MR.M4G1C Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg har gjort noe lignende, så skyt meg. Da Canon 5d mark II ble annonsert i 2008 jobbet jeg i en fotoforretning. Jeg ringte noen timer etter pressemeldingen til den norske importøren og fikk holdt av et kamera til meg selv via butikken jeg jobbet i. Etter å ha ventet på at kameraet skulle bli annonsert i flere år hadde jeg en glimrende mulighet til å få dette relativt raskt. Jeg hadde kameraet i hende en måned eller to før det ble lett tilgjengelig i hyllene, mens det bare kom ett og ett kamera dryppvis til kundene våre som stod utålmodige i kø. Men jeg var like kamerainteressert og giret på dette kameraet som noen. (sannsynligvis mer) Det virker helt absurd at fordi jeg jobbet i en fotoforretning skulle jeg måttet stille meg sist i køen. Jeg synes det er helt naturlig og logisk at folk i spesielle yrker får frynsegoden av rask tilgang og gode priser på de produktene de selger. Jeg unner så definitivt de Obs-ansatte Playstationene sine og synes mest synd på den ene ansatte som måtte gi fra seg sin maskin etter først å ha kjøpt den. edit: Det var en bommert å opplyse om at det fantes 7 maskiner til salgs. Men det virker mer som en glipp som burde tilgis. En annonse var stanset og ingen hadde kanskje forventet at alle 7 skulle bli solgt så fort. Om de hade fukgt med en smule hade cei vist at det var svært få som kom til norge og at de kom til å bli reve vekk frå hyllene med ein gong. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Det var heller ingen "tilfeldig person" som svarte, men en ansatt og dermed representant for firmaet. Iøvrig finner jeg det ganske spesielt når du sier at ingen seriøse firmaer opplærer ansatte i det faktum at kunden altid har rett, fordi spesielt i disse dager der dårlige kundeopplevelser ikke kan holdes hemmelig, oppdager selv store seriøse firmaer at de ikke kan regne med å kunne behandle kunder som dritt uten konsekvenser. I et selskap på störrelse med COOP, som driver Obs, er ikke en tilfeldig butikkansatt en representant for kjeden. Ikke engang for den lokale butikken. Den tilfeldige butikkansatte kan svare korrekt at de har 7 maskiner inne, og that's it. Han sa ikke noe om at de garanterer lagerbeholdning. Og det er stor forskjell på å behandle kunder som dritt og å si at kunden alltid har rett. Virkeligheten ligger et sted imellom de to ytterpunktene. De som lever i villfarelsen av at kunden alltid har rett eller alltid tar feil finner du i de daglige konkursoppslagene rundt om kring i Norges aviser. Kunder som "alltid har rett" er de idiotene som dessverre får det de vil ved å skrike höyest. Om vi skal ta denne saken som eksempel: Moren dro til Obs, og gutten fikk sin PS4 ved at en ansatt måtte gi fra seg sin. Ingen av de andre i kö fikk. Det som skjedde var at moren og gutten snek i köen for å få en PS4 ved å oppföre seg ubehagelig mot de ansatte. Men det er tydeligvis helt ok. Forövrig, hvordan vet du når disse personene startet sin jobb den dagen? En ansatt behöver ikke väre i arbeidstid selv om h*n er på arbeidsplassen. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Nei, de fikk informasjonen av en tilfeldig ansatt i en lokal butikk. Ok, misforsto der... om det gjør en forskjell er vel det til fordel for de som sov i kø. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 I et selskap på störrelse med COOP, som driver Obs, er ikke en tilfeldig butikkansatt en representant for kjeden. Ikke engang for den lokale butikken.Øhhh.... Jo! Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 I et selskap på störrelse med COOP, som driver Obs, er ikke en tilfeldig butikkansatt en representant for kjeden. Ikke engang for den lokale butikken. Den tilfeldige butikkansatte kan svare korrekt at de har 7 maskiner inne, og that's it. Han sa ikke noe om at de garanterer lagerbeholdning. I ALLE selskap, store eller små er alle ansatte representanter for selskapet. I noen situasjoner også på fritiden, det er noe de fleste faktisk bør tenke på. Lenke til kommentar
Real-Madrid Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Selv kontaktet jeg min lokale COOP Obs butikk over telefon for å forhøre meg angående PS4, svaret jeg fikk tilbake var at den ansatte ikke fikk lov til å gi ut noe informasjon angående PS4. Hvorfor COOP ikke ønsket å annonsere varen, og heller gi ut noen som helst informasjon om varen vet jeg ikke.. Det jeg dermed fikk høre i køen på lanseringsdagen var at andre hadde vært innom butikken tidligere i uken, og da fått vite hvor mange PS4 de hadde fått inn. Helt sikkert en deltidsansatt som har forsnakket seg Jeg vet det er minst en annen COOP butikk som har gjort det samme som den nevnte butikken i denne tråden, helt sikkert flere andre også. Jeg var heldig og min lokale forretning hadde alle konsollene til salgs, om det var butikksjef som hadde nektet de ansatte å kjøpe, eller om det ikke var noen interesse fra de ansatte vet jeg ikke (Var bare elder damer på jobb når jeg kom ditt. hehe). Denne saken er i grunn ganske kjip. COOP valgte å ikke annonsere for produktet og dermed kunne i praksis de ansatte kjøpe konsollen før/under arbeidstid, men så har én ansatt dummet seg ut og gitt ut informasjon om konsollen.. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Øhhh.... Jo! I ALLE selskap, store eller små er alle ansatte representanter for selskapet. I noen situasjoner også på fritiden, det er noe de fleste faktisk bør tenke på. Alle ansatte kan ikke svare for kjedens offisielle holdninger, kampanjer, PR-spörsmål etc. Så nei, en tilfeldig ansatt på Obs Slitu er ikke en representant for COOP Norge. Denne tilfeldige ansatte visste at de hadde fått inn 7 konsoller, noe han svarte på. Personen lovte ikke at de skulle ha 7 konsoller ledig for gneldrete mödre dagen etter. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Alle ansatte kan ikke svare for kjedens offisielle holdninger, kampanjer, PR-spörsmål etc. Så nei, en tilfeldig ansatt på Obs Slitu er ikke en representant for COOP Norge. Denne tilfeldige ansatte visste at de hadde fått inn 7 konsoller, noe han svarte på. Personen lovte ikke at de skulle ha 7 konsoller ledig for gneldrete mödre dagen etter. Hvis en ansatt svarer en kunde på ett spørsmål representerer vedkommede selskapet uansett hvordan du vrir og vender på det, så enkelt er det. Om den ansatte svarer feil eller ikke vet svaret så er uansett selskapet representert av den ansatte og det er da selskapet som skal stå til ansvar for det den ansatte sier. Hadde det ikke vært slik kunne vel ALLE ansatte si det de ville uten at selskapet selv sto for det og de kunne bare si.... han representerer ikke oss. Håper du skjønner hvorfor det ikke er sånn!! 2 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Her har jo den ansatte svart rett. Han svarte at de fikk inn 7 konsoller. Det var ikke noen annonsert vare, det ble ikke gitt noen garanti for at de kom til å väre i lager når kunden ankom butikken. Forresten, hva er din mening om at gutten og moren det står om i artikkelen snek i köen for å få en PS4? Endret 7. desember 2013 av TEE Lenke til kommentar
onetimeonly Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Hadde en epidemi medført langt høyre dødelighet og eventuelle behandlingsmidler vært begrenset, så hadde man kanskje måttet ta valget om alle er like mye verdt eller om noen er mer verdt i en slik situasjon, smitterisikoen blir da en mindre viktig begrunnelse. Er ganske sikker på at statsledere og en hel haug andre viktige personer i samfunnet også ville ha fått behandling først. Den verden du skisserer eksisterer ikke. En alvorlig pandemi som spanskesyken i dag ville selvsagt by på problemer, og hvis det fantes vaksiner ville mennesker i høyrisiko være førstevalget ved vaksinering. Det ville aldri handlet om å prioritere mennesker som du mener er mer verdt enn andre, i hvert fall ikke i Norge. Hvordan kan jeg være så sikker? Jfr svineinfluensavaksinen. Dette er uansett en avsporing fra den originale diskusjonen og jeg unnskylder meg med at dette er saksopplysninger. Til de som unnskylder ansatte med diverse, som feks «ingen offisiell kø», bagatelliserer dere hele saken. Jeg synes samfunnet skal ha en kodeks alle følger uansett om man jobber i ei elshappe eller på børsen. Hvis denne kodeks brytes skal man ikke bagaellisere det hele ved å si «det var jo bare en ps4, pc er mye bedre!», «dette er typisk vrange kunder». Worst case scenario i denne saken er jo ikke en alvorlig hendelse, men jeg synes likevel det ville vært en usmakelig oppførsel hvis en bedrift prioriterer ansatte foran kunden. Bedriften er til for kunder, ikke motsatt. Uenig? Jfr statsministeren er til for borgerne synes jeg det er rimelig å kreve det samme av bedrifter. Når dette er sagt vet jeg ikke nok i saken til å kunne si at Coop Obs her har gjort noe feil. Det er flere scenarioer som ikke avdekkes hvor de ansatte i denne saken har handlet i god tro. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Her har jo den ansatte svart rett. Han svarte at de fikk inn 7 konsoller. Det var ikke noen annonsert vare, det ble ikke gitt noen garanti for at de kom til å väre i lager når kunden ankom butikken. Forresten, hva er din mening om at gutten og moren det står om i artikkelen snek i köen for å få en PS4? Man representerer arbeidsgiver uansett om man svarer rett eller galt eller om man bare er ute å går en tur med klær på seg med arbeidsgiverens logo. Gutten eller moren snek vel ikke i køen, de argumenterte til seg en PS4 de i utgangspunktet hadde krav. Jeg ser heller ikke det står noe om PS4 kø i butikken når moren var der. Endret 7. desember 2013 av Nasciboy 2 Lenke til kommentar
indahla Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Hvis en ansatt svarer en kunde på ett spørsmål representerer vedkommede selskapet uansett hvordan du vrir og vender på det, så enkelt er det. Om den ansatte svarer feil eller ikke vet svaret så er uansett selskapet representert av den ansatte og det er da selskapet som skal stå til ansvar for det den ansatte sier. Hadde det ikke vært slik kunne vel ALLE ansatte si det de ville uten at selskapet selv sto for det og de kunne bare si.... han representerer ikke oss. Håper du skjønner hvorfor det ikke er sånn!! +1 1 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Gutten eller moren snek vel ikke i køen, de argumenterte til seg en PS4 de i utgangspunktet hadde krav. Jeg ser heller ikke det står noe om PS4 kø i butikken når moren var der. Han var nummer 4 i köen, men den eneste av de i kö som fikk. Det er altså ikke noe problem at de snek seg til noe för de 3 andre som hadde ventet? Det er helt ok at bare man oppförer seg brautende nok, så får man mer? Bra å se hvor du står når det gjelder hvordan kunder kan oppföre seg. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Han var nummer 4 i köen, men den eneste av de i kö som fikk. Det er altså ikke noe problem at de snek seg til noe för de 3 andre som hadde ventet? Det er helt ok at bare man oppförer seg brautende nok, så får man mer? Bra å se hvor du står når det gjelder hvordan kunder kan oppföre seg. Han var som du sier nummer 4 ja... de andre valgte å ikke stå i kø lengre å bare gi opp, ergo snek ikke moren til gutten. Det handler ikke om å være brautende, det handler om å stå for det man har rett til å få, dessverre må man gjøre selgerne oppmerksomme på det noen ganger men det skulle ha vært unødvendig! Har man ikke rett så hjelper det ekstremt lite å være brautende... ikke bare burde gutten få konsollen, mener butikken burde gi ett gratis spill eller noe i tillegg som kompensasjon for å drite seg loddrett ut å dermed gjøre det i det hele tatt nødvendig for moren å komme innom for å snakke dem til fornuft. Må nesten spørre... prøver du å konstruere liksomdiskusjoner for å få vekk oppmerksomheten fra det andre vi diskuterte der du åpenbart tok feil? Endret 7. desember 2013 av Nasciboy 3 Lenke til kommentar
Grreven Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Han var nummer 4 i köen, men den eneste av de i kö som fikk. Det er altså ikke noe problem at de snek seg til noe för de 3 andre som hadde ventet? Det er helt ok at bare man oppförer seg brautende nok, så får man mer? Bra å se hvor du står når det gjelder hvordan kunder kan oppföre seg. Det er en vesentlig forskjell på å gi opp som kunde, og å kjempe for å få produktet. I dette tilfellet ga de andre potensielle kundene opp fordi de tenkte "løpet er kjørt, jeg får ikke den PS4-en i dag". Moren til den ene ga seg ikke. Det er ikke snakk om å snike i køen 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Bør han som sto først i køen gå å kreve ps'en fra nr. 4 som fikk? (Skal det først være rettskaffenhet bør det jo være det, det er jo strengt tatt sniking på flere nivåer her). Lenke til kommentar
Grreven Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Bør han som sto først i køen gå å kreve ps'en fra nr. 4 som fikk? (Skal det først være rettskaffenhet bør det jo være det, det er jo strengt tatt sniking på flere nivåer her). Nei? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 ... folk er altså enige om at de inne i sjappa sneik i køen, men nummer 4 ikke sneik seg til en maskin foran de 3 andre ? ... Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Bør han som sto først i køen gå å kreve ps'en fra nr. 4 som fikk? (Skal det først være rettskaffenhet bør det jo være det, det er jo strengt tatt sniking på flere nivåer her). Så da mener du at hvis nummer 1 i en kø ikke gidder å kjempe for det han har krav på mister de neste 999 personene også retten? Å logikken i det er? 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) ... folk er altså enige om at de inne i sjappa sneik i køen, men nummer 4 ikke sneik seg til en maskin foran de 3 andre ? ... Kan dere køkultur i det hele tatt? Når du ikke står i en kø så står du heller ikke i kø, da kan ingen snike foran deg i køen!! Endret 7. desember 2013 av Nasciboy 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå