Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye energi for å ha flytende vann i vinterkulda?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å pimpe opp hundegården litt.

En liten fontene skal jeg lage uansett, men så kom jeg på at hvis jeg legger til et varme-element så kan jo denne flotte fontenen dure på om vinteren og.

Men så lurer jeg på, hvor mye trenger jeg å varme opp vannet for at hele sulamitten ikke skal fryse? Jeg tenkte å lage en liten fontene med kun noen få liter i "karet". Så det vil være bevegelse/sirkulasjon i vannet omtrent hele tiden. Men pumpa er sikkert ikke så glad i å jobbe i drøye norske minusgrader. Så jeg tenkte å varme opp vannet før det går inn i pumpa.

Min første tanke var å lage en beholder i rustfritt eller næringsmiddelgodkjent plast, og ha et varmelement i beholderen. Det vil da bli inn på toppen, og ut i bunn, og et element i midten av beholderen som varmer opp vannet på sin vei mot bunn.Problemet med denne løsningen er at jeg finner ikke elementer som er under 1kW. Jeg orker ikke spe på strømregningen med noe som brenner 1kW kontinuerlig. En PID blir også litt å ta i mtp at det er til hundegården.

Min andre tanke er å ha et kobberrør mellom bunn av fontenen og pumpa, og tvinne en reptil-varmekabel rundt denne, og så isolere det lille rommet hele greia står i. Reptilkabler er som oftest på 25-100W såvidt jeg har skjønt.

Men, i bunn og grunn, hvor mye effekt trenger jeg? Reptilkabelen virker mest fristende mpt at jeg ikke finner små nok elementer.

Andre forslag tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan knuse vannkokeren og ta ut varmerøret. Jeg vil tippe at du trenger et varmerør pr 10 liter. Du må nok knuse en del for å få nok til fontenen din.

Men det finnes sikkert andre løsninger også men dette var det eneste jeg kom på :)

Hehe, det er nettopp et slikt element jeg mente. Men at jeg ikke vil ha fordi de bruker mye strøm.

Lenke til kommentar

Hehe, det er nettopp et slikt element jeg mente. Men at jeg ikke vil ha fordi de bruker mye strøm.

Uansett hvilken varmekilde du har; de bruker ikke mer strøm en den varmer de gir :) F.eks. en 500w *stømsparende* ovn gir ikke mer varme enn en 500w strømslukende ovn. Watt er watt uansett hvordan man snur og vender på det ;)

Jeg har også et annet eksempel: en 60 watt lyspære gir 60 watt varme :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

En selvregulerende varmekabel hørtes ut som greia for meg. her vil du ha en kabel som gir effekt etter hvor kaldt det er. og de kan kappes ned i små lengder også.. Om den skal ligge i vann så må du passe på å få skjøten og endeskjøten SKIKKELIG tett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...