er noe man skal begynne å tenke på når man har fylt 25, minst! Det høres kanskje ut som om jeg skriver dette fordi jeg har blitt nekta å gifte meg eller noe sånt, men det er ikke tilfellet. Jeg blir bare sjokkert når folk reagerer så sterkt på at en bekjent av meg (17 år) har forlovet seg. BLIR SÅ IRRITERT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi med ekteskap følger et stort ansvar og det er bindende i mye større grad enn tilfeldig sex.

Så sex er ingenting, det er det du sier? For meg er ekteskap å binde seg til en person på et følelsesmessig nivå. Det betyr at du elsker den personen du gifter deg med, og akter å være med den personen så lenge du klarer. Ekteskap vil ikke si å få barn 1 år etter bryllupet. Det vil ikke si å dele på absolutt alt, og det vil ikke si å gi opp på studier osv. Det er bare et ark, a piece of paper, om du vil. Det å ha one night stands er ikke galt, men å gifte seg er det? Jeg hører så mye tull som: ''hun er ikke klar'' og ''wow, nå blir livet hennes forandret for godt.'' Hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Så sex er ingenting, det er det du sier? For meg er ekteskap å binde seg til en person på et følelsesmessig nivå. Det betyr at du elsker den personen du gifter deg med, og akter å være med den personen så lenge du klarer. Ekteskap vil ikke si å få barn 1 år etter bryllupet. Det vil ikke si å dele på absolutt alt, og det vil ikke si å gi opp på studier osv. Det er bare et ark, a piece of paper, om du vil. Det å ha one night stands er ikke galt, men å gifte seg er det? Jeg hører så mye tull som: ''hun er ikke klar'' og ''wow, nå blir livet hennes forandret for godt.'' Hvorfor?

Fordi man er som regel ikke moden nok til å vite om, og følge disse 96 paragrafene, noen veldig økonomisk og juridisk bindende. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47

Lenke til kommentar

Hei! Har grublet lenge over dette nå... Altså, hvorfor er det så rart (i dagens samfunn) at en jente gifter seg når hun er 15-19 år? Hvorfor skal hun blir kalt for uansvarlig, dum og ansvarsløs? Når enkelte jenter horer rundt og ligger med alle før de har fylt 15, hvorfor kan de da ikke gifte seg med en person de elsker uten at noen skal ha noe å si om det? Jeg kjenner noen jenter som begynte å ha sex i åttende/niende klasse, de drikker og de har hatt abort. Hvorfor er EKTESKAP en så svær ting når sex og alkohol ikke er det? Å ligge rundt er en typisk tenårings-ting, men å gifte seg er galt. Det er noe man skal begynne å tenke på når man har fylt 25, minst! Det høres kanskje ut som om jeg skriver dette fordi jeg har blitt nekta å gifte meg eller noe sånt, men det er ikke tilfellet. Jeg blir bare sjokkert når folk reagerer så sterkt på at en bekjent av meg (17 år) har forlovet seg. BLIR SÅ IRRITERT.

Hvorfor er fokuset bare på jenter her? Færre som reagerer seg om en gutt forlover seg når han er 16?

Lenke til kommentar

Fordi noen skriver at ekteskap er mer bindene enn tilfeldig sex, så svarer du: Så sex er ingenting, det er det du sier? What? På tide å roe seg litt ned og lese innleggene litt bedre?

Ekteskap er å binde seg ja. Er det så rart at noen foreldre kanskje vil at barna deres skal vente litt, spesielt når de ofte vet hvor vanskelig ett ekteskap kan være?

Endret av Andeith
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi noen skriver at ekteskap er mer bindene enn tilfeldig sex, så svarer du: Så sex er ingenting, det er det du sier? What? På tide å roe seg litt ned og lese innleggene litt bedre?

Ekteskap er å binde seg ja. Er det så rart at noen foreldre kanskje vil at barna deres skal vente litt, spesielt når de ofte vet hvor vanskelig ett ekteskap kan være?

Jeg innrømmer at jeg ble litt for ivrig, men du skjønner poenget.

Jeg skjønner det med venting, men hvorfor er sex greit, mens ekteskap ikke?

EDIT: Jeg hadde aldri latt barnet mitt ligge rundt. Jeg mener at sex før ekteskap er galt.

Endret av Hellemokb
Lenke til kommentar

Det er vel litt vanskelig å styre barnet sitt. Om barnet vil gjøre noe, så finnerd et en måte å gjøre det på.

Jeg hadde ikke hoppet i taket av lykke om min datter hadde forlovet seg som femtenåring, men å "bare" forlove seg kunne vel gått og så kumne de prøvd å overbevise meg om sine intensjoner om å være sammen. Man tenker vel vanligvis at en person på femten ikke er moden nok eller erfaren nok til å bestemme noe slikt.

Jeg synes det er veldig tidlig å debutere da og jeg håper mine barn venter lenger. Dee r forøvrig bare 2 og 4 nå. Jeg synes også det er veldig tidlig å starte med abort. Abort er ikke prebensjon. De må beskytte seg om de først skal begynne å ha sex.

Kanskje foreldrene ser noe i forloveden som gjør at de ikke ønsker ham som mann for datteren eller som gjør at de ikke tror det varer, eller i jenta om forloveden er jente. Foreldrene har mer livserfaring og kan ofte se ting en tenåring som er blindet av kjærlighet ikke kan se.

Jeg håper min datter venter til hun føler seg klar og er med en hun erf orelsket i, samme gjelder min sønn. Sex før ekteskapet ser jeg ikke som noe problem. De fleste som sliter der er vel av en religiøs overbevisning. Hørte om ei som ventet og så viste det seg at hun og ektemannen ikke var så selsuelt kompatible + at hun ikke likte sex, så der gikk det ikke så bra å vente :)

Mange av reglene i bibelen er tilpasset tiden de ble laget og det finnes mange man ikke følger også. Dette er ikke en debatt om det da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som forlover seg når de er 17. Det er sikkert første gang hun er sammen med noen hun virkelig elsker og de ønsker å vise at de er seriøse. Det er ikke dermed sagt at de kommer til å gifte seg om ett år.
Mange er forlovet men gifter seg aldri. Andre venter i maaange år.

Forlovelser er ikke like seriøse som de en gang var.

Alle som er 17 tror de har funnet den de skal være sammen med resten av livet.
Ett år eller to så er forlovelsen brutt..

Lenke til kommentar

Jeg innrømmer at jeg ble litt for ivrig, men du skjønner poenget.

Jeg skjønner det med venting, men hvorfor er sex greit, mens ekteskap ikke?

EDIT: Jeg hadde aldri latt barnet mitt ligge rundt. Jeg mener at sex før ekteskap er galt.

Nei, jeg forstår ikke poenget.

Du reagerer fordi andre reagerer på at folk gifter seg tidlig. Men så reagerer du på at folk har sex før man er gift. Vell noen dømmer A og noen dømmer B.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man utvikler seg utrolig mye i 15-20 års alderen. Derfor er det vanskelig å vite hvordan man vil være, og hvordan man vil ha det sammen, etter en tid. Er vel svært få som ender opp med å gifte seg med sin første kjæreste (som gjerne kommer i denne aldersgruppen), uansett hvor stormforelsket (og hvor mange ganger de sier "Jeg elsker deg") de er de første månedene.

Ei venninne av meg var sammen med sin første kjæreste da hun var 13. Stort sett alle vennene av både henne og gutten sa den gangen at "Åh! Dere passer så godt sammen, og blir nok sammen resten av livet." Joda, de holdt nesten et år. Mellom den tid og til hun fylte 20 hadde hun fire kjærester, hvorav hun snakket med meg om forlovelse med i alle fall to av dem. Hun endte ikke opp med noen av dem, og det er både hun, de, vi vennene og familiene glade for.

Det finnes selvsagt unntak - jeg vet for eksempel av et par som ble sammen tidlig ungdomsskole, og i dag fremdeles har det fint sammen som 40-50åringer - men dette er grunnen til at mange reagerer når så unge personer forlover seg.

Dessuten er det, som tidligere nevnt i tråden, ofte slik at utenforstående kan se mønster, forskjeller og faresignaler bedre enn paret selv. Har du sett NRK-serien "Bør de gifte seg?" som går nå? I den serien blir par evaluert av to som vet hva de skal se etter, i både en personlighetstest og oppgaver hvor samspillet utprøves.

Før var nok sex sett på som "hellig", men i dagens samfunn er det på et helt annet nivå enn ekteskap. Derfor er ekteskap "verre".

Jeg reagerer litt på det du skriver her:

(..)Det betyr at du elsker den personen du gifter deg med, og akter å være med den personen så lenge du klarer. Ekteskap vil ikke si å få barn 1 år etter bryllupet. Det vil ikke si å dele på absolutt alt, og det vil ikke si å gi opp på studier osv. Det er bare et ark, a piece of paper, om du vil. (..)

Hvis du tar lett på det et ekteskap faktisk er, så har du misforstått noe.

Nei, ekteskap vil ikke si at du skal gi opp studier, venner eller andre ting som du liker, men det betyr at du har en annen å forholde deg til, og det betyr i høyeste grad at du skal dele det største du har med en annen: selve livet.

Aslaug Vaa har forøvrig skrevet et veldig fint dikt om det Å eiga.

- - -

Tror dessverre ikke du har så mye du skulle sagt fra eller til på dette. Ungdommer gjør som de selv vil. Men sørg gjerne for at jentungen/guttekvalpen har skjønt dette med sikker sex.

Hva er poenget ditt med å lage en tråd bare om jenter? Når det er noe som helt klart gjelder begge kjønn.

Utsprang vel først av at en bekjent av TS, som jeg antar er ei jente, hadde forlovet seg. Dessuten er det vel slik som påpekt tidligere i tråden, at et større antall jenter enn gutter drømmer om å gifte seg. Gutta ser da nødvendigvis ikke det store behovet for å forlove seg tidlig. Men absolutt, det gjelder begge kjønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...