-E8K2EDMD Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Hei, Jeg har lest noe om de nye SSD diskene, men ut i fra dette er jeg fortsatt litt usikker på levetiden på disse i forhold til vanlige harddisker. Eller vanlige minnepinner for den saks skyld. Et par av harddiskene jeg nå bruker har jeg brukt i snart 10 år og de funker fortsatt som bare det. Har aldri hatt noe problem med ulyder eller korrupte filer frem til nå. Når det er sagt, så har de heller aldri blitt utsatt for noe slag av noen type. Jeg er nå på utkikk etter et eksternt medie for hyppige backup-rutiner hvor noen vil bare være mer midlertidige, og hvor det ikke alltid er nødvendig med stor lagringsplass, så minnepinner vil også holde i mange tilfeller. Mitt spørsmål er om noen kunne fortelle meg hvilket medie som ville være det sikreste alternativet i både levetid og "skademessig". Som nevnt, så bruker jeg fortsatt gamle harddisker som virker helt fint, men når det blir eksternt så blir det jo mer utsatt. Så vill f.eks. både SSD og minnepinner ha like god levetid som mine harddisker har hatt? Om noen kunne ha delt noen tanker og kunnskap med meg, så hadde jeg satt stor pris på dette. Takk, Dundrun Lenke til kommentar
MrL Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 (endret) Først og fremst, glem SSD hardisker til backup, det er ikke det de er laget/egnet for. NAS hardisker er vel noe av det sikreste du kan kjøpe, det er hardisker laget alene for backup og har derfor lang levetid + tåler mye bruk. Derimot er det uerstattelige filer holder det på langt nær med kun med en NAS server hjemme. Det er nok lurt å investere i en liten sum for online backup hos Jotta for eks. Der lagres dataene dine sikrere enn du noen gang kommer til å gjøre. Og filene dine er aldri sikre hjemme hos deg alene, med tanke på brann/innbrudd osv. Så mitt råd: Lagre data på minst 2-3 hardisker(NAS) du selv oppbevarer, helst på forskjellige steder + 1 abb. på Jotta. Endret 4. desember 2013 av MrLG Lenke til kommentar
-E8K2EDMD Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Mange takk for utfyllende svar MrLG! Dette var nytt for meg og veldig interessant. Fant nettop mer spesifikt ut at NAS-disker er spesielt laget for 24/7-kjøring som passer meg veldig bra, og at de også finnes i 2,5" om man ønsker å ha dem i bærbar pc også om så skal være. Dette ble mer enn forventet, så igjen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå