Gå til innhold

Oppløsning High/Normal i 1600*1200

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg forskjellen på

high og normal oppløsning ?

Har et Olympus 5050-z som på alle bilde størrelser

har et valg på enten high eller normal.

Hvis jeg velger 1600*1200 på high får jeg plass til 181 bilder

og på normal får jeg 515 bilder begge på 1600*1200. (256mb kort)

Tok et likt bilde for å se om jeg så forskjell, men jeg

så ikke noe med min øyne hvertfall hehe :o

Så hvis noen har en forklaring og en anbefalling på

hvem som er bedre å bruke, hadde dette vært fint :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Videoannonse
Annonse
Det er vel hvor komprimert bildene blir. Altså vil det være bedre bildekvalitet på det bildet som er tatt med "high quality", selv om oppløsningen er den samme.

8810692[/snapback]

Det stemmer, kvalitet er komprimeringsgraden på bildet, som lagres i jpg-formatet på de fleste kameraer. I dette formatet kan man komprimere dataene ganske mye før det blir synlig i bildet.

Det viser seg at det ofte er liten forskjell mellom high og normal, og at de fleste har vanskeligheter med å skille de. Kommer nok an på motivet.

Så for de fleste bildene er det helt greit med Normal, da får du jo bedre plass på minnekortet, og det tar mindre plass på PC og backup.

Bruk heller High hvis det er mer kritiske bilder du skal lage forstørrelser eller jobbe videre med.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke ser noen forskjell så er jo valget greit ;)

Personlig kjører jeg alltid på max kvalitet - et bilde kan jo sjelden tas 'på nytt'.

Husk at minnekort er superbillig nå; man får jo et 1GB kort (4x den størrelsen du har idag) for et par hundrelapper, så å gå ned på kvalitet for å spare plass er vel kanskje ikke noe sjakktrekk sånn sett...

Lenke til kommentar

Megabump! Denne stenges.

Trådstarter postet denne for nesten 4 år siden så jeg regner med at han har tatt ett steg videre i utviklingen. I allefall så tar han nå bilder med ett Nikon D80 ifølge EXIF-informasjonen i bildene på hjemmesiden hans.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...