Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Skulle løfte laptoppen opp fra bordet og tok tak på høyre side av skjermen, noe den ikke tålte, skjermen ble først hvit rundt der hvor tommelen min var, og litt etterpå bare grå striper over hele skjermen, tror den er ødelagt.

1) Går det an å skifte skjerm? Er det så enkel en operasjon at jeg kan gjøre det selv? Omtrentlig pris?

2) Den er en hvit Samsung pc med matt skjerm og maskina er rundt 7 mnd gammel; kan dette være en garantisak? Burde ikke skjermen ha tålt at jeg tok tak i rammen rundt og løftet den etter denne?

Jeg vil si det er en lettvekt-pc, lite metall, nesten alt er plast, uten dvd-spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantisak er det ikke. Dette er brukerfeil.

Men det kan fikses. Det går an å bestille skjerm og montere selv. Eller du kan levere den inn et sted og få de til å gjøre det for deg. Om du kan gjøre det selv er vanskelig å svare på. Det er ikke akkurat som å bytte et skjermkort eller lignende i en stasjonær. Er jævlig mange skruer osv. som må ordnes. Prøv et søk på ebay på modellnummeret på maskina di og "screen" om du vil forsøke deg.

Lenke til kommentar

Jeg byttet skjerm på sønnens bærbare nylig. Det var hvertfall en enkel operasjon med et par skruer og ribbon-kabel. Det finnes guider på youtube og skjermer på Ebay. Har man ikke for mange tommeltotter så bør det være en grei sak.

EDIT: Problemet med å løfte laptop etter skjermen. er at man vrir på den om det ikke er stivt metallskall på baksiden. Man må aldri løfte flimsy laptops på den måten...

Skjermene er både stive og skjøre som tynt glass pr dato.

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar

Garantisak er det ikke. Dette er brukerfeil.

Men det kan fikses. Det går an å bestille skjerm og montere selv. Eller du kan levere den inn et sted og få de til å gjøre det for deg. Om du kan gjøre det selv er vanskelig å svare på. Det er ikke akkurat som å bytte et skjermkort eller lignende i en stasjonær. Er jævlig mange skruer osv. som må ordnes. Prøv et søk på ebay på modellnummeret på maskina di og "screen" om du vil forsøke deg.

Hvordan kan du så kategorisk slå fast at dette ikke er en garantisak? Det framgår ikke av svaret ditt.

Jeg synes det er litt vel lettvint å bare slenge fram en påstand og vil gjerne høre begrunnelsen din.

Jeg har tenkt å ta den runden på ebay litt senere i dag, må gå for å skifte skjerm sjøl om det går, for hvis ikke vil vel en reparasjon nesten koste det samme som ny maskin?

Lenke til kommentar

Garantisak kan det fortsatt være, noen er grei med sånne ting. det virker også som om byggekvaliteten ikke er helt på topp om et løft etter skjermen ødela den, men det kommer jo også an på størrelse og vekt på bærbaren. om det er et stort monster av en bærbar er det forståelig at skjermen blir ødelagt, men om det er en liten lett pc så burde den tåle det. har selv en 13" zenbook der skjermen ofte blir brukt som håndtak når den fraktes korte distanser.

Lenke til kommentar

Jeg byttet skjerm på sønnens bærbare nylig. Det var hvertfall en enkel operasjon med et par skruer og ribbon-kabel. Det finnes guider på youtube og skjermer på Ebay. Har man ikke for mange tommeltotter så bør det være en grei sak.

EDIT: Problemet med å løfte laptop etter skjermen. er at man vrir på den om det ikke er stivt metallskall på baksiden. Man må aldri løfte flimsy laptops på den måten...

Skjermene er både stive og skjøre som tynt glass pr dato.

Jeg er forholdsvis netthendt så det bør kunne gå om det ikke er verre enn det du beskriver.

Dette er den femte bærbare pc-en jeg har hatt og er nokså sikker på at alle de er blitt løftet på samme måten uten samme resultat. Ingen av de var Samsung og jeg hører i dag at flere har hatt problemer med de nyere pc-ene fra Samsung, de er rett og slett for dårlige mekanisk, blir det hevdet.

Det jeg stiller spørsmål ved om dette er en garantisak eller ikke, er nettopp om konstruksjonen er for svak. Bør ikke alle maskiner noe over "billigklassen" tåle daglig bruk, sjøl om det også kan innebære litt hardhendt bruk?

Lenke til kommentar

Det er et godt spørsmål, men jeg tror nok du ligger dårlig an i en garantisak mot de.

(Her er det ei som vant fram... http://www.dinside.no/871603/vant-med-sprukket-skjerm )

Så lenge toppdelen med skjermen er litt fleksibel, så kan man ikke utsette den for bøying eller vridning med særlig kraft. Løfter man derimot maskinen etter tastaturdelen, så vil den tåle normal røff behandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...