Gå til innhold

Unge menn topper selvmordsstatistikken

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

På TV2 sine nettsider kan vi lese denne artikkelen: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/unge-norske-menn-topper-selvmordsstatistikken-3872244.html

Som handler om at unge menn topper sjølvmordsstatistikken. Dette er personer som har heile livet sitt framfor seg og velger å ende livet sitt nesten før det virkelig er begynt. Korleis kan det ha seg at fem ganger så mange unge menn som unge jenter tar livet sitt på eit år? Er det ein effekt av samfunnet eller kva kan være årsaken? Kvifor er ikkje dette så gale som om det skulle være kvinner som toppa statistikken? Er det noko vi kan gjøre for å få statistikken for alle ned, og spesielt dei mest utsatte gruppene?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

De får for lite kjærlighet

Kanskje. Kanskje fordi dei har ingen ting. Folk føler også mindre medfølelse for unge menn som regel.

Norge har også ein gjennomsnittlig sjølvmordsrate, med tanke på land det er naturlig å sammenligne seg med. Då høgare enn gjennomsnittlig i verden, sidan vestlige land har ein høgare rate enn andre land. Sjølv om vi har gode institusjonar og ein velferdsstat som skal ta vare på folk og liksom er verdens beste land å bu i...

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Norge har også ein gjennomsnittlig sjølvmordsrate, med tanke på land det er naturlig å sammenligne seg med. Då høgare enn gjennomsnittlig i verden, sidan vestlige land har ein høgare rate enn andre land. Sjølv om vi har gode institusjonar og ein velferdsstat som skal ta vare på folk og liksom er verdens beste land å bu i...

Eller så kan man slutte at fattigere land ikke rapporterer selvmord i like stor grad.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eller så kan man slutte at fattigere land ikke rapporterer selvmord i like stor grad.

Man kan nesten ikkje slutte det. Trur at dei har like godt kontroll på slikt som oss, da i Sør-amerika, Asia og sikkert mange land i Afrika også. Det kan heller ha med at folk der er meir avhengige av kvarandre. Det kan også ha med at dei rett og slett har mindre grunn til det og for alt vi veit. Kva som gjør ein lykkelig, kan være forskjellig, det same med kva som gjør deg ulykkelig.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Mye av problemet er manglende likestilling, men det skyldes også ekstrem velferd. Å gå mett og tørr til sengs er liksom ikke noe suksesskriterie lenger. Selvrealisering er nærmest blitt et primærbehov, men samfunnet har ikke plass til at alle driver med det.

Men disse er jo relativt unge, de er jo ikke akkurat blitt vaksinert mot å få seg en grei jobb i så lav alder. Unge menn har jo ganske sterke følelser ofte og det er jo slik at dei derfor går hardare til verks i sine forsøk på sjølvmord, mens jenter ikkje gjør det. Men det er jo heller tvilsomt at heile forskjellen ligger i det. Eg trur det handler i stor grad om at identiteten er totalt ødelagt, både personlig og ved tanke på kven dei er generelt sett. F.eks. ved at media konstant omtaler menn som slike forferdelige vesen. Så når det att på til skjer noko galt, er det vel lett å ta livet. Øydelagt identitet (der personlig er sikkert 90%) + noko gale skjer (kan være å ikkje kunne ta utdanning eller noko forjævlig, kanskje alt) = sjølvmord.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jeg er meget enig i det Isbilen sier i #8. I tillegg kommer at menn statistisk sett er overrepresentert med hensyn på modighet/dumdristighet (på godt og vondt) - vi kan jo bare se hvem som råkjører mest. Det skal ganske mye mot (eller kanskje vi skal kalle det dumdristighet) til for å begå et selvmord.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg er meget enig i det Isbilen sier i #8. I tillegg kommer at menn statistisk sett er overrepresentert med hensyn på modighet/dumdristighet (på godt og vondt) - vi kan jo bare se hvem som råkjører mest. Det skal ganske mye mot (eller kanskje vi skal kalle det dumdristighet) til for å begå et selvmord.

Er helt uenig med det han skriver, livet er ikke ferdig når du er ung. Du har nok av tid til å bli ein suksess sjølv om du ikkje er det i 18-24 års alderen. Begrunnelsen må være noko anna.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Uten at jeg kunne finne noen statistikk akkurat nå, tror jeg at antall selvdrapsforsøk er relativt lik for menn og kvinner. Forskjellen er at mange kvinner kutter seg i håndleddet med smørkniv, eller tar 7 paracet og et glass vin. Menn, på den annen side, kjører i en fjellvegg i 160 km/t, hopper fra 15. etasje eller skyter seg med hagle. Man overlever sjelden sånt.

Jeg tror det har mye med mentaliteten å gjøre også. Menn ser et problem, og løser det, med en gang. Kvinner er kanskje mer avveiende. De er deprimert, og sender ut mange "faresignaler" før de kommer så langt. En av mine venner levde som vanlig, stod opp en natt, satte seg i bilen, og parkerte den i fjellveggen. Ingen advarsler, bare handling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja, det er nok riktig at menn ikkje gir uttrykk for det som plager dei. Da kan det virke som berre ein pluttselig handling, sjølv om det faktisk er veldig gjennomtenkt. Om hensikten er å ta livet, så tar man livet sitt, ikkje noko gråting, ikkje noko klaging, kun handling.

Lenke til kommentar

Er helt uenig med det han skriver, livet er ikke ferdig når du er ung. Du har nok av tid til å bli ein suksess sjølv om du ikkje er det i 18-24 års alderen. Begrunnelsen må være noko anna.

Det er helt riktig at for en ung voksen er ikke alle broer brent selv om han ikke er på rett spor innen midten av 20-åra, men det er ikke poenget. Spørsmålet er hvordan situasjonen oppleves for den det gjelder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noe som slår meg, som vi bør ta med, i tillegg til det Isbilen har nevnt, er den store hærskaren av sinte menn vi blant annet er vitne til i 'Samvær og relasjoner' delen av forumet.

Uten å kunne vise til noe statistikk, så slår det meg at dagens unge menn kan være litt sinte og frustrerte? Altså, når det er en minoritet av menn som høvler over majoriteten av kvinner i ung alder? At det også er en mangel på kjærlighet her?

Kanskje det er viktig å tenke på sosiale medier og hvordan det påvirker hverdagen vår nå i forhold til før, at det er mye lettere å sammenligne seg med andre basert på hvor mange som liker statusoppdateringene, profilbildene og kommentarene til populære mennesker kontra sine egne? Det er jo som kjent veldig populært å leve "perfekte" liv gjennom sosiale medier. Eks.: lage gourmetmåltid og poste bilde av det på Instagram minst en gang i uken tagget med good-lookin' friends, tagge seg på TGI Fridays hver gang man er i byen, ta bilde av seg selv i en lånt Ferrari, festbilder, perfekt forsidebilde med alle gutta i full sving der det ser ut som dere alle er bestevenner, ha mange festlige humreverdige poster på Twitter osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det kan jo og være sant, det er jo ikkje ein hemmelighet at det er enkelte menn som nesten er dyr ute på byen. Siden jentene liker dei, så får jo dei enklast napp og så sitter dei som aldri får sjansen igjen kanskje som jomfruer og? Om jentene ikkje får seg ein 'god nok' fangst er det like godt for dei å reise heim igjen. Så dei er vel for kravstore og kanskje.

Det er helt riktig at for en ung voksen er ikke alle broer brent selv om han ikke er på rett spor innen midten av 20-åra, men det er ikke poenget. Spørsmålet er hvordan situasjonen oppleves for den det gjelder.

Eg trur ikkje at nokon kan oppleve ein situasjon som du skriver. Alle forstår at livet er ikkje umulig å rette opp i begynelsen av tjueåra. Og i såfall, kvifor gjelder dette kun for dei unge mennene?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe nytt innen psykiatrien. Det er flest unge menn som tar selvmord internasjonalt vil jeg tro, uten å ha sjekka statistikken.

Grunnene er nok flere, men unge mennesker rundt 16-22 år er i en sårbar del av livet. Mange har kanskje hatt problemer i barndommen og mange flytter ut av hjemmet og kommer inn i andre miljø der de kanskje ikke finner seg helt til rette. I denne perioden av livet skal man jo "finne seg selv" og mange synes nok dette er veldig vanskelig. I denne alderen er det også normalt av alvorligere psykiske lidelser stadfester seg som depresjoner og schizofreni. Mange av de som tar selvmord har alvorlige problemer fra før eller er veldig sårbar. Ensomhet er som mange kan tenke seg en viktig faktor.

Kvinner er nok flinkere enn menn å si ifra når de har problemer, og tar av den grunn ikke så ofte selvmord. Det skal nevnes at selvmordsstatistikken har gått ned de siste årene, noe som betyr at vi er blitt flinkere til å se menneskene før det er for sent.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dette er ikke noe nytt innen psykiatrien. Det er flest unge menn som tar selvmord internasjonalt vil jeg tro, uten å ha sjekka statistikken.

Det er flest menn som tar livet sitt generelt, men eg trur ikkje det er ein trend internasjonalt at det er unge menn som gjør det. Dei einaste landa som har ein litt gjevnare rate mellom kjønna trur eg er i midt-østen og Kina. Om det nødvendigvis handler om psykiske lidelser veit eg ikkje. Årsaken er vel som regel depresjon, som kan komme rasjonelt og er eigentleg ikkje ein psykisk lidelse.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...