SkogensKongle Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Hei folkens! Da har jeg nettopp skaffet meg en gitar, men er dessverre helt i nybegynnergropa. Har prøvd å sette meg inn i diverse ting, og skrevet ut litt tabulaturer og akkorder osv. men sliter fremdeles litt med å finne svar på enkelte ting. Håper at noen gitarkyndige kunne hjulpet meg med å finne svar på noen veldig dumme og noen ikke fullt så dumme spørsmål 1. Har kjøpt en capo, siden det er mange tabs/chords som skriver at man skal putte den på 1. bånd, 3. bånd osv.. Når man har festet denne capoen, skal akkorden da flyttes ned tilsvarande antall bånd man har satt capoen, eller skal man spille f. eks akkorden C på 3. bånd på A-strengen, 2. bånd på D-strengen og 1. bånd på H/B-strengen uavhengig av capoen, akkurat slik som før? 2. Et utrolig domt og tåpelig spørsmål, men må allikvel ta det.. Skal man ta fingrene på venstre hånd PÅ båndet, eller MELLOM båndene. Altså at 3. bånd tilsvarer mellom to og tre/tre og fire liksom, eller på selve båndet? (Gjelder forøvrig capoen òg; om den skal festes på/mellom) 3. Enda et tåpelig spørsmål, hvis man ser på et tabulatur, med de 6 strekene som skal forestille strengene: Er den øverste den tynneste eller den tykkeste strengen på gitaren? Så lenge jeg vet det kan jeg orientere resten selv. 4. Et spørsmål som sikkert egentlig krever et veldig utdypende svar i musikkverdenen, men det trenger jo selvfølgelig ikke å være det. Jeg skjønner rett og slett ikke systemet på strengene på gitaren. Tar de utgangspunkt i C-durskalaen, som er det første jeg tenker på i musikken, eller ikke i det hele tatt? C-D-E-F-G-A-H/B-C er det jeg tenker, og det er jo noter, ikke sant. E-A-D-G-H/B-E stemmer jo ikke overens med det i det hele tatt. F og C er jo ikke der engang. Dette er et spørsmål som var vanskelig å finne ut av fordi det ikke er noen som har konkretisert det på den måten som jeg gjorde nå, og jeg tror alle som har drevet med gitar skjønner det systemet., bortsett fra meg da. Gitaren er forresten en akustisk med stålstrenger, type Morgan, hvis det var av interesse eller nødvendig for å gi et godt svar. Det var de spørsmålene jeg lurte på, håper noen kan være til hjelp :-) Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 1. Når du sitter på en capo på f.eks 7.bånd, vil det 7.bånd bli til 0. 8. bånd blir da til 1. 9->2 osv osv. Kanskje litt dårlig forklart? Med andre ord, de skal flyttes ned tilsvarende antall bånd. 2. Litt usikker på om jeg forstod spørsmålet ditt helt. Men en capo skal festes på strengene imellom de ulike båndene. Det samme gjelder finger posisjonene. 3. Den øverste strengen er den tynneste og den nederste er den tykkeste. 4. Litt usikker på hva du vil frem til her. Anbefaler deg å stemme strengene opp til en E-A-D-G-B-E, siden da dette er den mest naturlige. Morgan produserer også gode nybegynner gitarer men det kunne kanskje vært lurere å startet med en nylonstreng gitar og ikke en med stålstrenger, siden dem er litt vanskeligere å spille på for nybegynnere. 2 Lenke til kommentar
SkogensKongle Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Tusen takk skal du ha :-) Når det gjelder nr. 4 så var jeg egentlig mer ute etter å vite sammenhengen med at man stemmer strengene slik, da de grunnleggende musikkkunnskapene mine kanskje ikke er allverden. Har skjønt hvordan jeg stemmer den, men skjønner ikke hvorfor man stemmer det slik. Et lite spørsmål til: Hvilken vei snurrer man på stemmeskruen for å stemme opp/ned? Eller rettere sagt og bedre formulert, strammer man eller slakker man for å stemme ned/opp? Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Man strammer for å stemme opp og slakker for å stemme ned. 2 Lenke til kommentar
GAu Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Hei, Prøver på en enkel forklaring: Stemming av gitar er en hel vitenskap Stemminga er noe som har utviklet seg over lang tid. Den som nevnes her: E-A-d-g-b-e kalles standard stemming (merk: på norsk kalles b for h) og er den mest vanlige i dag. Den tar ikke utgangspunkt i noen skala (dur eller moll), men i like intervaller. I standard stemming er strengene stemt i 4 rene kvarter (E-A, A-d, d-g, b-e), og 1 stor ters (g-b). Dette er noe man har kommet fram til fordi det gir mulighet for å spille mange forskjellige akkorder med enkel fingersetting og mulighet for å spille skalaer med enkel flytting av greps-handa langs gitarhalsen. Det finnes en hel rekke alternative stemminger som favoriserer andre egenskaper. For exempel: Åpen stemming, som favoriserer å la akkorder bli spilt uten fingersetting i det hele tatt, eller ved å legge en finger over alle strenger i samme bånd (som ved 'bottle neck'). 'Dropped' stemming, som favoriserer power-chords For videre lesing anbefales wikipedia-artikler: http://en.wikipedia.org/wiki/Guitar_tunings http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_tuning http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_guitar_tunings ____ GAu 1 Lenke til kommentar
SkogensKongle Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 Tusen takk, nå tror jeg at jeg forstår det bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå