Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spsm om ADSL og oppsett av netverk. Newbie.

Anbefalte innlegg

Jeg får ADSL fra BKK til privatbolig om 2 måneder, og i den forbindelse lurer jeg på et par ting når det gjelder å sette opp nettverk.

I nettverket skal jeg ha 1 stasjonær, 1 bærbar og en PS2 online.

1. Noen som vet om BKK leverer ADSL-modem eller router ?

(Jeg vet at f.eks Telenor leverer modem, og NGT router.)

2. Huset har vanlig analog telefonlinje, og hovedkontakten er i 2. etasje, og alt som skal i nettverk står i kjelleren.

Kan jeg strekke en nettverkskabel fra splitteren og ned i kjelleren slik at modem/router står i kjelleren ?

3. Har jeg forstått det riktig at; ved hovedkontakten til telefonen blir det montert en splitter som skiller telefoni og data. Fra splitteren kobles så et ADSL-modem eller en router, som så kobles til pc-utstyr ?

4. Hvis BKK leverer router, kan jeg da koble en trådløs router i den eksisterende routeren, slik at jeg får trådløst tilgang med den bærbare.

Jeg har sendt mail til BKK-bredbånd, men får kun til svar at de vil komme tilbake til det når det nærmer seg levering. Sentralen ventes ferdigstillt 1.desember.

Jeg derimot har lyst å planlegge og kjøpe inn noe av det jeg trenger underveis som trådløse router og kabler.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cfOgpBusmt

merk at total lengde på cat 5 er 100 meter fra start til endepunkt, avhengig om du monterer en kontakter e.l. (trenger du mer enn 100 meter (noe du sikkert ikke gjør) trenger du en repeater).

merk at du bør ha minst mulig avstand mellom splitter og adslmodem/router (lang avstand skaper packetloss..)

Lenke til kommentar
Jeg får ADSL fra BKK til privatbolig om 2 måneder, og i den forbindelse lurer jeg på et par ting når det gjelder å sette opp nettverk.

2. Huset har vanlig analog telefonlinje, og hovedkontakten er i 2. etasje, og alt som skal i nettverk står i kjelleren.

Kan jeg strekke en nettverkskabel fra splitteren og ned i kjelleren slik at modem/router står i kjelleren ?

3. Har jeg forstått det riktig at; ved hovedkontakten til telefonen blir det montert en splitter som skiller telefoni og data. Fra splitteren kobles så et ADSL-modem eller en router, som så kobles til pc-utstyr ?

Splitteren monteres før første telefonkontak, mellom splitter og modem trenger du bare et par (2ledninger), i de fleste hus med analoglinje ligger det et ledig par som du kan bruke til dette og på den måten slippe og kable noe ekstra.

Lenke til kommentar
OK, takk for svar begge.

Da tror jeg det blir løst ved at Splitter og ADSL modem står i 2.etasje, og så trekker jeg en nettverkskabel ned i kjelleren har routeren i den.

Høres det ut som en fornuftig løsning ?

Som regel mye enklere og bare kable mellom splitter og modem som sagt, har du telefonutak i kjelleren er det sannsynlig at kablingen ligger klar allerede.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Jeg har telefonuttak i kjelleren.

Men hvordan blir det med packetloss ?

merk at du bør ha minst mulig avstand mellom splitter og adslmodem/router (lang avstand skaper packetloss.."

Det vil bli ca 7 meter kabel mellom splitter og uttak i kjeller.

(pga det er kun 1 uttak i kjeller og ledningen skrår fra midten av stuen og ned til hjørnet på kjeller)

Tror dere dette vl gå greit ?

Hvordan oppleves packet loss, blir det generelt tregere hastighet eller går det liksom i rykk og napp ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt

nah.. egentlig ikke.. bravida installerte telenor adsl hos oss, og sa at det ikke var noe problem med lengde mellom splitter og modem, så de la opp ca 10-20 meter mellom modemet og splittern siden det passa best. hadde et helvetes packetloss, gikk i rykk og napp, og etter litt nærmere etterforskning viste det seg at det bare kunne være et par meter. flytta modemet til splittern, og problemet forsvant.

Lenke til kommentar
nah.. egentlig ikke.. bravida installerte telenor adsl hos oss, og sa at det ikke var noe problem med lengde mellom splitter og modem, så de la opp ca 10-20 meter mellom modemet og splittern siden det passa best. hadde et sørens packetloss, gikk i rykk og napp, og etter litt nærmere etterforskning viste det seg at det bare kunne være et par meter. flytta modemet til splittern, og problemet forsvant.

Da var det nok noe med koblingen, i og med linja kan være over 5 kilometer så er det litt sært at de siste 2 -3 meterene skulle være avgjørende.

Har selv koblet opp mange GDS med laang kabel mellom uten noe problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt

Da var det nok noe med koblingen, i og med linja kan være over 5 kilometer så er det litt sært at de siste 2 -3 meterene skulle være avgjørende.

Har selv koblet opp mange GDS med laang kabel mellom uten noe problem.

mulig det, vet også at det teoretisk sett er mulig å ha lang linje.. også mulig at linja er skikkelig crappy hos oss.. må også huske at trafikken mellom splittern og modemet har større spennvidde enn vanlig telefon, og blir derfor mer sensitiv.. bare noe å ha i bakhodet når man installerer, så slipper man å gjøre alt på nytt etter 80% packetloss.. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...