Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

SWOT og PESTEL analyse

Anbefalte innlegg

HEI!

Jeg holder på med en oppgave innen International Business Environment (går på et universitet i London) og har fått oppgitt en bedrift hvor jeg skal analysere det interne (kun KORT om dette står det) og eksterne miljøet til bedriften.

Analyseverktøyene som skal brukes er SWOT og PESTEL, hvor hovedvekten skal ligge på sistnevnte. Bedriften min er Synergy Health Plc, og er en bedrift som tilbyr sterilisering til produsenter av medisinsk utstyr som hovedprodukt. De har flere andre produkter å tilby, hvor alt er for sykehus og annen helserelatert virksomhet. Bedriften er global og har kontorer og fabrikker over hele verden...

OG DA til mitt problem: får ikke til å begynne på PESTEL. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å finne political, economical, legal (osv..) faktorer som kan påvirke Synergy når jeg nå føler at jeg må analysere alle aspekter i hele verden. Jeg trenger et hardt spark i rumpa, så hvis noen har noe og si om dette, eller har en god kilde til hvor jeg kan finne informasjon om noe som kan være relevant, så mottas det med STOR takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PESTEL er svært vanskelig å bruke godt på globalt nivå. Særlig P, E, S og L kan hovedsaklig bare håndteres på nasjonalstatnivå, eller innenfor områder som EU. T og E (Enviroment) er i utgangspunktet relativt globalt, så disse to er litt enklere. Nå har jeg selv ikke brukt PESTEL i særlig grad, men den bruken jeg kjenner til har man alltid brukt geografisk avgrensing, eventuelt sett på lokalt, regionalt og globalt nivå.

Så min angrepsvinkel ville vært å ta utgangspunktet i et land hvor selskapet driver, få satt opp PESTEL relatert til virksomheten i det landet, og så vurdert hvilke av faktorene som er mer globale og laget en global analyse basert på dette. F.eks ville PESTEL relatert til virksomhet i Norge eller i India kunne avvike relativt mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...