martibs Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Jeg har vannkjøleren H60 fra Corsair, og er ikke fornøyd med støynivået på den medfølgende viften. Derfor vil jeg bytte den ut med en mer stillegående vifte, som fortsatt kan flytte nok luft til radiatoren. Det som er viktig, er at viften er så stille som mulig under idle last. Dersom den skulle bråke litt når CPU-en blir belastet, er ikke det så farlig. De jeg har sett på, og vurderer, er Silent Wings 2 fra Be Quiet og Scythe Gentle Typhoon. Noen erfaringer med disse? Noen andre forslag? Kan man kjøre push/pull-oppsett med lavere RPM, og få samme air flow som ved bare push med høyere RPM? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 (endret) Kjører push pull med min H70, bruker selv Noctua vifter selv om de ikke ser ut i måneskinn engang. Jeg bruker de medfølgende low RPM koblingene, har ikke hatt noe problem med de. Er heller ikke noe poeng å la viftene kjøre for fullt. Sjekk gjerne hva som er minimum RPM på viftene før du kjøper. Endret 5. desember 2013 av xClaymanx Lenke til kommentar
pmLai Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Jeg har ingen erfaring fra de viftene du nevnte, men har hørt og lest gode ting om Scythe Gentle Typhoon. Personlig kan jeg anbefale Noctua NF-F12. På disse er bladene designet på en måte at den fokuserer luftstrømmen mere i en rett linje gjennom radiatoren enn at den skal dytte luften gjennom som en slags "cone". Hvor vidt dette faktisk hjelper vet jeg ikke, men kan si at jeg har opplevd marginalt bedre temperaturer med disse kjørende på 1500 RPM i forhold til de som fulgte med på mitt H100i som kjørte på 2600 RPM? Det jeg vet helt sikkert er at jeg nå i alle fall har så og si den samme temperaturen på min CPU som det jeg hadde med de medfølgende viftene, men med betraktelig mye mindre støy. Når det gjelder det andre spørsmålet ditt så tror jeg du ikke får noe særlig mer air flow av å gå push/pull en om du skulle ha gått push eller pull alene. Du vil bare legge til mer støy enn du får lavere temperaturer. Ta en titt på denne videoen: Her anbefales det å kjøre i pull fordi det da er mye lettere å rense radiatoren for støy uten å skru av noen ting som helst. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Angående den videoen kan det virke som han har dratt inn luft utenfra uten noen form for filter. Da blir radiatoren seende slik ut. Kan liksågodt dra luft igjennom innenfra kabinettet sålenge du har god luftstrøm Lenke til kommentar
martibs Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Kjører push pull med min H70, bruker selv Noctua vifter selv om de ikke ser ut i måneskinn engang. Hvordan fikk du montert det? Kan man sette på viftene på begge sider av radiatoren med medfølgende skruer? Lenke til kommentar
pmLai Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 (endret) Angående den videoen kan det virke som han har dratt inn luft utenfra uten noen form for filter. Da blir radiatoren seende slik ut. Kan liksågodt dra luft igjennom innenfra kabinettet sålenge du har god luftstrøm Ja det blir nok så grumsete om man drar lufta fra utvendig og inn i kabinettet. Jeg kjører med å presse luft fra inni kabinettet og ut gjennom radiatoren da jeg har bra med air flow. Skulle man likevel trekke luft fra utsiden og inn så blir det likevel lettere å rengjøre om man da kun kjører pull (såfremt man har tilgang til den tilgrisete siden av radiatoren uten å skru den av da.) Endret 5. desember 2013 av pmLai Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Hvordan fikk du montert det? Kan man sette på viftene på begge sider av radiatoren med medfølgende skruer? Det kommer an på hvilket kabinett du har. Jeg monterte det først inni et gammelt kabinett og da var de medfølgende skruene for korte fra utsiden på venstresiden. Monterte da med lengre skruer. Kjøpte nytt kabinett som var litt mer ment for formålet ut det fungerte med radiator i midten med vifter på begge sider med medfølgende skruer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå