BirgerCaC Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 For meg så gir ikke trening meg noe annet enn eventuelt muskler. Så jeg tror at dette med energi kun er noe tull slik som folk i f eks media vil ha det til. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Da er det noen av puslebitene du setter feil. Det gjelder ihvertfall meg, jeg merker flere ting med treningen. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Ja, men når man må gjøre så mye for p fp bedre energi, så bruker du så mye tid å energi på å få energi, og det mener jeg er idiotisk. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Ja, men når man må gjøre så mye for p fp bedre energi, så bruker du så mye tid å energi på å få energi, og det mener jeg er idiotisk. ... Du trener ikke for å få energi. Du trener for å bli mer utholdenhet, bli sunnere, få mer overskudd etc. Du spiser (sunt), hviler og sover for å få energi. 1 Lenke til kommentar
Svar Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg begynte for en stund siden å telle kalorier på det jeg spiser. Er ikke super nøye på alt mulig, men trener 2 dager i uken, spiser ca 2200kalorier om dagen. Jeg tar en kebab når jeg føler for det. Blir mer mett av en kebab enn burger. Holder meg mest mulig unna sukker, så langt jeg kan. Etter at jeg begynte å visualisere hva jeg spiser, fant jeg ut at jeg ihvertfall har halvert inntaket, kansje til og med delt det i 3. Føler meg bedre også, litt morro er det også 2-3Liter energi drikker? Det er jo nesten bare sukker og koffein det, ikke rart at du føler deg elending og tydeligvis har koko døgnrytme, ikke vondt ment. 1 Lenke til kommentar
Q.Q Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg føler hvertfall at jeg er mye mer opplagt gjennom dagen. Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Har bare 4 brett energidrikk igjen så er snart tomt og da skal jeg ikke kjøpe det så ofte lenger. Så da går det forbruket veldig ned, heldigvis. I dag sa en bekjent eg ikke har sett på lenge at jeg så mye bedre ut, så da har vel treningen en viss effekt. Ble veldig glad og fikk litt motivasjon igjen. Jeg syns ikke en liten kebab i uka er så ille, jeg pleide å spise en stor hver dag og ikke trene. På jobb i dag ble jeg ikke svett selv om jeg stressa masse, før så pleide jeg å bade i svette. Det kjentes bra ut. Døgnrytmen er helt voldtatt men det går bra. Det blir stort sett 80-90 min med sykling hver dag og jeg mener det blr gå bra, for jeg blir ikke lenger tømt for energi av det. Kan faktisk gjøre det med en gang jeg står opp uten å ødelegge dagen Lenke til kommentar
Svar Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 kebab av kjøtt og ikke bare farse er ikke så ille synes jeg, det er mye bra mat i den vist man ser bort i fra brød og saus. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Kebab er ikke ille, og heller ikke brød. Kanskje litt sausen, men likevel. Ja, ja vi skal ikke diskutere Kebab nå, men... Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Få energi av å trene? De som påstår det har enten misforstått energibegrepet eller kjenner ikke til termodynamikkens lover. Du mister energi av å trene, mens du får energi av å spise f.eks sjokoladekake. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Han over her deler det samme syntes som meg! Meget bra! Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Etter å ha lest de to siste kommentarene, la oss nå bli enige om at "få energi av å trene", ikke referer til en termodynamisk endring, men heller til en subjektiv allmenntilstand. Altså; det er et begrep i dagligtalen som ikke nødvendigvis er matematisk korrekt, men som fortsatt har gyldighet i den forstand at en person som jevnlig holder seg i aktivitet vil også jevnt over ha mer energi og overskudd i hverdagen enn en som benker seg ned foran PC'n hele dagen og spiser grandis. 4 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Nå som jeg har trent meg ganske langt ned i vekt, så opplever jeg plutselig at matinntaket mitt har en overdrevet stor påvirkning på min allmenntilstand. Drikker jeg en flaske med brus, kan jeg glemme å konsentrere meg og føler et energikick som går raskt over. Spiser jeg proteinrik mat, blir jeg trøtt. Spiser jeg firkorngrøt til frokost, klarer jeg å tenke i løpet av dagen og har en stabil dag. Trener jeg, så føler jeg et behov for å unngå sukker og sjokolade etter trening, men føler et behov for kjøtt og grønnsaker, og opplever at kroppen min rett og slett VET hva den trenger. Samtidig så opplever jeg at når jeg har gått tre til fire dager uten å spise noen form for produkter med mye sukker, så føler jeg absolutt ingen trang til å spise snop neste helg, utenom som vane. I flere uker har jeg forsøkt å drikke caffe latte machiatto med redusert sukkermengde i stedet for å drikke brus, og nå drikker jeg "aldri" brus. Sukker har en helt absurd sterk avhengighetsskapende effekt på meg, som ser ut til å bare vare i noen dager etter (relativt store) inntak. Etter fem dager uten søtsaker, så smaker ikke sjokolade eller cola godt -- det smaker bare godt dagen etter første dag med inntak; når avhengigheten er gjenskapt. Etter å ha lest de to siste kommentarene, la oss nå bli enige om at "få energi av å trene", ikke referer til en termodynamisk endring, men heller til en subjektiv allmenntilstand. Altså; det er et begrep i dagligtalen som ikke nødvendigvis er matematisk korrekt, men som fortsatt har gyldighet i den forstand at en person som jevnlig holder seg i aktivitet vil også jevnt over ha mer energi og overskudd i hverdagen enn en som benker seg ned foran PC'n hele dagen og spiser grandis. Mer muskelmasse gjør definitivt også at du orker å arbeide mer og raskere selv om opplevelsen av mestring er forsvinnende liten i og med at én treningsøkt ikke gir noen målbar økning i arbeidskapasitet i løpet av de neste fire ukene. ... Men sykling og jogging de to treningsformene som gir absolutt minst mestringsfølelse. Da snakker jeg av erfaring: Det blir aldri mindre tungt å sykle opp bakkene hjemover, fordi farten du holder alltid holdes relativt til din evne til presse musklene, og fleksibiliteten giret gir gjør at du alltid finner et gir som gir deg samme opplevde motstand som de 100 forrige gangene du syklet oppover bakken, som gjør at du føler den akkurat samme følelsen hver eneste bidige gang: Slit, slit, slit, slit, slit, slit, slit, utslitt, utslitt, utslitt, siste resten, men i helvete da er ikke bakken ferdig snart?, der var toppen, nei der var toppen, skal det ikke være lettere å sykle nå som der er flatt da?, DER! Endelig på toppen... FAEN så tungt, ALDRI MER! At klokken tikket to minutter mindre hjelper fint lite når følelsen er nøyaktig den samme hver gang og mestringsfølelsen totalt uteblir. Endret 8. desember 2013 av Red Frostraven Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Har bare 4 brett energidrikk igjen så er snart tomt og da skal jeg ikke kjøpe det så ofte lenger. Så da går det forbruket veldig ned, heldigvis. I dag sa en bekjent eg ikke har sett på lenge at jeg så mye bedre ut, så da har vel treningen en viss effekt. Ble veldig glad og fikk litt motivasjon igjen. [...] På jobb i dag ble jeg ikke svett selv om jeg stressa masse, før så pleide jeg å bade i svette. Det kjentes bra ut. Døgnrytmen er helt voldtatt men det går bra. Det blir stort sett 80-90 min med sykling hver dag og jeg mener det blr gå bra, for jeg blir ikke lenger tømt for energi av det. Kan faktisk gjøre det med en gang jeg står opp uten å ødelegge dagen Du kan bytte til granateplejuice, eller appelsin-, eple- eller andre juicer. Andre merker slike forandringer bedre, så ta det med deg! :thumbsup: Du trenger søvnen. Det er da muskler bygges. So fix it. Good luck. Jeg syns ikke en liten kebab i uka er så ille, jeg pleide å spise en stor hver dag og ikke trene. Kebab er ikke ille, og heller ikke brød. Kanskje litt sausen, men likevel. Ja, ja vi skal ikke diskutere Kebab nå, men...I mine øyne er de fleste brødene de selger i butikken søppel. Og de er bedre enn pitabrødene i kebaben. Spør du meg holder det med en kebab i måneden. Poeng? Alt er relativt. Sammenlignet med sunn mat så er det ikke god næring. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 At klokken tikket to minutter mindre hjelper fint lite når følelsen er nøyaktig den samme hver gang. Helt uenig. At klokken viser 2 minutter mindre og du ikke føler deg mer sliten enn sist gang er det som gir mestringsfølelsen. Det gir en mye bedre mestringsfølelse å løpe 10km på 38 min, enn å løpe de samme 10 km på 65 min. Å løpe 3 km på 11 min gir en mye mer mestringsfølelse enn å løpe 3 km på 17 min. Dette vet jeg av personlig erfaring. Ville ikke si at sykling og løping generelt sett gir mindre mestringsfølelse. Det tipper jeg alle de som løper og sykler til vanlig er helt enig med meg i. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Mestringsfølelse er å oppnå resultater. Desto større resultater på kortere tid, desto mer mestringsfølelse. Karate, kickboxing, klatring, turn, basketball og håndball har alle gitt meg mer mestringsfølelse enn jogging og sykling, fordi man opplever mer forbedring på flere områder, oftere. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Har ikke fått noe mer energi og vil fortsatt legge meg etter en dag på skole/jobb eller når jeg vært oppe rundt 10 timer. Jeg sover helst ca 12 timer for å ikke gjespe hele dagen Her har du problemet. For mye søvn er ikke bra. Det tapper deg for energi, og gjør deg bare mindre opplagt. 7-8 timer pr. døgn er sett på som optimalt for de fleste. 12 timer er alt for mye. Ikke legg deg for å sove før natten (det tar ikke så lang tid å bli vant til det så du ikke føler det behovet lenger) og ikke sov 12 timer. Etter en liten stund blir kroppen vant til det, og justerer seg etter det. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 I dag sa en bekjent eg ikke har sett på lenge at jeg så mye bedre ut, så da har vel treningen en viss effekt. Ble veldig glad og fikk litt motivasjon igjen. Jeg syns ikke en liten kebab i uka er så ille, jeg pleide å spise en stor hver dag og ikke trene. På jobb i dag ble jeg ikke svett selv om jeg stressa masse, før så pleide jeg å bade i svette. Det er helt vanlig at andre ser det bedre, og da gjerne folk du ikke møter hver dag. Endringer i fysiologien går gradvis, og du som "ser deg selv i speilet hver dag", vil ikke merke endringene like godt - fordi endringene er skjer gradvis. En kebab/burger i uka er ikke så farlig, det er det å spise slik mat "hver dag" som er farlig. Årsaken er at det inneholder ofte mye fett og salt. Hvis du koser deg med en kebab, gjør det. Det er ingen grunn til å slutte å spise noe man synes er godt, men det kan være en god idé å begrense inntaket. Ikke like ofte og ikke like store porsjoner. Litt mindre av den feite sausen, men kanskje heller litt mer av det proteinrike kjøttet? Flott at du har begynt å merke effekten av treningen i hverdagen - det er jo slike ting som gjør at man virkelig merker at det man holder på med har en effekt. Lykke til videre, men ikke glem at kroppen også trenger å restituere, så det er helt OK å ta en hviledag også. Hvis du vil variere litt, noe som i alle fall for meg fører til at det er lettere å holde motivasjonen oppe, så vil jeg anbefale å prøve roing. Roing er beinhardt og mer effektivt enn sykling. Man bruker hele kroppen under roing, noe som gir høy "bang for bucks"-faktor. 1 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Morro at du nevner roing. Vurderer å kjøpe meg en liten kano til sommeren, må jo være knall trening og koselig når det er lite vind Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå