Omnithunder Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ja, faktisk har jeg opplevd det så det er kanskje best å sjekke det ut slik at man ikke sitter med en maskin med lagringa på en SSD. Og hvilken PC anbefaler du? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ja, siden du lurer så får jeg vell finne en grei maskin til han da... I og med bruksområdene til TS kan betraktes som en helt enkel maskin. Som f eks nett, surfing, skriving film (omtrent alle maskiner takler film i dag) og enkle spill på internett. Etter alt dette så ville jeg ha gått for denne under her. http://www.komplett.no/lenovo-ideapad-g710-173-hd/797324#!tab:extra Stor skjerm for film. Grafikken takler film og enkle spill greit, 500 gb hybrid disk. Regner ikke med at du skulle trenge noe mere, og i5 prosessor for kontor er kraftige saker, men greit å ha noe å gå på... Ellers en enkel og grei maskin. Kanskje litt stor skjerm i forhold til det du skrev i første post, men jeg regner med at dette skal gå greit. Dessuten så er det kjekt med litt ekstra skjerm når enn skal se på film. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Har selv vært inne og tittet på denne, faktisk. Den er ganske stor, men veier ikke all verdens. Er mer positiv til å handle fra Komplett grunnet erfaring, men er litt skeptisk til kun 8 GB SSD. Prøvde en slik i en butikk engang, og merket ikke noe forskjell på oppstarten. Tror ikke de klarer å få hele W8 inn på 8 GB med alle drivere, oppdateringer osv. (det trodde ikke de i butikken heller). Har dere, som virkelig har peiling, kunnskap om dette? Hvis 8 GB SSD gir nok boost, kan jeg jo like godt vurdere typer som for eksempel denne: http://www.komplett.no/lenovo-ideapad-s510p-156-hd/797333#!tab:extra Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Nei, man får ikke stappet hele win 8 inn på en 8 gb SSD. Jeg kan også godt finne en med en litt større SSD til deg, men en 8 gb SSD gir en boost som du sier! Lenke til kommentar
malarki Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Den ideelle laptopen har en liten hybriddisk (for eksempel 24 GB) som linket til tidligere, selges i en fysisk butikk eller hos komplett.no og har de egenskapene som ble listet opp i første posten min. Hvis den finnes, vanker det en liten heltestatus. Jeg firer selvsagt på butikkvalget hvis laptopen finnes! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Nå er det bare til å velge og vrake http://www.dustinhome.no/product/5010759389/asus-k551lb-ci5-1-6-8gb-500-24-ssd-gt740m-15-6-w8/ http://www.dustinhome.no/product/5010666595/asus-vivobook-s400-ci5-1-7-4gb-500-24-ssd-touch-14-w8/ http://www.dustinhome.no/product/5010747922/asus-vivobook-s550-ci5-1-8-6gb-500-24-ssd-gt740m-15-6-touch-w8/ http://www.dustinhome.no/product/5010673632/asus-pro-pu500ca-ci5-1-7-6gb-500-24gb-ssd-15-6-w7p-w8p/ Lenke til kommentar
malarki Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Takker og bukker. Det står mellom nr 1 og nr 3. Nr 4 med W7 frister, men den blir dessverre for dyr. Ser helst at det er minst 15", så nr 2 falt også ut. Jevn kamp mellom nr 1 og 3, altså. Jeg tar en telefon til Dustin i morgen for å få bekreftelse på W8 på SSD-partisjonen og om det er Ivy Bridge eller Haswell. Touch-versjonen (nr 3) frister selvsagt, men spørs om kampanjen fortsetter også neste uke. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Det finnes også andre fra andre butikker, men det er omtrent det samme. Disse maskinene som jeg linket til vil gjøre susen når det gjelder ditt bruk uansett. Når det gjelder de to maskinene som du vurderer så vil jeg si at de omtrent er like. Forskjell er at de ene har sterkere prosessor, men mindre RAM og den andre har mer RAM, men en litt svakere prosessor. Spør du meg så bør du gå for den billigste. Det er den med litt mindre RAM og svakere prosessor. 6 GB RAM holder lenge til ditt bruk, og denne litt sterkere prosessoren kommer også godt med. De begge maskinen har samme grafikk, så der er det kanskje ikke så ille mye å hente. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Nr 1 er den samme som jeg linket til. Nr 2 er Ivy Bridge. Jeg anbefaler at du velger nr 1, hvis det ikke er et sterkt ønske om "touch". Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hvorfor nr 1? Den har svakere prosessor og mer RAM. En sterkere prosessor kan du trenge, og dermed også merke forskjeller, men når det gjelder hans bruk så holder 4 gb i lange baner når det kommer til RAM og når det er snakk om 6 gb så holder dette i hvert fall i lange baner til hans bruk. 1 Lenke til kommentar
sevs Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Hvorfor nr 1? Den har svakere prosessor og mer RAM. En sterkere prosessor kan du trenge, og dermed også merke forskjeller, men når det gjelder hans bruk så holder 4 gb i lange baner når det kommer til RAM og når det er snakk om 6 gb så holder dette i hvert fall i lange baner til hans bruk. Det er en ting, men så er det enkelt å bytte ram senere, dersom han skal ha bruk for det. Det går ikke med laptop-prosessorer, vet du Endret 8. desember 2013 av Jon Håvard (sevs) Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Hvorfor nr 1? Den har svakere prosessor og mer RAM. En sterkere prosessor kan du trenge, og dermed også merke forskjeller, men når det gjelder hans bruk så holder 4 gb i lange baner når det kommer til RAM og når det er snakk om 6 gb så holder dette i hvert fall i lange baner til hans bruk. To grunner: 1. TS ønsker helst en Haswell CPU. 2. Haswell har noe bedre ytelse pr frekvens og mye bedre strømstyring. Haswell er 5-10% raskere enn Ivy Bridge pr klokkefrekvens, så i beste fall er nr 3 sin CPU 5% bedre. I verste fall er de likeverdige. Edit: @BirgerCaC: Flott at du til slutt kom opp med konkrete forslag. Endret 8. desember 2013 av Omnithunder Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Det er en ting, men så er det enkelt å bytte ram senere, dersom han skal ha bruk for det. Det går ikke med laptop-prosessorer, vet du Og hvilken av dem klarer mest RAM? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Det er jo den første maskinen hvor RAM kan oppgraderes til 12 GB, men jeg ser likevel ikke ett behov for 12 gb RAM når det gjelder bruken hans, og jeg mener at 6 GB holder mer enn nok, men likevel. Kjekt å bytte er det jo To grunner: 1. TS ønsker helst en Haswell CPU. 2. Haswell har noe bedre ytelse pr frekvens og mye bedre strømstyring. Haswell er 5-10% raskere enn Ivy Bridge pr klokkefrekvens, så i beste fall er nr 3 sin CPU 5% bedre. I verste fall er de likeverdige. Edit: @BirgerCaC: Flott at du til slutt kom opp med konkrete forslag. Nja, men jeg tenker alltid om man har bruk for det. Jeg mener at man kan kutte i penger i og med at han i utgangspunktet ikke har bruk for haswell til sitt bruk. Men på en annen side så ønsker jo TS det, og budsjettet er ikke til noen hindring. TS har selv sagt at det står mellom nr 1 og 3, så han får vell bedømme selv hva han ønsker deg. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Sevfølgelig er det TS som velger. Men nå kan TS gjøre det på korrekt grunnlag. @BirgerCaC: Nok en gang; fint at du kommer med konkrete forslag, men det er greit om dine "fakta" stemmer før du uttaler deg for bastant. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Kan ikke skjønne at mine "fakta" på noen måte ikke skal stemme. Så sant man greier å skildre mellom fakta og generelle anbefalinger og veksling av erfaringer. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Kan ikke skjønne at mine "fakta" på noen måte ikke skal stemme. Så sant man greier å skildre mellom fakta og generelle anbefalinger og veksling av erfaringer. Hvis du ikke skjønner: Uttalelser som "svakere CPU og samme grafikk" + en masse irrelevant svada. Dine konkrete forslag er derimot relevant for TS valgmuligheter. Det er ikke meningen å være for stygg, men jeg har sett i flere tråder at du "tenker" mye om mangt. Vi har alle preferanser, og de må vi få uttrykke. Men ikke oppgi dine "tanker" som fakta. Du må gjerne si at jeg mener den er best fordi... Konkrete forslag er derimot veldig fint at en kommer med. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ok, så det er konkrete forslag altså. Jeg skriver det som jeg føler at jeg må skrive i forhold til det som er relevant til tråden. Hva jeg skal skrive om har derimot ikke du noe med. Hvis du hadde vært TS så hadde jeg tatt hensyn til dette, men det er du ikke. Føler at dette kan avsluttes her, men om du har noe mer å si så kan du godt ta det på PM. Føler at det er litt dumt at du skal påpeke mine svar fremfor å gi TS noe som er relevant for han, og når det gjelder hans valg av en pc. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ok, så det er konkrete forslag altså. Jeg skriver det som jeg føler at jeg må skrive i forhold til det som er relevant til tråden. Hva jeg skal skrive om har derimot ikke du noe med. Hvis du hadde vært TS så hadde jeg tatt hensyn til dette, men det er du ikke. Føler at dette kan avsluttes her, men om du har noe mer å si så kan du godt ta det på PM. Føler at det er litt dumt at du skal påpeke mine svar fremfor å gi TS noe som er relevant for han, og når det gjelder hans valg av en pc. Har Haswell og Ivy Bridge samme grafikk? For å gjøre det litt enklere: Er Intel HD Graphics 4400 det samme som Intel HD Graphics 4000? Hva du føler er irrelevant. Hva du skriver bestemmer du. Men forhold deg til fakta. Hvis du ønsker å formidle dine ønsker/tanker/følelser, så gjør det. Men ikke fremstill det som fakta. Jeg "føler" også at vi kan avslutte nå :-) Lenke til kommentar
malarki Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Hei og takk til begge for gode innspill. Setter pris på begges engasjement, og håper at jeg får nærmere klarhet i spesifikasjonene etter en samtale med Dustin i morgen. Når det gjelder RAM, bør 6 GB være mer enn nok (8 er bonus). Har 4 GB i dag og det fungerer greit. Ser ellers at det er litt forskjell i antall USB 2/3-porter og batteri. Dette er ikke avgjørende så lenge den har både USB2 og 3. Det som da blir avgjørende for valget mitt, er: a) er det 3. eller 4.-generasjons Intelprosessor b) er W8 installert på SSD-partisjonen c) pris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå