Makky Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Skal sette opp en løsning for en arbeidsgruppe med 4-5 personer. Tanken er å ha en NAS-boks i lokalet, og deretter en backuprutine opp til f.eks. Jotta. Tenkte på Synology DS112. Trenger ikke Raid løsning på denne og er mer avhengig av at boksen er liten og lett å "gjemme bort" (f.eks. sikringskapet). Det blir et "felles område" hvor kun de personene i gruppa skal ha tilgang til dataene, ikke alle som kobler til på nettverket. I tillegg var tanken å plassere en database på denne disken, slik at alle kan jobbe samtidig mot en lokasjon. Så er ønsket at man enkelt kan sette opp en backuprutine som hver kveld/natt kopierer innholdet over til f.eks Jotta. Vil den Synology boksen jeg nevnte løse problemstillingen, eller har noen anbefaling om et annet produkt? Hvis man i tillegg kan synce Dropbox mot "felles området" (ikke databasen), er det supert, for da vil de filene være tilgjengelig utenfor kontoret også. Egen "cloud løsning" trengs ikke, da de i dag bruker Dropbox som fungerer perfekt. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Noen som har forslag eller andre meninger? Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Skal alle arbeide mot en NAS-enhet uten RAID? Er din egen tid + andres arbeidstid som går tapt mens du setter opp NAS-enheten på nytt og legger tilbake data fra en backup (som vil være inntil en dag gammel), mindre verd en de 7-800 kronene en ekstra disk koster? Tar backup-løsningen høyde for menneskelig svikt? Såvidt jeg vet, vil synkronisering mot f.eks. DropBox overskrive tidligere versjoner av alle filer, så hvis noen har gjort en feil og slettet eller ødelagt data i en fil, vil den ødelagte filen effektivt bli synkronisert og overskrive eventuelle intakte kopier. Synkronisering er vanligvis ikke backup. 1 Lenke til kommentar
Makky Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 I dag så har de ingen regelmessig backup, og kun felles sync av dokumenter via dropbox. Så uansett hva man setter opp, vil det være bedre enn hvordan det er nå. Grunnen til at jeg ikke tenkte på raid, var pga dataene helst skal overføres til ekstern plass hver natt. Og det er ikke kritiske data de skal jobbe med. Hvilken NAS-boks ville du anbefalt for å dekke behovet mitt? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hvor mange ansatte/brukere er det i firmaet totalt? Om det er en del brukere ville jeg foretrukket å sette opp en skikkelig lagringsløsning beregnet for bedrifter og ta sikte på en mer langsiktig løsning. I tillegg hadde jeg leid noen U med rackspace hos f.eks. Green Mountain (underleverandører kan levere på U-nivå), evt. lagring på en delt lagringsboks. Får litt mer kontroll over dataen kontra å bruke en public cloud tjeneste f.eks. Hadde heller ikke satt opp noe uten RAID5 (eller "høyere"). Meen jeg er kanskje vandt med å ha litt mer midler å rutte med. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Ikke vits å ta helt av, dette er ikke en bedrift med kritiske data. Er en liten organisasjon, og databasen det er snakk om er kun tilknyttet et medlemsregister. Og det er pr. i dag 4 personer som jobber sammen til ulike tider. Kostnad er selvfølgelig viktig Noen som har tips om konkrete NAS-bokser som støtter mine ønskede funksjoner? Lenke til kommentar
Fredriao Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Vi har ihvertfall brukt QNAP NAS til dette i mange år, og det har fungert fint. Nå har vi en TS259 Pro, og den har mulighet for å installere apps. Har sett Dropbox der, men har ikke rukket å se hvordan den funker. http://www.qnap.com/en/index.php?lang=en&sn=9160 Denne har jo også 2 disker, og jeg anbefaler å sette den opp i RAID1 (speiling). Opplevd en gang at den ene disken røyk, og da byttet vi den, også speiler den på nytt av seg selv osv. Enkelt og greit. Jeg satte den gamle Qnap-boksen hjemme, og kjører backup til den. For tilgang til NASen utenfra kontoret bruker vi VPN. Vi er for øvrig 9 pers Lenke til kommentar
Makky Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Takk for svar og tips om boks. Skal sjekke det ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå