dan83 Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 (endret) hei har en laptop og en ekstern skjerm som jeg gjør all foto redigering på. Nettopp skaffet meg den eksterne skjermen, som er en eizo skjerm(ev2436w) og som selvsagt er matt(men med relativt mild antiglare coating) Laptop skjermen er meget god for å være en laptop skjerm og er omtrent på samme nivå som macbook pro skjermene fra apple Både laptop skjermen og eizo skjermen er kalibrert, men har derimot merket at eizo skjermen er litt mer nøytral, mens laptop skjermen har litt mer "trykk", med dypere kontraster og farger. Dette er vell pgr av at den er "glossy" og ikke matt, som eizo skjermen Men så kommer jeg til mitt spørsmål; etter hva jeg har lest, så er matt skjermer best for redigering, siden de viser farger og kontrast mer korrekt, i forhold til print, Men jeg har også lest at print på blankt papir viser mer farger og kontraster en print på matt papir. Så hvordan kan man da vite hvordan en print på blankt papir blir i forhold til bilde på en matt skjerm? Vill en god matt skjerm(feks fra eizo), alltid vise mest korrekt bilde, uavhengig om man skal skrive ut på blankt eller matt papir? Går utifra at print på blankt papir ikke overdriver farger og kontraster, slik som en blank skjerm kan gjøre? Endret 4. desember 2013 av dan83 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Programmer som Ligtroom 5 og Corel Aftershot Pro har en funksjon som heter Soft-proofing. Med den, så kan du velge printer + papir og få vist på skjermen hvordan sluttresultatet blir. Hvor nøyaktig det er, har jeg ingen anelse om da jeg ikke har prøvd selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå