malarki Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Hei, Etter god hjelp på forumet tidligere, drister jeg til å søke råd til årets største julegave. Laptop-en er til en godt voksen person, hvis PC har blitt fryktelig treg med årene. Bruksområder: - surfe - web-TV (må takle å kjøre film etc. via HDMI til TV) - normale kontoroppgaver - kunne håndtere noen basisspill OK, for eksempel i nettleser Krav: - pris = absolutt max 6000 (inkludert evt. frakt), helst litt billigere - 15,6" (mindre er ikke aktuelt) - rask oppstart (gjerne SSD hvis mulig, alternativt hybrid? I hvert fall noe som starter raskt) - USB3 - HDMI Ønsker (men ikke krav): - Intel Haswell-prosessor - Matt skjerm som takler lyse forhold Setter stor pris på tips og innspill, gjerne konkrete maskiner også. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Har sett litt på Lenovo IdeaPad S510p og Acer Aspire E1-572G, som begge selges til kr 5000 hos Komplett.no denne uken. Er det noen som har noen erfaringer/kommentarer til disse? Beklager at det ikke er lagt inn linker, men det fungerer av en eller annen grunn ikke.. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 (endret) Lurer på et par ting. Trenger personen full HD eller er det nok med 720p? Har du peiling på native-oppløsningen til TVen? Splitter personen bildet fra pcen, eller bruker personen kun TVen (og klapser igjen dataen)? For TV-bruk vil jeg absolutt anbefale Logitech K810, og en trådløs mus av et slag. Men jeg har ikke noe spesifikkt forslag til PC, siden det er et stort marked for enkle pcer som denne personen har godt av, og det er egentlig mest opp til hvilket design man liker best. Lykke til! Vil forresten ikke anbefale den acer-maskinen, kjenner noen som har hatt problemer med byggekvalteten på den, og på toppen av det er acer kjendt for å ha dårlige pcer sånn sett. Endret 5. desember 2013 av Jon Håvard (sevs) Lenke til kommentar
malarki Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Hei. Vedkommende trenger ikke full HD. TV-en har 720p, men det er ikke så mye kjøring av skjermbildet over på TV-en. Dette er mer brukt som et eksempel på å illustrere hvilke egenskaper laptopen skal kunne takle. Har selv en Timeline-Laptop med HDMI og integrert grafikk som krasjer når jeg skal kjøre film på TV, og det er fryktelig irriterende. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Asus, har dessverre ikke matt skjerm, http://www.dustinhome.no/product/5010759389/asus-k551lb-ci5-1-6-8gb-500-24-ssd-gt740m-15-6-w8/ Lenke til kommentar
sevs Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Har du prøvd å oppdatare drriverene på laptopen din? Tastaturene til Lenovo er forresten et rent helvette å skrive på. DEt er forresten acer sine tidligere tastatur også. Du må helt i bånn med tasten for at bokstaven skal komme opp på skjermen. Veeeldig travelt. Har du sjekka hva som skjer om du sender 1366x768 oppløsning til tven? Blir det en svart boks rundt hele bildet, slik som på panasonic-tven min? Den simulerer et 768p bilde i en 1080p-ramme, som igjen blir skalert ned til 720p. Tenker at det er best at oppløsningen på pc-skjermen og tven er den samme? Det er forresten oftest (ikke alltid) såre enkelt å skifte til SSD i en bærbar datamaskin. Er sjelden et problem når det gjelder garantier og sånn, heller. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 (endret) Hei Omnithunder. Asusen du linker til ser meget spennende ut, men vet du om dette er Haswell eller Ivy Bridge? Den virker å ha alle kriteriene (uten matt skjerm), så lurer nesten på hva "haken" er. Klarte ikke å finne informasjon om prosessoren og finner ingen omtaler, tester etc. av den på nettet. Endret 5. desember 2013 av malarki Lenke til kommentar
malarki Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Når det gjelder PC-en min, er den en helt annen historie. Tror nesten den har grodd fast i steinalderen med det tempoet den holder. Men men, hva kan man forvente fra Vista... Takk for innspillet på Lenovo-tastaturet, det var ukjent for meg. Jeg har ikke klart å finne en kombinasjon av gode spesifikasjoner og en separat SSD som til sammen koster maks 6000, så prøver derfor fortrinnsvis å se på "pakke"-løsninger som skissert ovenfor. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Hei Omnithunder. Asusen du linker til ser meget spennende ut, men vet du om dette er Haswell eller Ivy Bridge? Den virker å ha alle kriteriene (uten matt skjerm), så lurer nesten på hva "haken" er. Klarte ikke å finne informasjon om prosessoren og finner ingen omtaler, tester etc. av den på nettet. Det er en ny modell, så det er ikke rart du ikke finner tester. CPU'en er mest sannsynlig Core i5-4200U http://ark.intel.com/products/75459/ Asus leverer i all hovedsak PC'er med over middels kvalitet. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Tastaturene til Lenovo er forresten et rent helvette å skrive på. Med unntak av noen få modeller i det nedre prissjikt, så er Lenovo kjent for å ha meget gode tastaturer. Selv billigmodellene har gjennomsnittlig gode tastaturer, så hvor du tar din påstand fra aner ikke jeg. Kom gjerne med en kilde/referanse. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Noen som har noen erfaringer å komme med på laptopen som omnithunder linker til? Jeg er litt skeptisk til å handle uten at jeg vet om det er 4. eller 3. generasjons CPU. Dustin har jo selvsagt ikke åpent på kundeservice i helgene... Endret 7. desember 2013 av malarki Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Samme maskin med større disk http://www.prisjakt.no/product.php?p=2368156 Lenke til kommentar
malarki Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 Ser ut til at den modellen du linker til kun har 4GB ram. Det er viktigere med ekstra ram enn harddiskplass, selv om det selvsagt er en fin bonus. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Ser ut til at den modellen du linker til kun har 4GB ram. Det er viktigere med ekstra ram enn harddiskplass, selv om det selvsagt er en fin bonus. Jeg er enig i det, men poenget er at du får bekreftet at det er Core i5-4200U. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 Det er sant. I og med at det ikke er noen alternative forslag, regner jeg med at dette er noe av det beste man kan få i denne prisklassen i forhold til ønskene mine. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Hvis rask oppstart er kravet ditt, og at det er derfor du har behov for en SSD disk på grunn av det så er det nok best med hybrid. Dermed sparer du penger. Du kan da få sterkere CPU, osv for den samme prisen, med rask oppstart. Da må OS ligge på den hybride SSD disken da. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 Det er helt korrekt at SSD kun vurderes pga den raske oppstarten. Enig i at hybrid derfor kan være mest hensiktsmessig da det er uforholdsmessig dyrt med SSD-PCer i dag. Vil anta (håpe) at produsenten har såpass vett at de legger Windows på SSD-partisjonen på PC-ene de selger, ellers er det jo helt meningsløst. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ja, uten å legge windows på SSD så er ikke dette hensiktsmessig så klart. Jeg regner med at produsenten legger win på SSD, men man vet jo aldri. Eventuelt så kan man ta å ringe eller sjekke det ut på noen måte. Kanskje teste maskinen i butikk eller lignende. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ja, uten å legge windows på SSD så er ikke dette hensiktsmessig så klart. Jeg regner med at produsenten legger win på SSD, men man vet jo aldri. Eventuelt så kan man ta å ringe eller sjekke det ut på noen måte. Kanskje teste maskinen i butikk eller lignende. Tror du produsenten er så dum at "mine dokumenter" plasseres på SSD-delen? Prøv å tenke litt før du kommer med teoretiske svar. Ringe eller sjekke det ut på noen måte? Svar konkret fremfor å skape tvil. Du trenger ikke å svare på poster med mindre du har noe konkret å tilføre. Hvilken PC anbefaler du? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ja, faktisk har jeg opplevd det så det er kanskje best å sjekke det ut slik at man ikke sitter med en maskin med lagringa på en SSD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå