Gå til innhold

Sov i kø for PlayStation 4: Ble møtt av tomme hyller


Anbefalte innlegg

De som ser mest kynisk på det, og tenker kun ren profitt, vil faktisk heller sörge for at de ansatte er fornöyde enn å leve etter "kunden har alltid rett" prinsippet. Fornöyde ansatte skaper mer profitt på lang sikt enn det å gi en brautende kunde noe de egentlig ikke har lovlig krav på.

 

Nettopp, ein kynisk butikk vil la sine tilsette gå før kundane sine. Etter alt å døme har ikkje det skjedd her (ellers ville vel butikken stått på sitt og ikkje solgt ein konsoll?). Butikken har då altså gjort ei tabbe, slik den sjølv ser det. Om det er då er riktig av butikken å "tvinge" ein av sine tilsette til å gje frå seg ein konsoll (noko den i prinsippet ikkje kan gjere) eller om det er god kunderservice generelt å la sine tilsette få komme før kundane sine, blir jo to helt forskjellige spørsmål.

 

Ein skal ikkje la "brautete" kundar få tru at dei kan kome inn i butikken og gjere kva dei vil fordi dei "alltid ha rett", det er sjølvsagt. Men har det skjedd her? Det er klart at mora i denne saken legg krav på å få noko ho i prinsippet ikkje har rett på, men var det likevel ikkje rimeleg av sonen å kunne forvente å få tak i ein konsoll den dagen? Eg vil meine det.

 

Det blir eit heilt anna spørsmål korleis sjølve butikken har ordna opp i dette: altså kven som måtte gje frå seg konsollen, korleis vedkommande vart spurt, om det var det tvang innvolvert og så vidare. Reint formelt kan det vere at den stakkars tilsette som no ikkje har PS4 fint kan gå til sak mot butikken, men er det rimeleg av han eller ho å gjere det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp, ein kynisk butikk vil la sine tilsette gå før kundane sine. Etter alt å døme har ikkje det skjedd her (ellers ville vel butikken stått på sitt og ikkje solgt ein konsoll?). Butikken har då altså gjort ei tabbe, slik den sjølv ser det. Om det er då er riktig av butikken å "tvinge" ein av sine tilsette til å gje frå seg ein konsoll (noko den i prinsippet ikkje kan gjere) eller om det er god kunderservice generelt å la sine tilsette få komme før kundane sine, blir jo to helt forskjellige spørsmål.

Man vil ikke alltid la de ansatte gå foran kundene. Men om en kunde krever noe h*n ikke har krav på, og det man må gjöre for å gi kunden rett er å trampe på den ansattes rettigheter som forbruker, så synes jeg ikke det er feil å la den ansatte få beholde det h*n har krav på.

 

 

Ein skal ikkje la "brautete" kundar få tru at dei kan kome inn i butikken og gjere kva dei vil fordi dei "alltid ha rett", det er sjølvsagt. Men har det skjedd her? Det er klart at mora i denne saken legg krav på å få noko ho i prinsippet ikkje har rett på, men var det likevel ikkje rimeleg av sonen å kunne forvente å få tak i ein konsoll den dagen? Eg vil meine det.

Sönnen, og de andre som sto i kö, hadde naturligvis sine forventninger. når det gjaldt hva de ville ha. Derimot, om det er rimelig å forvente at man skal få et produkt butikken ikke har annonsert at de skal ha, det blir et annet spörsmål.

 

Moren har her krevd å få noe hun ikke har krav på, og fått gjennom at en annen persons rettigheter er oversett (basert på hva som står i artikkelen). Om jeg skal fortsette med enkelte andres "hva om, kanskje, hvis muligens" form for argumentasjon, så kan det jo her väre at denne moren har ödelagt julen for en annen 14-åring som gledet seg til PS4. Er det noe bedre?

 

Har butikken tjent noe på sin gode service i dette tilfellet, eller har de bare fått en misfornöyd ansatt som pga sin misnöye yter dårligere service? I verste fall slutter denne ansatte pga. misnöyen, og butikken må bruke tid og penger på oppläring av en ny. Og dette uten at de har tjent noe, for moren er jo fortsatt en like misfornöyd kunde.

Lenke til kommentar

Derimot, om det er rimelig å forvente at man skal få et produkt butikken ikke har annonsert at de skal ha, det blir et annet spörsmål.

 

Butikken opplyste jo at det ville være 7 konsoller tilgjengelig. Da er det på ingen måte urimelig at man som kunde forventer at dette faktisk er tilfelle når man er førstemann inn døra etter at butikken åpner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herlighet for en tåpelig diskusjon.

 

Så lenge en butikk åpner for at hvem som helst kan forhåndsbestille et produkt, så er det ingenting galt i at ansatte forhåndsbestiller. Kundene som ikke får produkter har ingenting de skulle sagt, de har hatt over et halvt år på å forhåndsbestille selv. Det vil være absurd om ansatte ikke skal få lov til å forhåndsbestille et produkt.

 

Den som burde skamme seg her er moren; for det første har hun oppført seg ufordragelig og presset en butikk til å gi fra seg et produkt de allerede hadde lovet bort, noe hun har absolutt ingen rett til! Hun burde blitt kastet på dør. For det andre skal barn gå på skole, og det er uansvarlig av foreldre å la de stå ute om natten når de skal sove og dra på butikker når de skal være på skolen. Ingen spillkonsoll eller spill er viktig nok til å rettferdiggjøre dette, og hvis gaven virkelig var viktig så kunne de som sagt forhåndsbestilt.

 

Så får folk mene hva de vil om Obs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Det er helt greit - Vanskelige kunder klarer de fleste butikker seg uten.

trollfaktor 10 på samtlige innlegg fra Jofred imho, lukter Elkjøp lang vei.

 

Noen butikker har fornuftig ledelse, hvor de som hadde mulighet til å låse seg inn på senteret før alle andre ble nektet å gå inn i butikken først, men henvist til køen utenfor. De jobbet på andre butikker på senteret men ble henvist ut.

 

Kundemishandlere som Jofred er årsaken til at jeg utelukkende benytter nettbutikker, og hadde en PS4 på pick-up point på utgivelsesdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlighet for en tåpelig diskusjon.

 

Så lenge en butikk åpner for at hvem som helst kan forhåndsbestille et produkt, så er det ingenting galt i at ansatte forhåndsbestiller. Kundene som ikke får produkter har ingenting de skulle sagt, de har hatt over et halvt år på å forhåndsbestille selv. Det vil være absurd om ansatte ikke skal få lov til å forhåndsbestille et produkt.

 

Den som burde skamme seg her er moren; for det første har hun oppført seg ufordragelig og presset en butikk til å gi fra seg et produkt de allerede hadde lovet bort, noe hun har absolutt ingen rett til! Hun burde blitt kastet på dør. For det andre skal barn gå på skole, og det er uansvarlig av foreldre å la de stå ute om natten når de skal sove og dra på butikker når de skal være på skolen. Ingen spillkonsoll eller spill er viktig nok til å rettferdiggjøre dette, og hvis gaven virkelig var viktig så kunne de som sagt forhåndsbestilt.

 

Så får folk mene hva de vil om Obs.

Hvordan vet vi at det er snakk om forhåndsbestillinger?

Jeg synes ikke hun var ufordragelig, de som var ufordragelige var de ansatte som bare lot kundene stå ute i kulda når de visste at alle PS4 konsollene allerde var solgt til dem selv. De ansatte er ikke privatpersoner på jobben, og under slike lanseringen hvor det er klinkende klart at det er svært få enheter tilgjengelig, så er det svært dårlig kundebehandling å gi direkte blaffen i sine kunder. Enhver som er noe serviceorientert skjønner det.

Det var hans eldre bror som ville gi konsollen til sin lillebror til jul, som stod ute i køen. Ikke et barn etter hva jeg kan forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

selv om det kanskje er lit OT så har jeg lyst til nevne noen tilfeller jeg har hørt om

 

f,eks når mammut salget hos bokhandelen starter

Man kan bestille på forhand . Da er det dumt at de er fri når butikken åpner fordi hele opplaget er bortbestilt

 

så har man de tilfellene der var på salg ikke er komet tidsnok til butikken

"vi får dem om noen på onsdag " . kunden trapper opp på onsdag og får beskjeden : "dessverre alt ble utsolgt i går "

 

Og hva skal man gjøre med svartebørshandel ? ( det krever en egen tråd )

 

Hva slags kundebehandling er dette ?

Lenke til kommentar

trollfaktor 10 på samtlige innlegg fra Jofred imho, lukter Elkjøp lang vei.

 

Kundemishandlere som Jofred..

trollbait_by_nostrildarmus-d39nddv.png

Beklager, men det er bare du som troller her. Om du ikke har noe relevant informasjon aa tilfOye til debatten saa kan du gaa tilbake til hula di.

 

Sjekk TEE sin siste post, den forklarer godt midt syn paa saken.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

snippetty

 

Eg forstår ikkje helt kva du prøver å få fram. Ja, det er synd på den tilsette som måtte gje frå seg konsollen, og ja, rettighetane hans har blitt trampa på. Butikken har ikkje lov til å tvinge sine tilsette til å gje i frå seg sine eigne ting. Ferdig med det.

 

 

Har mora i denne saken vore ein brautete irriterande kunde som mange her tydelegvis meiner? Har ho spurt om å få noko meir enn det ho rimeleg kunne venta? Eg meiner svaret helt opplagt er nei på begge desse spørsmåla.

 

Det er butikken som ikkje har skjønt at PS4 kom til å bli ei ettertrakta vare, det er butikken som ikkje har hatt retningslinjer for kva dei tilsette har lov til i slike tilfeller og det er butikken som fekk ein stakkar til å gje i frå seg konsollen sin. Det er sjølvsagt synd på han og dei 7 andre som sto i kø heile natta utan å få noko igjen for det, men det er ikkje på grunn av ein dårleg kunde eller "uansvarlege" foreldre som lar "ungane" sine stå i kø midt på natta, det er utelukkande butikken som har gjort noko feil her.

 

Om butikkar burde la sine tilsette få lov til å kjøpe før kundane sine er ein anna diskusjon. Eg meiner igjen her at svaret er nei, men det vil sjølvsagt alltid kunne vere unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

trollfaktor 10 på samtlige innlegg fra Jofred imho, lukter Elkjøp lang vei.

 

Kundemishandlere som Jofred..

trollbait_by_nostrildarmus-d39nddv.png

Beklager, men det er bare du som troller her. Om du ikke har noe relevant informasjon aa tilfOye til debatten saa kan du gaa tilbake til hula di.

 

Sjekk TEE sin siste post, den forklarer godt midt syn paa saken.

Har lest alle innlegga dine her, du er jo heilt ute på jordet heile tida.

Lenke til kommentar

Har lest alle innlegga dine her, du er jo heilt ute på jordet heile tida.

Herlig argumentasjon.

 

Du får i så fall ta en setning jeg har skrevet før du så sier hva som er problemet. Det er flere her som deler mine meninger, så helt ute på jordet kan jeg nok ikke være.

Lenke til kommentar

Beklager, men det er bare du som troller her. Om du ikke har noe relevant informasjon aa tilfOye til debatten saa kan du gaa tilbake til hula di.

 

Sjekk TEE sin siste post, den forklarer godt midt syn paa saken.

 

Må motvillig si meg delvis enig her :hm::wee:

 

Edit:

Velkommen tilbake Jofred, du har vært savnet :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke tillat av Obs ansatte. De skal være klar over det.

 

Gi gjengen sparken sier nå jeg!

 

De fikk jo åpenbart lov, og har ikke gjort det i hemmelighet? Sparke folk for sånt er ganske latterlig. Jeg lurer avogtil på hvor mye disse "spark folk for en bagatell"-folkene har vært i arbeidslivet, og om de selv aldri gjør feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

De fikk jo åpenbart lov, og har ikke gjort det i hemmelighet? Sparke folk for sånt er ganske latterlig. Jeg lurer avogtil på hvor mye disse "spark folk for en bagatell"-folkene har vært i arbeidslivet, og om de selv aldri gjør feil.

 

AtW

 

Har en kamerat som jobber for Obs. Og det er i reglene dems at de har ikke lov til å gjøre dette.

Han ble ganske forbanna da han leste artikkelen.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei dette er ikke fult lovlig. Har snakket med en store-manager, og han sier dette faktisk er oppsigelsesgrunn. (elkjøp) Og det sier seg selv at butikkene ikke ønsker slik negativ omtale, så de har nok en policy på dette, men det håndheves vel ikke like godt overalt.

Oppsagt. Grunn: Kjøpte Playstation 4 før en kunde

Lenke til kommentar

En pottesur mamma som krangler fordi sønnen ikke får Playstation 4 på release date ... Her burde både mor og sønn fått seg et par bitchslaps og en videokassett med livet i Afrika eller noe sånt. Greit nok at ansatte kanskje ikke bør robbe butikken når det annonseres at de har et visst antall PS4 til salgs, men jeg har så syyykt lite sympati med møkkafolk som i dette tilfellet lager bråk.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Dersom du ikke tror ansatte er viktig; ansatte med kunnskap, som bryr seg om jobben sin, som VIL gi service til kundene, som gir ekstra for sjefens skyld og som daglig oppdaterer seg slik at de kan yte bedre - da tror jeg DU har misset poenget.

Om de ansatte blir behandlet som tullinger, da behandler de kunder som tullinger.

 

Om du ville behandlet dine ansatte slik - helt i orden. Det er dog en butikk jeg ville holdt meg unna.

 

Dyktige ansatte er veldig viktig. Og kunder som ikke har folkeskikk kan naturligvis avvises, nektes betjening eller hva enn policy og regler tilsier.

 

MEN om kommentaren "Om de ansatte blir behandlet som tullinger, da behandler de kunder som tullinger" lurer jeg på om du virkelig mener at butikkansatte som har med vanskelige/uoppdragne kunder å gjøre skal synke ned på samme nivå som dem.. Avvis for all del slike kunder, men på en vennlig og bestemt måte.

 

At kunden oppfører seg dårlig er ingen unnskyldning for at en ansatt skal kunne oppføre seg dårlig. Det er tross alt et serviceyrke, noe som tilsier at en viss selvbeherskelse og form for profesjonalitet kreves.

Å være kunnskapsrik, men ikke takle vanskelige kunder på rett måte er rett og slett ikke "bra nok".

 

De som stod og venta i kulda utafor butikken forgjeves natta igjennom kan ikke betegnes som "vanskelige kunder". De fikk jo svar fra butikken om at de hadde fått inn så så mange konsoller. De kan heller ikke ventes å kjenne til den enkelte butikks eller bransjens praksis i forhold til "innsidehandel".

Jeg mener heller ikke at de ansatte skal klandres. Her bør butikkledelse og bransjen forøvrig ha bedre rutiner på informasjonen de gir til kunder og annet som er relevant.

 

Hvorvidt forkjøpsrett for ansatte på lanseringsdato er en akseptabel praksis når det gjelder de hotteste produktene har jeg ikke tenkt å kommentere noe spesielt. Men ser ikke bort ifra at slikt kan endres etter et slikt oppslag, spes med tanke på at fysiske butikker bl.a. i denne bransjen stadig mister kunder til nettbutikkene.

Endret av hår null
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...