Gå til innhold

Trenger råd ang. kjøp av hjemmekino.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Håper dere kan være overbærende med enda en "Hjelp-til-bla-bla"-tråd :)

Det har seg slik at det en julegave som skal anskaffes, og siden jeg er den med mest "teknisk" innsikt i spleiselaget på gaven, har jeg fått jobben med å undersøke muligheten for å anskaffe et rimelig OK hjemmekinoanlegg. Når det kommer til surround/stereo, så svikter min tekniske innsikt, så jeg tenkte kompetansen til diskusjon.no kunne være til god hjelp :)

For det er det ikke uttrykt noe ønske om at dette må være "svære greier", altså er det i utgangspunktet ikke noe behov for å gå opp på et entusiast-nivå. Dette er en person som sannsynligvis ikke kommer til å bli veldig bitt av "basillen" det er å få best mulig lyd, men som sannsynligvis vil være godt fornøyd med noen hakk opp fra lyden fra TV-en. Vedkommende som evt skal få dette har behov for et system som fungerer bra til film, såvel som musikk. Såvidt jeg veit, så dreier kildene seg om PS3 til film, musikk via iTunes gjennom Mac/iPhone/iPad. Jeg har ikke vært i vedkommendes leilighet, men jeg veit at det ikke dreier seg om en spesielt stor stue.

De økonomiske rammene er 4000 NOK, og helst ikke noe over det. Slik jeg har tenkt det, etter å ha googlet litt rundt, lest litt på forum, etc, så er det muligheter for gode oppgraderinger, selv i et relativt "simpelt" system (ikke for simpelt, selvfølgelig), om man skulle ønske det i fremtiden. Derfor, så tror jeg at et "komplett" system, altså en eller annen pakkeløsning, kan være en god gave til vedkommende.

Så, konkret, så har jeg trålet gjennom diverse nettbutikker de siste par dagene på leting etter noe som kan være passende. Jeg kom til slutt over dette Yamaha systemet, som jeg - basert på min såkalte "innsikt" - vurderer til å være en OK løsning, og som virker å kunne tilfredsstille den som vil få gaven. Jeg håper derfor at noen med litt større innsikt enn meg kan fortelle meg om det faktisk er OK, eller om jeg er helt på jordet. Basert på noen søk på nettet, så virker det ikke helt tapt, og med relativt gode muligheter for å oppgradere f.eks. høyttalere i fremtiden (og beholde receiveren), hvis det skulle være ønskelig.

På forhånd hjertelig takk for all input :)

Edit: Glemte link.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Håper dere kan være overbærende med enda en "Hjelp-til-bla-bla"-tråd :)

Det har seg slik at det en julegave som skal anskaffes, og siden jeg er den med mest "teknisk" innsikt i spleiselaget på gaven, har jeg fått jobben med å undersøke muligheten for å anskaffe et rimelig OK hjemmekinoanlegg. Når det kommer til surround/stereo, så svikter min tekniske innsikt, så jeg tenkte kompetansen til diskusjon.no kunne være til god hjelp :)

For det er det ikke uttrykt noe ønske om at dette må være "svære greier", altså er det i utgangspunktet ikke noe behov for å gå opp på et entusiast-nivå. Dette er en person som sannsynligvis ikke kommer til å bli veldig bitt av "basillen" det er å få best mulig lyd, men som sannsynligvis vil være godt fornøyd med noen hakk opp fra lyden fra TV-en. Vedkommende som evt skal få dette har behov for et system som fungerer bra til film, såvel som musikk. Såvidt jeg veit, så dreier kildene seg om PS3 til film, musikk via iTunes gjennom Mac/iPhone/iPad. Jeg har ikke vært i vedkommendes leilighet, men jeg veit at det ikke dreier seg om en spesielt stor stue.

De økonomiske rammene er 4000 NOK, og helst ikke noe over det. Slik jeg har tenkt det, etter å ha googlet litt rundt, lest litt på forum, etc, så er det muligheter for gode oppgraderinger, selv i et relativt "simpelt" system (ikke for simpelt, selvfølgelig), om man skulle ønske det i fremtiden. Derfor, så tror jeg at et "komplett" system, altså en eller annen pakkeløsning, kan være en god gave til vedkommende.

Så, konkret, så har jeg trålet gjennom diverse nettbutikker de siste par dagene på leting etter noe som kan være passende. Jeg kom til slutt over dette Yamaha systemet, som jeg - basert på min såkalte "innsikt" - vurderer til å være en OK løsning, og som virker å kunne tilfredsstille den som vil få gaven. Jeg håper derfor at noen med litt større innsikt enn meg kan fortelle meg om det faktisk er OK, eller om jeg er helt på jordet. Basert på noen søk på nettet, så virker det ikke helt tapt, og med relativt gode muligheter for å oppgradere f.eks. høyttalere i fremtiden (og beholde receiveren), hvis det skulle være ønskelig.

På forhånd hjertelig takk for all input :)

Edit: Glemte link.

Jeg sier bare en ting:

Kjøp Bose.

Mye bedre med 2.1 Bose enn feks. 5.1 yamaha til samme pris.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det stemmer, men Bose veit i alle fall å ta seg betalt for løsningene sine. Har du link til et spesifikt system fra Bose, eller tenker du bare generelt?

Det er selvfølgelig mulig å kjøpe et par høyttalere som kan kjøres uten sub på en tilfredsstillende måte, og en receiver. Da ender man fort en tusing over budsjettet, dog.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Jeg ga 4.990,- for mitt 2.1 systemfra Bose og det låter bra.

Er noe ale dette jeg har: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/hjemmekino/BOSECMGSBUN13/bose-cinemate-gs-bundle-sort

Stikk på Elkjøp og hør selv. Bose systemet har mye mer trøkk enn andre systemer i samme prisklasse.

Min far har et 5.1 system fra Samsung som kostet 4.990,- (samme pris som mitt) og hans låter rett ogslett kjedeligi forhold. Han har klar og fin lyd, men ikke noe "buldring" i bassen og skrur han opp til dans så hører man tydelig at dette ikke er designet for annet enn til hjemmekinobruk. Absolutt null "trøkk".

Mitt 2.1 system spiller såpass høyt at alt av glass i nærheten klirrer når man gir alt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe spesielt i mot Bose, men jeg har en del erfaring med hodetelefoner, og mitt inntrykk er at med Bose så betaler du mye for alt annet enn lyden. Hodetelefoner er dog et annet felt enn hjemmekino, så jeg kan ikke uttale meg for mye. Skal dog ta forslaget ditt til vurdering.

En mer kyndig bekjent av meg tipset meg om høyttalere, mer bestemt Dynavoice Magic F-6 EX. Ser at de ligger på rundt 2k for et par. Om man derimot ser på F-5 EX, så kommer man ned i 1500. Om man da slenger med en receiver (feks Yamaha RX V-475, som jeg bare nevner fordi den virket å ha en rekke funksjoner som kan være kjekke å ha), så er man på ca. 4300. Noen som har noen formeninger om hvor godt dette evt. vil fungere? (Problemet er jo evt. i forhold til ønsket om et "komplett anlegg").

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Det varierer hvor seriøst man kan ta Lyd & Bilde, men det virker som høyttalerne i Yamaha-settet jeg linket til har fått OK skussmål: http://www.lydogbilde.no/test/yamaha-brx-610-ns-p40

Heller kanskje mer mot Yamaha, ettersom det blir litt "enklere", og jeg stiller meg tvilende til om vedkommende vil bruke mye tid på hifi uansett hva oppsettet blir. Det kan virke som receiveren er ganske ok, med kanskje noen små mangler. Dog, vedkommende er jo en Apple-mann, så da er det kanskje tilstrekkelig med AirPlay.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Tenkte å kjøpe hjemmekino å bruke det mest til musikk og endel film. Men kan jeg koble aux i phonoinngangen å bruke tlf som lydavspiller med spotify?

Det vil selvsagt fungere helt utmerket, en annen løsning er å kjøpe appletv (som ikke koster veldig mye mer enn en mini-jack til rca/phone kabel av ok kvalitet; da kan du kjøre airplay fra telefon og slipper dette kabelstyret.

Edit:

Veldig mange receivere (5.1 og oppover) som koster veldig lite har også innebygd air-play støtte; det er enda enklere ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...