Gå til innhold

Vurderer å bygge min første PC - trenger veiledning

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vurderer som sagt å bygge min første PC, og trenger i den forbindelse svar på noen spørsmål.

Hvor mye må jeg ut med for å få en PC som oppleves som rask (helst veldig rask) til hverdagslige oppgaver? Den skal ikke brukes til noe særlig mye tyngre enn bildebehandling/redigering (store RAW-filer), film/serie-titting, nettsurfing, musikklytting og vanlige "kontorprogrammer" (jeg holder stort sett på med alle disse oppgavene samtidig). Jeg vil imidlertid at disse oppgavene skal gå så raskt og smertefritt som mulig. Ser for meg en PC med en SSD på rundt 128 gb i tillegg til en HDD på minst 500 gb. Jeg er også avhenging av minst 4 USB-tilkoblinger. Jeg har skjerm, tastatur og mus.

Hvor mye arbeid er det å sette dette sammen for en som aldri har gjort det før? Jeg er nok ikke verdens dummeste når det kommer til dette, men jeg syns det er drit kjedelig. Trenger jeg noe for å forhindre at statisk elektrisitet ødelegger for meg?

Finnes det kabinett som ikke ser ut som en 14åring høy på en skummel blanding av Red Bull og Burn har designet?

Jeg tenker å bruke Ubuntu, og vil gjerne ha deler som byr på minst mulig problemer med kompatibilitet.

Bare spør om dere trenger mer informasjon. Jeg har ikke eid en stasjonær PC siden 97, så jeg vet ikke helt hva som gjelder for tiden.

Takker for svar...

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde selv min første pc for to-tre år siden. Kan si at det absolutt ikke er så vanskelig som det kan høres ut som. Mitt beste tips er å søke på videoer på youtube, ligger flere tusen videoer der som viser deg hvordan du skal gå frem, steg for steg. Det viktigste når en starter med byggingen er å ta seg god tid, så går det som regel smertefritt. :)

Kan være en lurt å kjøpe et antistatisk-armbånd, men selv har jeg aldri brukt dette og har ikke fått noen problemer. Deter dog en veldig billig forsikring. Det går fort et par timer på å bygge, kommer an på hvor godt man forbereder seg, og om det skulle oppstå noen problemer(mest sannsynlig ikke). 99% av det som skal inn i pc'en passer bare en plass og hvis man passer på å ikke bruke noe makt for å få på plass delene så skal det gå veldig greit.

Av kabinett så kan det være et tips å ta en titt på Fractal Design Define R4. Det er et stilrent kabinett som har fått mye god omtale, støy demping har det også.

Jeg er egentlig litt usikker på hva som kreves for bildebehandling, men generelt så er bilde(/video)behandling veldig tungt arbeid. Jeg vil tippe på at prosessor og ram er de mest kritiske faktorene her. Spørsmålet er hvor mye er du villig til å gi?

Grafikk kort trenger du vell egentlig ikke. så fremt du ikke driver med 3D modellering og slikt, så kan du sikkert holde deg med det integrerte. (jeg er litt usikker her, men så vidt jeg vet vil du ikke tjene så mye på å ha et kraftig grafikkort når det kommer til bilderedigering. evt kjøpe et billig ett og da er det Nvidia som gjelder når du skal bruke Linux så vidt jeg har hørt.)

Jeg ville ha sett på i5 4670k(evt i7-4770K), 8-16GB ram (velg to brikker, ikke 4, slik at du har mulighet til å enkelt oppgradere i fremtiden).

Men ja, er mye bedre om du kommer med et budsjett. :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å få en Pc som fungerer meget bra til ditt bruk så er det litt forskjellig du kan gjøre. Du kan jo sette i litt av hvert, men jeg ville ha satt i 8 GB RAM, Intel i 5 prosessor meg over 2,0 Ghz, og kanskje du også trenger ett grafikkort til ditt bruk. Da er det jo mye å velge i, men de fleste kost koster omtrent 2000, men det finnes kort ned i 400 som er på 1 gb. Ellers så er det ikke så veldig viktig med tanke på valg. PSU bør være på 500 wm og HK må passe til resten av komponentene, samt at oppgraderings mulighetene er ok, og at portene er på stand.

Ellers så er det ikke så ille vanskelig å sette sammen det hele. Det kan nesten sammenlignes som å bygge lego sett på middels vanskelig nivå. Det eneste som kan bli litt vrient er å koble kabler fra PSU til HK som kan bli litt vrient, samt ett lire spagetti arbeid. Å koble kabler fra KK til frontpanel som f eks standby knapp kan også i enkelte tilfeller være litt vrient.

Ellers så bør det hele gå ganske fint, og det skal i og grunn ikke være noen sørlige problemer utover dette.

Lenke til kommentar

Hei fant dessverre ikke ut hvor jeg la ut mitt eget innleg så jeg tenkte at jeg bare kunne spørre dere om det her istede. Lurer bare på hvilket av disse kortene jeg burde velge http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=761570&sku=797709 plis svart!! :)

Ytelsen er lik, men det dyreste har noe bedre kvalitet på komponentene. Det rimeligste får du på kampanje hos Dustin home http://www.dustinhome.no/product/5010651176/gigabyte-geforce-gtx-660-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

Lenke til kommentar

Takker for alle svar...

Jeg skal nok alltids klare å sette dette sammen, jeg er ikke engstelig for vanskelighetsgraden, jeg er mer bekymret for tålmodigheten min. Ikke kan jeg helt skjønne at en skal bruke et par timer på det heller, er jo ikke mange deler.

Når det kommer til grafikkort er jeg nærmest sikker på at det skal gå temmelig greit uten...med mindre man trenger det for å koble til to skjermer...? Det som imidlertid er viktig er at om jeg går for et skjermkort vil jeg ha et kort som er støttet av Ubuntu. Jeg vil helst slippe å måtte knote med Bumblebee.

Budsjett har jeg ikke peiling på. Jeg har som sagt ikke hatt en stasjonær PC på mange år. Litt over 10 000 kr får være greit, men helst under. Er ikke vits i å overdrive. Mye av grunnen til at jeg velger å bygge en stasjonær er at jeg har fått et inntrykk av at en får mye mer for pengene...

Jeg har i dag en laptop med GeForce GT 555 (og Intel HD Graphics 3000), 8 gb RAM, Intel SSD 520 180GB og i7-2760QM CPU. Jeg ønsker rett og slett ikke så mye mer enn å overgå dette når det kommer til opplevd hastighet i oppgavene jeg nevnte. I tillegg er stabilitet og lavt støynivå viktig.

Noen som har noen kommentarer til forslaget fra Omnithunder, eller er det rett og slett det jeg burde gå for?

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Jeg har i dag en laptop med GeForce GT 555 (og Intel HD Graphics 3000), 8 gb RAM, Intel SSD 520 180GB og i7-2760QM CPU. Jeg ønsker rett og slett ikke så mye mer enn å overgå dette når det kommer til opplevd hastighet i oppgavene jeg nevnte. I tillegg er stabilitet og lavt støynivå viktig.

Mitt forslag vil passe bra. Hvis du vil bruke litt mer penger, så kan du gå opp til Core 7 og 16GB RAM:

post-88193-0-40472700-1386351410_thumb.png

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal gå for det siste forslaget der. Trenger jeg noe mer, eller følger alt nødvendig med? Hvordan er det om jeg seinere finner ut at jeg vil ha et dedikert skjermkort? Jeg lurer også på om jeg skal gå for en Bluray-spiller, er det bare å velge en tilfeldig og den vil passe, eller er det noen hensyn jeg må ta?

Edit: Skulle gjerne hatt trådløst nett...

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Alt nødvendig følger med. Ett skjermkort kan du sette rett inn. Skal du ha to, så må du ha et dyrere hovedkort. Til ditt bruk trenger du ikke skjermkort. Blu-Ray kan du velge og vrake. Her er en rimelig http://www.dustinhome.no/product/5010753796/asus-bw-16d1ht-16x-bd-r-internal-sata-retail/

Trådløst nett kjører du via USB, eksempelvis denne som er støttet i Ubuntu http://www.dustinhome.no/product/5010109750/d-link-dwa-140-wireless-n-w-lan-usb/

Edit:

Det følger kun med 2 stk SATA-kabler, så du må kjøpe en ekstra http://www.dustinhome.no/product/5010463409/kabel-serial-ata-150-300-rett-0-3-m/

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...