Gå til innhold

[Løst] ICY BOX IB-116St-U3 tar ikke 3TB GPT disker.

Simkin

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en slik: ICY BOX IB-116StU3-B Docking Station

Jeg har flere 3TB og 4TB disker som er GPT disker, og disse dukker ikke opp når jeg stapper de nedi. Derimot gjør de mindre diskene mine med MBR dette.

Når jeg går inn i diskbehandling, så ser jeg disken, men får da beskjed om att disken må initialiseres.

Meningen var jo å bruke diskene til å hotswappe med denne docken når jeg trengte det, men må diskene som skal i docken være MBR?

Edit: Denne docken trenger en Firmware oppdatering, legger den ved her slik att andre evt kan bruke den også.

IB-116StU3.zip

Endret av FiveInline
La inn link med navn på produktet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jeg ikke tro. Vil heller tro at det har noe med størrelsen å gjøre.

Men sjekket tekniske data hos RaidSonic, der står det at HDD capacity er 'unlimited'.

Kan det ha noe med driver for USB Mass Storage å gjøre, mon tro? Hvilken Windows versjon har du?

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke tro. Vil heller tro at det har noe med størrelsen å gjøre.

Men sjekket tekniske data hos RaidSonic, der står det at HDD capacity er 'unlimited'.

Kan det ha noe med driver for USB Mass Storage å gjøre, mon tro? Hvilken Windows versjon har du?

Windows 7 Home Premium 64bit.

Jeg har bl.a en 500GB og en 2TB disk som er MBR, begge disse dukker opp. Mens f.eks 3TB diskene som er GPT, ikke gjør det. Men de dukker som nevnt opp i diskbehandling, men får da beskjed om att de må initialiseres. Disse diskene virker som de skal ved intern sata tilkobling.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Og jeg tviler. Ser ingen logisk grunn til at GPT skulle påvirke dette.

Når Diskbehandling sier at disken må initialiseres så tyder det på at den ikke ser første sektor. Det eneste initialisering gjør er å skrive til første sektor. Denne er lik for MBR og GPT.

Har selv en USB-SATA interface, den takler heller ikke en 3TB disk. Men den er noen år gammel, så er kanskje ikke representativ for dagens produkter.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å konvertere 500GB disken til GPT, og det gikk fint. Disken leses i docken.

Men hvis docken skal klare "unlimited", så skal jo ikke 3TB disker være noe problem? Jeg har prøvd 4 forskjellige 3TB, 3 av diskene er fulle, mens den siste er 3 kvart full.

Når jeg putter diskene i docken kommer det en "oppdaget enhet lyd" i windows, og det blinker i docken, men det skjer ikke noe mer.

Og hvorfor dukker de opp med "unallocated" i disk manager? der står hele størrelsen på disken (2.794TB)

Bør jeg sende inn igjen docken å kjøpe en annen?

EDIT: Det ser ut til jeg ikke er alene

http://www.overclock.net/t/1230230/3tb-hdd-needs-to-be-initialized-when-on-usb-3-0-docking-station

It is the same problem for my two 3.5" sata enclosure, Orico 7619sus3 (ASM1051) and Orico 7629RUS3 (JMS539 &JMB390). GPT initialized and formated 3TB HDD can not be recognized as initialized and formated when swap to another enclosure. The problem is due to different USB3.0 controllers. But there is not such problem for 1TB MBR initialized.

Det ser altså ut til att det kan være usb 3.0 kontroller(e) som tuller?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Tja, ville ikke tatt et foruminnlegg som fasit for hva problemet ligger i (gjelder nok her også :innocent: ).

At den kommer opp som unallocated er nok fordi den ikke leser partisjonstabellen. Jeg tror den leser en annen plass fordi det blir rot med addresseringen.

Har tidligere gjort noen forsøk med min USB-SATA. Jeg kunne initialisere en 3TB disk og lagre filer på den, men når jeg så koblet den til med SATA så var den ikke initialisert.

Dog fikk jeg også feil størrelse på disken, så det var verre problemer før.

Det selges jo 3 og 4 TB eksterne USB disker, og jeg formoder at de fungerer. Så jeg antar problemet ligger i selve docking stasjonen, og at frasen 'unlimited' er tatt ut av luften.

Lenke til kommentar

Jeg har også en slik: ICY BOX IB-3640SU3 HDD Kabinett

Der fungerer alle 3TB diskene uten problemer. Og selv om denne boksen er litt mer sofistikert enn en enkel dock, så er vel prinsippet det samme; Sata->USB

Men, jeg får vel bare leve med att jeg ikke får brukt 3TB diskene mine i den docken :hrm:

Endret av Hårek
La inn link med navn på produktet
Lenke til kommentar

Det er jo dumt at det fremdeles selges dockingstasjon med 2 TB grense. Kan se ut som Komplett har 'glemt' å opplyse om hva den kan håndtere, slik de gjør med det kabinettet.

PS: Har redigert postene dine og lagt inn navn på produktene. Det kan være litt irriterende å lese poster hor det bare står "en slik" og en link. Da må man klikke på en link for å se hva det er snakk om. Om noen år blir kanskje linken død.

Det var dessuten ikke mulig å finne denne tråden ved å søke på produktet. Problemstillingen kan være av interesse for flere.

Lenke til kommentar

Det er jo dumt at det fremdeles selges dockingstasjon med 2 TB grense. Kan se ut som Komplett har 'glemt' å opplyse om hva den kan håndtere, slik de gjør med det kabinettet.

Men nå står det jo på produsenten sin side

HDD capacity: No limit (http://www.raidsonic.de/en/products/external-cases.php?we_objectID=8241)

Så tror ikke komplett er de å skylde på her, men heller Raidsonic.

Jeg synes uansett, det er helt merkelig, att man ikke skal få brukt 3TB disker i docken.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

En liten oppdatering.

Jeg sendte Raidsonic en mail, og fikk en firmware oppdatering som fikset problemet.

Fiksen het "FW bugfix - GPT", så det var tydeligvis noe der.

Nå fungerer værtfall docken med 3TB disker :w00t:

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...