Gå til innhold

Android for første gang (Sony Xperia Z1)

Anbefalte innlegg

Hei mennesker!

Etter at iPhonen min sluttet å funke, og jeg rett og slett ikke har råd til ny iPhone (som er irriterende siden jeg har hatt iPhone de siste 4 åra og alle penger brukt på apper osv..) så endte jeg opp med å bestille en Sony Xperia X1 pga bra deal på den.

Denne har da Android 4.2.2.

Som en persjon som aldri har hatt android før... Hva burde jeg vite om telefonen/OS'et?

Hvilke apper er et absolutt must, og hvilke andre apper kan dere anbefale?

Hvordan er homebrew på slike?

Takker for alle svar, føler meg helt jævlig noob på dette området. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Must-haves for meg er:

Tasker

Dropbox

Evernote

Twitter

ES File Explorer

TeamViewer

µTorrent Remote

Shazam

180.no (se hvem som ringer om det er ukjent nr)

Et tips er å alltid gå inn i innstillingene til en app etter å ha installert den, da det ofte er mye du vil endre på.

Lenke til kommentar

Husk å deaktivere iMessage på iOS, hvis ikke er det mange meldinger du ikke får. Ellers så finnes de fleste standardapper du har til iOS også til Android. Veldig individuelt hvilke apper som folk bruker, men mine mest brukte er:

- Chrome (preinstallert). Alternativer her er Dolphin og Opera (og en haug andre)

- Spotify

- Tapatalk

- Keep (Enkel og genial notatapp)

- Dropbox

- 9Gag (Når du skal slå ihjel litt tid)

- Volvo on call (Kun for Volvoeiere, men genial fjernstyring av bilen!)

- Quickoffice

- Google kalender (Sony sin innebygde er og grei, men har vendt med til Google sin)

- Onavo Count (Følger med på databruken din og gir fin oversikt over dette)

- AIX weather widget (Dette er en widget og ikke en app. Velkommen til Android :) )

- Realcalc (Avansert kalkulator)

- 180.no evt Gule sider (se hvem som ringer før du tar telefonen)

- Norgeskart (hvis du ønsker/trenger detaljkart/sjøkart over Norge)

Ser og at Hangouts er anbefalt av noen over her. Jeg prøvde meg og på den, men MMS fungerte ikke for meg. Dette er det flere som har slitt med, så kan være greit å være obs på. Foreløpig burker jeg den medfølgende appen til meldinger, men prøver nok Hangouts fremover når den får nye oppdateringer.

Lenke til kommentar

Ja, det med iMessage er et godt poeng. Jeg har lest om masse folk som har store problemer med det. Det jeg gjorde, var at før jeg tok SIM-kortet ut av min iPhone, så gikk jeg inn og logget ut og deaktiverte iMessage og FaceTime. På de andre enhetene mine (iPad og iMac) verifiserte jeg at jeg under iMessage-kontoene ikke lenger hadde telefonnummeret mitt som mottakeradresse. Min kone, som har iOS og som jeg tidligere kun har brukt iMessage med, når meg fortsatt med meldinger, men nå kommer de frem som SMS.

En annen ting som kan være greit å være obs på som tidligere iOS bruker er at det er veldig lett å gjøre ting dobbelt opp. Jeg har f.eks. satt opp både Android Device Manager og Sonys MyXperia (som er basically "Finn min iPhone", hvor du kan tracke, fjernslette, osv), så jeg har nå to tjenester som gjør dette. Jeg tror at jeg også har satt opp sånn online backup både til Google og til Sony, men nå finner jeg ikke tilbake.

Det er ikke til å stikke under stol at usability er noen hakk under det det er i iOS, men mye av det kommer sikkert med vane og erfaring, og jeg ser allerede at fleksibiliteten i Android i stor grad veier opp for de små irritasjonsmomentene.

Lenke til kommentar

Det er ikke til å stikke under stol at usability er noen hakk under det det er i iOS, men mye av det kommer sikkert med vane og erfaring, og jeg ser allerede at fleksibiliteten i Android i stor grad veier opp for de små irritasjonsmomentene.

For meg er det stikk motsatt. Merker jeg blir irritert hvor tungvint ting er i iOS ift Android og jeg har hatt samtlige iPhone-modeller og drøssvis av Android-telefoner siden HTC G1 (Dream). Så det går nok litt på vane og også fordelen med at man kan tilpasse Android nøyaktig i forhold til hva man bruker telefonen mest til, noe som er helt umulig med en iPhone (ihvertfall uten jailbreak).

For noen blir Android en fantastisk overgang, og noen går tilbake til iOS, noe jeg selvfølgelig også respekterer. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå brukt telefonen dagen i dag, og er overall veldig fornøyd. Meget rask telefon, og kult å kunne customize absolutt hva jeg vil!

En ting dog. Kameraet. De skrøt det opp i skyene i tester, men dette er jo noe jævla dritt? Bildene er så skurrete og uklare at det rett og slett ikke går ann å se på dem.

Må jeg gjøre noen tweaks for å få kameraet til å funke, eventuelt bruke andre apper enn Sony sin egen?

Er rett og slett dritskuffet over kameraet. Ellers digger jeg telefonen. :p

Lenke til kommentar

Bruker du fremragende auto funksjonen fungerer kameraet drit dårlig. Faktisk ubrukelig. Bruker du manuelle innstillinger vil det bli mye bedre, men det er stress. Så send mail til sony å klag så det snart blir ordnet.

Kan anbefale deg snapdragon batteryguru.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke akkurat vant til å bruke manuelle instillinger på en telefon, derfor jeg har speilrefleks...

Mobilkamera er til bildene på farten.

Tror nesten jeg blir å klage, jeg. :p

Skal teste Batteryguru!

4.3 oppdateringen kom i dag. Tipper de har gjort noe på kamerafronten da det er absolutt programvaren som holder det tilbake og ikke sensoren

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...