Gå til innhold

Nelson Mandela er død

Anbefalte innlegg

Første jeg tenkte da jeg leste det var "hvem bryr seg.."

Men det er jo noe du gjør om noe får mye oppmerksomhet, om det er bloggere, Magnus Carlsen eller døden av Nelson Mandela.

Noe som er rart er at selv om du ikke bryr deg bruker du tid på å skrive om det. Hvis du ikke bryr deg, hvorfor skrive om det?

Dette er jo noe de fleste som vet noe om Mandela allerede vet. Endret av Hårek
Flettet 2 poster til en
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo noe du gjør om noe får mye oppmerksomhet, om det er bloggere, Magnus Carlsen eller døden av Nelson Mandela.

Noe som er rart er at selv om du ikke bryr deg bruker du tid på å skrive om det. Hvis du ikke bryr deg, hvorfor skrive om det?

Oi du var tøff!

Det er fordi jeg ytrer mine meninger om det jeg syns er dumt og bra. Akkurat som DEG!

Da skal jeg spørre deg da om hvorfor DU gidder å kommentere noe du tydeligvis er lei av?

Det sier kanskje mer om deg enn om Mandela, strengt tatt.

Geir :)

Ja det sier at jeg bryr meg mye mer om barn og unge og andre som dør enn en gammel fyr som hadde tittel president. Det bryr meg midt i ræva hva man hadde som jobb, og strengt talt så er det mange andre uskyldige som sitter og har sittet lenger enn han uskyldig i fengsel. Men de er det ingen som bryr seg om.

Bare fordi han ble valgt til president og dauer så skal folk begynne med "ååå buuhuuu R.I P Nelson, vi savner deg buuuhuuu" blir for dumt.

Ja tomle opp alt dere vil, jeg klarer bare ikke forstå denne tristheten rundt døden hans.. han var gammel og klar for å dø, mye heldigere enn mange oss kommer til å være!

Og hvor mange ganger har folk her og andre steder tenkt på Mandela ellers i livet? hehe..ja... det er nok null ganger det skjønner du.. Men så fort noen dør, ja da skal man lovprise dem og savne dem og tenke på dem og hylle dem og da er man plutselig kjempe interessert i den personen!

Sånt irriterer meg.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Nelson Mandela var en kommunist, en terrorist og en barnemorder som brente mennesker levende.

Kommunist: Nei. Terrorist: Nja. Barnemorder som brente mennesker levende: Nei. Men du må gjerne dokumentere det om du kan.

Men man hyller altså ikke nødvendigvis Mandelas fortid. Man hyller at han etter å ha sonet sin straff (han takket nei til å bli benådet) jobbet for fred og forsoning. Det han gjorde etter apartheidregimets fall er alt annet enn kvalmende.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hvor mange ganger har folk her og andre steder tenkt på Mandela ellers i livet? hehe..ja... det er nok null ganger det skjønner du.. Men så fort noen dør, ja da skal man lovprise dem og savne dem og tenke på dem og hylle dem og da er man plutselig kjempe interessert i den personen!

Vi er alle opptatt av hverdagen og den neste lysregningen sånn i det daglige. Det betyr ikke at vi ikke kan stoppe opp noen sekunder og anerkjenne et livsverk.

Jeg er ikke trist fordi han døde. Jeg er glad for det han utrettet mens han levde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mitt ideal. Det som bygger på forbrødring, økonomisk utvikling og (relativ) frihet. Det får klare seg for i kveld. De som har problemer med det kan jo se hvordan det gikk i nabolandet Rhodesia.

Er ikke du liberalist?

Så vidt jeg vet var Mandela sosialdemokrat. Han kjempet hele sitt liv mot Aparheid: http://no.wikipedia.org/wiki/Apartheid

Norske redere og ikke minst han som grunnla FrP hadde sine svin på skogen.

Norge var nok ikke så ensidig positivt innstilt til Mandela og ANC som vi liker å fremstille oss.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ja det sier at jeg bryr meg mye mer om barn og unge og andre som dør enn en gammel fyr som hadde tittel president. Det bryr meg midt i ræva hva man hadde som jobb, og strengt talt så er det mange andre uskyldige som sitter og har sittet lenger enn han uskyldig i fengsel. Men de er det ingen som bryr seg om.

Bare fordi han ble valgt til president og dauer så skal folk begynne med "ååå buuhuuu R.I P Nelson, vi savner deg buuuhuuu" blir for dumt.

Ja tomle opp alt dere vil, jeg klarer bare ikke forstå denne tristheten rundt døden hans.. han var gammel og klar for å dø, mye heldigere enn mange oss kommer til å være!

Sånt irriterer meg.

Med "folk" - tenker du ikke på Sør-Afrikanere, anti-rasister, rasister, politisk engasjerte mennesker? Vet du i det hele tatt hva apartheid er? Eller Afrika?

Nelson Mandela kan vel alle som ikke er kranglefanter eller ihuga rasister være enige om at var en god mann. Hvil i fred.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så får han bli min nye avatar.

Jeg personlig foretrekker en rovfugl som avatar. Mennesker er noen skrøpelige dyr:

The apartheid regime was a crime against humanity; as illogical as it was cruel. It is tempting, therefore, to simplify the subject by declaring that all who opposed it were wholly and unswervingly good. It’s important to remember, however, that Mandela has been the first to hold his hands up to his shortcomings and mistakes. In books and speeches, he goes to great length to admit his errors. The real tragedy is that too many in the West can’t bring themselves to see what the great man himself has said all along; that he’s just as flawed as the rest of us, and should not be put on a pedestal.

Nei. Men folk som soner sin straff og så jobber for forsoning er.

Hm :roll:

P.S:

"God may forgive you but I never can".

Jeg tenker ikke på Mandela som jeg personlig beundrer som en stor statsleder, men på en jeg aldri greier å forsone meg med uansett hva vedkommende måtte gjøre.

Vedkommende massakrerte sosialdemokrater, gamle som unge. Han kom fra en flokk utdannet av høyreekstremister, men opererte som en ensom ulv. Og ulv i fåreklær er verre enn virkelige ulver. Er der noen av dem på dette forumet? De åpenbare ulvene er ikke farligst. Jeg beklager om du oppfatter dette som en brodd mot deg. Som sosialdemokrat vil jeg aldri bruke avataren til en liberalist uansett hvor glorifisert vedkommende ble. For å sette saken virkelig på spissen: Jeg ville aldri brukt et bilde av Hamsund som avatar selv om han var en av våre største diktere. - uten sammenligning for øvrig. Anders Lange var også liberalist.

Nå er det vel virkelig på tide å forlate forumet siden jeg har en ørliten brodd mot en forum autoritet. Det får holde med to advarsler. Vanligvis forlater jeg forum etter en.

Trist å måtte bruke Mandela i en slik setting. Hvil i fred Mandela. Du var en stor statsleder og forsoner.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nelson Mandela har gjort mer godt enn vondt for verden og for Sør-Afrika, for å si det sånn. At han har noen svin på skogen for å få til det han fikk til, må man nesten kunne forvente. Han var sterkt delaktig i å avskaffe apartheid, og var med å bringe inn fred og forsoning mellom ulike folkegrupper i et land i på et kontinent som det er veldig mye bråk i til vanlig, og alltid vært.

For meg var Nelson Mandela en stor mann og er godt forbilde for andre statsledere.

Han ble en gammel mann og har slitt med sykdom, og det var vel godt for han å sovne stille inn nå, 95 år gammel. En av det forrige århundres største menn, som jeg synes man skal hylle for det gode han fikk til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Mitt ideal. Det som bygger på forbrødring, økonomisk utvikling og (relativ) frihet. Det får klare seg for i kveld. De som har problemer med det kan jo se hvordan det gikk i nabolandet Rhodesia.

Ja, dei tok å drepte dei kvite beboerane, slik som skjer mykje av i Sør-Afrika og. Mens her til lands blir vi drept av dei som kjem her i staden og skal akseptere alt. Det er til å bli kvalm av.

Lenke til kommentar

Oi du var tøff!

Det er fordi jeg ytrer mine meninger om det jeg syns er dumt og bra. Akkurat som DEG!

Da skal jeg spørre deg da om hvorfor DU gidder å kommentere noe du tydeligvis er lei av?

Jeg er ikke lei av det, jeg påpeker bare at du igjen og igjen kommenterer negativt om noen fordi de får oppmerksomhet i media.

Når det gjelder denne saken er det tydelig at hvis du tror at folk bryr seg om at Mandela er død, fordi han "har tittelen president" (det er mange år siden han var president) så vet du også veldig lite om han.

Du vet også veldig lite om andre tidligere har brydd seg om han. Det er tydelig at du ikke har gjort det, ettersom du vet veldig lite om han. Jeg for min del har i mange år vært interessert i livet hans og historien til Sør-Afrika, så da interesserer det meg også at han er død.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

En Faebook cover jeg lagde i anledningen..

9kO0mhf.png

Til diskusjonen hvorvidt vold er legitimt: Ja, det var legitimt i Sør-Afrika som et virkemiddel for å stoppe et forferdelig regime av diskriminering, som det Apartheid var.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...